A magát a világ legnagyobb napelemgyártójának tartó bonni székhelyű SolarWorld szóvivője közölte, hogy a konszern átvenné az Opelt a General Motorstól, s Európa első "zöld" - azaz teljeséggel környezetkímélő - autógyárává fejlesztené ki. Értesülések szerint a cég 1 milliárd eurót ajánlott fel, ebből 250 milliót készpénzben, illetve 750 millió eurót bankhitel formájában. Az esetleges átvétel feltételéül a SolarWorld azt szabta, hogy az Opelnek minden kapcsolatot meg kell szakítania a General Motors anyavállalattal. A General Motors azonban berlini értesülések szerint mindezt elutasította, azt hangoztatva, hogy "merő spekulációkról" van szó.
Az elmúlt napokban ugyanakkor - legalábbis a német kormányzat részéről - egyfajta "kívánatos lehetőségként" említették az Opel esetleges megvásárlásának eshetőségét, amire azonban szakértők szerint aligha van mód. Az idézett vélemények szerint ez vonatkozik a SolarWorld ajánlatára is.
Ha nem a SolarWorld, akkor a kormány segít
Így - legalábbis egyelőre - annak van a legnagyobb valószínűsége, hogy a szövetségi kormány az érintett "Opel-tartományokkal", Hessennel, Észak-Rajna-Vesztfáliával, Rajna-Pfalz-val és Thüringiával együtt siet a gyár megsegítésére. Erre Merkel kancellár már konkrét ígéretet is tett, egyben ugyanakkor szigorú feltételeket is szabott. Mindenekelőtt azt kötötte ki, hogy a pénznek Németországban kell maradnia, s az semmiképp nem kerülhet az amerikai anyavállalat kasszájába.
Az eddigi értesülések szerint a kormány a tartományokkal együtt legkésőbb karácsonyig egy körülbelül 1 milliárd eurós garanciavállalást helyezne kilátásba arra az esetre, ha az Opel a General Motors válsága miatt ugyancsak nehéz pénzügyi helyzetbe kerülne. A támogatás a gyár biztonságos működését, illetve a csaknem 30 ezer németországi munkahely védelmét szolgálná.
Frankfurter Allgemeine Zeitung ugyanakkor szerdai számában arról írt, hogy a "legrosszabb esetben" - azaz a General Motors válságának további súlyosbodása esetén - az Opel összesen 1,8 milliárd eurós garanciavállalásra szorul, mégpedig 1,3 milliárdra 2009-ben, s további 500 millióra pedig 2010-ben.
Ugyancsak a Frankfurter Allgemeine Zeitung tudósított arról is, hogy az anyavállalat General Motors összes európai üzemében - így a németországi üzemekben is - a termelés visszaszorítására, ezen belül a munkaidő csökkentésére készül. A tervek szerint az Opel az előirányzottnál valamivel kevesebb autó álltana elő 2009-ben.. Ezen kívül szó van elsősorban a vezető beosztású menedzserek jövedelmének jelentős mérsékléséről is, de elképzelhető az is, hogy a jövedelem megnyirbálása az "egyszerű" alkalmazottakat is sújtaná.