A szóban forgó mogyorókrém előnye, hogy nem kell felforralni vagy vízzel keverni, ami sokáig előfeltétele volt az alultápláltság elleni harcnak: a feljavító kúra intravénásan beadott szerekkel zajlott. Csakhogy sok vidéki család nem engedhette meg magának, hogy elcipelje gyermekét egy távoli kórházba. A közel 30 éven át alkalmazott kórtermi metódus nem volt elég hatékony, a kezelt gyerekek 20-60 százaléka meghalt a kórházi ágyon.
A 2000-es évek elején még francia közalkalmazottként, állami kutatóintézetben dolgozó Briend első találmánya a probléma javítására még vízzel hígítandó energiaital volt. A Plumpy'nut névre hallgató mogyorókréme 2005-ben terjedt el, amikor a Doktorok Határok Nélkül felkarolta az eledelt az afrikai Malawi-ban tapasztalt gyors felépülések láttán.
A szervezet 60 000 darabot vásárolt meg és osztott szét Nigerban: a gyerekek 97 százaléka felgyógyult, és csak 3 százalék halt meg. A termék röpke egy hónap leforgása alatt is képes volt az éhhalál széléről visszahozni gyermekeket az életbe! Két éves kor előtt a legveszélyesebb az alultápláltság, mert alapvető testi funkciók (immunrendszer) és szervek (agyvelő) kifejlődését akadályozza meg - azok a rendellenességi fejlődések, melyeket nem akadályoznak meg a 2 éves kor beköszönte előtt, később már nem lehet orvosolni.
2007-re az ENSZ is Briend eledele mellé állt: a UNICEF révén a termék elérte az alultáplált gyerekek 10-15 százalékát. Egy gyermek két hónapon át tartó táplálása Briend szerével nem olcsó mulatság, 60 dollárba kerül (12 100 forint).
Piacfoglalás és nyerészkedés
A varázslatos hatású produktumot azonban heves viták tárgya lett, mert a Nutriset cég által 38 országban bejegyzett szabadalom, illetve recept monopóliumra tett szert a nemzetközi gyerekélelmiszer-segélyezés "piacán", melynek volumene mára 200 millió (más forrás szerint 300) dollárra nőtt. A legnagyobb vásárló az ENSZ gyermekvédelemmel foglalkozó szervezete, a UNICEF, mely a Nutriset termelésének 90 százalékát vásárolja fel évente.
A konkurencia a párizsi International Herald Tribune hasábjain panaszkodott. Szerintük Briend a szabadalmát lobogtatva könyörtelenül eljár a hasonló termékeket gyártók ellen (értsd: pereli őket), és mivel a franchise-rendszerre nem éppen nyitott, más -fejlett világbeli- vállalkozóknak nem engedélyezi, hogy a fennhatósága alatt létesítsenek gyárakat a világ különböző tájain. Az egyetlen kivétel az Edesia Global Nutrition Solutions üzeme, mely Rhose Island-en működik az Egyesült Államokban.
Megfigyelők szerint a szegény országokat igazán segítő megoldás az lenne, ha ott létesítenének gyárakat a krém előállítására, a helyi lakosoknak adnának munkát és a közeli gazdák mogyoró-termését használnák. Hiszen a mogyorófák és bokrok olyan növényfajták, melyeket javarészt a fejlődő országokban termesztik (az itt élők körében a legkisebb a mogyoróallergia aránya).
Az erősödő kritikák miatt Briendék 11 országra terjesztették ki termelőtevékenységüket, túlnyomórészt Afrikában. Mégis van olyan vállalkozó, aki e 11 országon kívül szembeszegül az intellektuális tulajdonjog védelmével, valamint Briend kizárólagossági jogával, és az övéhez hasonló krémet gyárt. Ilyen az amerikai Meds & Foods for Kids és a Dr. Paul Farmer aktivista által létrehozott Partners in Health non-profit szervezet, mely -a földrengés sújtotta- Haitin 200 helyi termelőtől szerzi be a Nourimanba nevű krémhez a mogyoró-nyersanyagot és helyben is gyárt. Az USA-ban két keresztény elkötelezettségű non-profit vállalkozás (a Breedlove Foods és a Mama Cares Foundation) nyújtott be keresetet, hogy érvénytelenítsék Briendék szabadalmát az országon belül, közölte a Herald Tribune.
Szakértők úgy vélik, az életmentő termékeknek más elbírálás alá kellene esniük, mint a kereskedelmi áruknak (hasonló vita dúl évek óta az HIV-vakcinákról). Indiából ezért kitiltották Briand doktor úr találmányát, mert "kolonizációs importnak" tekintik. Nemrég a PepsiCo is bejelentette, hogy szerepet kíván vállalni az éhezőknek készülő termékek gyártásában, ami újabb aggodalmakat keltett. Egyesek attól tartanak, a cégek piacfoglalásra használják a nemzetközi segélyezést.
- Az állami kutatóintézet, ahol Briend feltalálta a terméket, a bevételek egy százalékát kapja. Briend maga lemondott a tulajdonjogáról.
- A Nutriset családi tulajdonban van, fő termelő bázisa Franciaországban található. A tulajdonosok többmilliós jutalékokat kaptak cégüktől, állításuk szerint ennek nagy részét visszafektették a vállalkozásba, írta az International Herald Tribune
- Tavaly a Nutriset 14 000 tonna Plumpy’nut mogyorókrémet gyártott és 66 millió dolláros bevételre tett szert. A cég 2004 óta megtízszerezte termelését.
- 60 dollárba (12 100 forintba) kerül egy gyerek két hónapos táplálása a Plumpy’net mogyorókrémmel
- Más éhínség elleni eledelektől eltérően nem kell felmelegíteni vagy vízzel keverni, mint például az intravénás szereket
- A szabadalom 2017-ig ad kizárólagossági jogot Briend cégének