Földimogyoróval az éhínség ellen?

Világszerte 20 millió gyerek szenved alultápláltságtól és éhezéstől. André Briend francia gyerekorvost a Nutella krém ihlette meg, hogy olyan ízletes és melegítés nélkül fogyasztható, vitamin- és kalóriadús élelmiszert fejlesszen a harmadik világ kiskorú éhezőinek, mellyel hatékonyan fékezhető meg a gyermekhalandóság - kórházi, intravénás ápolás nélkül. Vállalkozása azonban monopolisztikus tendenciákat mutat.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A szóban forgó mogyorókrém előnye, hogy nem kell felforralni vagy vízzel keverni, ami sokáig előfeltétele volt az alultápláltság elleni harcnak: a feljavító kúra intravénásan beadott szerekkel zajlott. Csakhogy sok vidéki család nem engedhette meg magának, hogy elcipelje gyermekét egy távoli kórházba. A közel 30 éven át alkalmazott kórtermi metódus nem volt elég hatékony, a kezelt gyerekek 20-60 százaléka meghalt a kórházi ágyon.

A 2000-es évek elején még francia közalkalmazottként, állami kutatóintézetben dolgozó Briend első találmánya a probléma javítására még vízzel hígítandó energiaital volt. A Plumpy'nut névre hallgató mogyorókréme 2005-ben terjedt el, amikor a Doktorok Határok Nélkül felkarolta az eledelt az afrikai Malawi-ban tapasztalt gyors felépülések láttán.

A szervezet 60 000 darabot vásárolt meg és osztott szét Nigerban: a gyerekek 97 százaléka felgyógyult, és csak 3 százalék halt meg.  A termék röpke egy hónap leforgása alatt is képes volt az éhhalál széléről visszahozni gyermekeket az életbe! Két éves kor előtt a legveszélyesebb az alultápláltság, mert alapvető testi funkciók (immunrendszer) és szervek (agyvelő) kifejlődését akadályozza meg - azok a rendellenességi fejlődések, melyeket nem akadályoznak meg a 2 éves kor beköszönte előtt, később már nem lehet orvosolni.

2007-re az ENSZ is Briend eledele mellé állt: a UNICEF révén a termék elérte az alultáplált gyerekek 10-15 százalékát. Egy gyermek két hónapon át tartó táplálása Briend szerével nem olcsó mulatság, 60 dollárba kerül (12 100 forint).

Piacfoglalás és nyerészkedés

A varázslatos hatású produktumot azonban heves viták tárgya lett, mert a Nutriset cég által 38 országban bejegyzett szabadalom, illetve recept monopóliumra tett szert a nemzetközi gyerekélelmiszer-segélyezés "piacán", melynek volumene mára 200 millió (más forrás szerint 300) dollárra nőtt. A legnagyobb vásárló az ENSZ gyermekvédelemmel foglalkozó szervezete, a UNICEF, mely a Nutriset termelésének 90 százalékát vásárolja fel évente.

A konkurencia a párizsi International Herald Tribune hasábjain panaszkodott. Szerintük Briend a szabadalmát lobogtatva könyörtelenül eljár a hasonló termékeket gyártók ellen (értsd: pereli őket), és mivel a franchise-rendszerre nem éppen nyitott, más -fejlett világbeli- vállalkozóknak nem engedélyezi, hogy a fennhatósága alatt létesítsenek gyárakat a világ különböző tájain. Az egyetlen kivétel az Edesia Global Nutrition Solutions üzeme, mely Rhose Island-en működik az Egyesült Államokban.

Megfigyelők szerint a szegény országokat igazán segítő megoldás az lenne, ha ott létesítenének gyárakat a krém előállítására, a helyi lakosoknak adnának munkát és a közeli gazdák mogyoró-termését használnák. Hiszen a mogyorófák és bokrok olyan növényfajták, melyeket javarészt a fejlődő országokban termesztik (az itt élők körében a legkisebb a mogyoróallergia aránya).

Az erősödő kritikák miatt Briendék 11 országra terjesztették ki termelőtevékenységüket, túlnyomórészt Afrikában. Mégis van olyan vállalkozó, aki e 11 országon kívül szembeszegül az intellektuális tulajdonjog védelmével, valamint Briend kizárólagossági jogával, és az övéhez hasonló krémet gyárt. Ilyen az amerikai Meds & Foods for Kids és a Dr. Paul Farmer aktivista által létrehozott Partners in Health non-profit szervezet, mely -a földrengés sújtotta- Haitin 200 helyi termelőtől szerzi be a Nourimanba nevű krémhez a mogyoró-nyersanyagot és helyben is gyárt. Az USA-ban két keresztény elkötelezettségű non-profit vállalkozás (a Breedlove Foods és a Mama Cares Foundation) nyújtott be keresetet, hogy érvénytelenítsék Briendék szabadalmát az országon belül, közölte a Herald Tribune.

Szakértők úgy vélik, az életmentő termékeknek más elbírálás alá kellene esniük, mint a kereskedelmi áruknak (hasonló vita dúl évek óta az HIV-vakcinákról). Indiából ezért kitiltották Briand doktor úr találmányát, mert "kolonizációs importnak" tekintik. Nemrég a PepsiCo is bejelentette, hogy szerepet kíván vállalni az éhezőknek készülő termékek gyártásában, ami újabb aggodalmakat keltett. Egyesek attól tartanak, a cégek piacfoglalásra használják a nemzetközi segélyezést.

Csodaszer?
  • Az állami kutatóintézet, ahol Briend feltalálta a terméket, a bevételek egy százalékát kapja. Briend maga lemondott a tulajdonjogáról.
  • A Nutriset családi tulajdonban van, fő termelő bázisa Franciaországban található. A tulajdonosok többmilliós jutalékokat kaptak cégüktől, állításuk szerint ennek nagy részét visszafektették a vállalkozásba, írta az International Herald Tribune
  • Tavaly a Nutriset 14 000 tonna Plumpy’nut mogyorókrémet gyártott és 66 millió dolláros bevételre tett szert. A cég 2004 óta megtízszerezte termelését.
  • 60 dollárba (12 100 forintba) kerül egy gyerek két hónapos táplálása a Plumpy’net mogyorókrémmel
  • Más éhínség elleni eledelektől eltérően nem kell felmelegíteni vagy vízzel keverni, mint például az intravénás szereket
  • A szabadalom 2017-ig ad kizárólagossági jogot Briend cégének

 

 

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo