Napelem kerül az összes Opelbe?

Az anyavállalat General Motors pénzügyi válsága miatt nehéz helyzetbe került Opel autógyárral kapcsolatban szerda délelőtt Berlinben valóságos bombaként robbant a hír, amely szerint a napelemgyártással foglalkozó SolarWorld konszern bejelentette szándékát a gyár megvásárlására, illetve megsegítésére. A General Motors azonban nem sokkal később közölte, hogy az Opel nem eladó.

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

A magát a világ legnagyobb napelemgyártójának tartó bonni székhelyű  SolarWorld szóvivője közölte, hogy a konszern átvenné az Opelt a General Motorstól, s Európa első "zöld" - azaz teljeséggel környezetkímélő - autógyárává fejlesztené ki. Értesülések szerint a cég 1 milliárd eurót ajánlott fel, ebből 250 milliót készpénzben, illetve 750  millió eurót bankhitel formájában. Az esetleges átvétel feltételéül a SolarWorld azt szabta, hogy az Opelnek minden kapcsolatot meg kell szakítania a General Motors anyavállalattal. A General Motors azonban berlini értesülések szerint mindezt elutasította, azt hangoztatva, hogy "merő spekulációkról" van szó.

Az elmúlt napokban ugyanakkor - legalábbis a német kormányzat részéről - egyfajta "kívánatos lehetőségként" említették az Opel esetleges megvásárlásának eshetőségét, amire azonban szakértők szerint aligha van mód. Az idézett vélemények szerint ez vonatkozik a SolarWorld ajánlatára is.

Ha nem a SolarWorld, akkor a kormány segít

Így - legalábbis egyelőre - annak van a legnagyobb valószínűsége, hogy a szövetségi kormány az érintett "Opel-tartományokkal", Hessennel, Észak-Rajna-Vesztfáliával, Rajna-Pfalz-val és Thüringiával együtt siet a gyár megsegítésére. Erre Merkel kancellár már konkrét ígéretet is tett, egyben ugyanakkor szigorú feltételeket is szabott. Mindenekelőtt azt kötötte ki, hogy a pénznek Németországban kell maradnia, s az semmiképp nem kerülhet az amerikai anyavállalat kasszájába.  

Az eddigi értesülések szerint a kormány a tartományokkal együtt legkésőbb karácsonyig egy körülbelül 1 milliárd eurós garanciavállalást helyezne kilátásba arra az esetre, ha az Opel a General Motors válsága miatt ugyancsak nehéz pénzügyi helyzetbe kerülne. A támogatás a gyár biztonságos működését, illetve a csaknem 30 ezer németországi munkahely védelmét szolgálná.

Frankfurter Allgemeine Zeitung ugyanakkor szerdai számában arról írt, hogy a "legrosszabb esetben" - azaz a General Motors válságának további súlyosbodása esetén -  az Opel összesen 1,8 milliárd eurós garanciavállalásra szorul, mégpedig 1,3 milliárdra 2009-ben, s további 500 millióra pedig 2010-ben.

Ugyancsak a Frankfurter Allgemeine Zeitung tudósított arról is, hogy az anyavállalat General Motors összes európai üzemében - így a németországi üzemekben is - a termelés visszaszorítására, ezen belül a munkaidő csökkentésére készül. A tervek szerint az Opel az előirányzottnál valamivel kevesebb autó álltana elő 2009-ben.. Ezen kívül szó van elsősorban a vezető beosztású menedzserek  jövedelmének jelentős mérsékléséről is, de elképzelhető az is, hogy a jövedelem megnyirbálása az "egyszerű" alkalmazottakat is sújtaná.

Véleményvezér

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.
Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo