20 milliárd forint lehet a háztartások csokoládéfogyasztása

Kedvezően alakul a csokoládé trendje az idén. A szeletes forgalma ugyanis nőtt az első nyolc hónapban a tavalyi hasonló időszakhoz képest, a táblás fogyasztásának csökkenése pedig lelassult. A GfK Piackutató Intézet adatai szerint a háztartások beszerzései mennyiségben a szeletes csokoládéból 3 százalékkal nőttek, a táblásból pedig 5 százalékkal csökkentek 2001. január-augusztusban, a múlt év első nyolc hónapjával szemben. Értékben a szeletes csokoládé fogyasztása 7 százalékkal nőtt, a táblásé pedig 1 százalékkal csökkent.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Idén az első félévben a háztartások 4 263 tonna szeletes és 2 847 tonna táblás csokoládét vásároltak, a GfK ConsumerScan adatai szerint. Értékben összesen 5,6 illetve 3,6 milliárd forintért. Tekintettel a kereslet utolsó negyedévben várható ugrásszerű növekedésére, elképzelhető, hogy a csokoládépiac mérete idén meghaladja a 20 milliárd forintot, a tavalyi 18,8 milliárd forint után.

Szintén 2001 első félévi érdekesség, hogy a háztartások 61-61 százaléka vásárolt legalább egyszer szeletes csokoládét is, és táblást is.


Tavaly egész évben a háztartások 77 százaléka vett legalább egyszer táblás csokoládét. Közülük egy háztartás átlagosan 11-szer. Valamivel kisebb, 74 százalékos a szeletes csokoládét vásárlók aránya, átlaguk azonban jóval magasabb, évi 26 alkalom.

A csokoládé fogyasztási szokásai sajátosan változtak. Amíg ugyanis az étkezési szokásokra vonatkozó legelső, 1989. évi felmérés adatai szerint mindössze a felnőtt lakosság 42 százaléka fogyasztott különösen szívesen csokoládét, addig idén ez az arány 60 százalékra növekedett. A fogyasztás heti gyakorisága azonban ugyanúgy átlagosan heti 1,2 alkalom most is, mint ahogyan tizenkét évvel ezelőtt.

Leginkább kik kedvelik a csokoládét? A kérdésre a választ a GfK Piackutató Intézet „Étkezési szokások” című kutatása adja meg, amelynek keretében a 15 éves és idősebb felnőtt lakosságot reprezentáló 1000 főt kérdeztek meg személyesen, 2001 áprilisában.

Nők és férfiak aránya közel egyforma a csokoládét különösen kedvelőknél. A fiatalabbak között sokkal magasabb, az életkor előrehaladtával viszont alacsonyabb a mutató. Hiszen amíg a 15–19 évesek 81 százaléka szereti a csokoládét, addig a 60 évesnél idősebbeknél fele ekkora az arány, mindössze 42 százalék.


Jövedelem szerint is világos az összefüggés. Az alacsonyabb jövedelmű háztartásokban élők az átlagosnál kevésbé, a magasabb jövedelműek viszont jobban kedvelik a csokoládét.

Az ország egyes vidékei között nincs eltérés, de településnagyság szerint már különböznek az adatok. A kisebb településeken élők alacsonyabb, a nagyobb településeken élők magasabb arányban kedvelik a csokoládét. Az 5000 lakosúnál kisebb falvakban 51, Budapesten pedig 66 százalékos a mutató.

A fentiek alapján nem meglepő, hogy az egyszemélyes háztartásban élők között legkisebb a csokoládét kedvelők aránya, ugyanakkor az öt fős vagy még népesebb háztartásban élő felnőttek között a legnagyobb.

Fogyasztói típus szerint nagyok az eltérések. Amíg a „rendszertelenül táplálkozók” mindössze 42 százaléka szereti a csokoládét, a „haspók” kategóriában az arány 82 százalék.A kedveltség arányait tükrözi a fogyasztás gyakoriságának megoszlása. Nők és férfiak közt a fogyasztás gyakoriságában nincs jelentős eltérés. Életkor szerint a 15-19 évesek ötször olyan gyakran esznek csokoládét, mint a 60 évesnél idősebbek.

A legalacsonyabb, havi nettó 40 000 forintnál kisebb jövedelmű háztartásokban élők hetenként átlag 0,9-szer esznek csokoládét. Akiknek a háztartásában viszont 160 000 forintnál magasabb a havi nettó jövedelem, azok heti 1,7-szer. A fogyasztói típusok közül legritkábban a „szűkösen táplálkozó” étrendjébe fér bele a csokoládé, leggyakrabban pedig a „haspók”-éba. Előbbi heti átlagos mutatója 0,7, utóbbié 2,2.

Véleményvezér

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.
Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.
Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja

Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja 

Okosabbak maradtak volna, ha csendben maradnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo