I love öko

Az utóbbi időben egyre több ökotermékkel találkozhatunk, és egyre többet hallani a tudatos fogyasztás fontosságáról. Szemmel láthatóan egy új fogyasztási trend van kialakulóban, így nem árt, ha jobban megismerjük e termékek piacának fejlődését Magyarországon és Európában.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Mitől öko egy termék? Első ránézésre attól, hogy az adott termék hátoldalán egy címke jelöli, hogy az az. Jelenleg az Európai Unióban a Möbius-hurok, a Zöld Pont - ez Európa legismertebb ökocímkéje, a rendszerhez csatlakozó vállalatok termékein a logó azt jelzi, hogy a cég tagja egy kizárólag a csomagolási hulladékok begyűjtésére és hasznosítására létesült rendszernek -, a Nordic Swan (Északi Hattyú) ökocímkékkel találkozhatunk, valamint a Ricoh Group újrahasznosítás-címkéjével vagy Magyarországon a cédrusfa védjeggyel.

A magatartás jutalma

Az ökocímkék alapvető célja a fogyasztó információkkal való ellátása, a termékeiket "zöldebbé" tevő vállalatok számára viszont a kereslet növelése a legfontosabb cél. A termékek környezetbarát minősítése és ezzel együtt az ökocímkék használata önkéntes. Bevezetésük és alkalmazásuk nem előírásokon alapuló szabályozási elveken nyugszik, hanem a pozitív környezeti magatartást jutalmazza.

Az öko- és biotermékek státusszimbólummá is váltak, a bennfentesek számára egyfajta ítéletet jelentenek. Az ökoéletmód megvalósítása azonban egyénileg szinte lehetetlen, hiszen életvitelünket nemcsak szándékaink alakítják, hanem számos egyéb tényező is.

A tanúsított termékek előnyben részesítésével a fogyasztók piaci nyomást tudnak gyakorolni a vállalatokra a környezetet kevésbé igénybe vevő, kisebb anyag- és energiaigényű, alacsonyabb környezetterheléssel járó technológiák, termékek és szolgáltatások kifejlesztésében. Az OECD által végzett felmérés alapján azonban az önkéntes programok és az önkéntes megállapodások környezeti hatékonyság terén szerényen teljesítenek, nem ösztönzik kellőképpen a fejlesztéseket, és hitelességüket megkérdőjelezi a lakosság.

Nem véletlen, hogy egyre több az olyan reklám, amely az adott termék vagy a terméket előállító cég környezetbarát mivoltát hangsúlyozza.

Ökomítosz és biomágia

A zöld marketing mítoszában Toby M. Smith ír arról, hogy a vállalatok az ökológiai diskurzus népszerű retorikáját meglovagolva mítoszt gyártanak a környezetbarát jelleget hangsúlyozó reklámokkal. A mítosz aztán megvédi őket az ökológiai párbeszédtől, és feloldja az ellentmondásokat, a gazdasági növekedéssel kapcsolatos ideológiákat zöld meggyőződésbe ágyazza, ezzel mégis elismerve a növekedés miatt előálló ökológiai válság létét.

A mítosz fő feladata, hogy támogassa és megszilárdítsa a fogyasztói identitást: nem csak a gazdaság virul, de a termelés is egyre "zöldül". Miközben, ellentmondásos módon, éppen az a magas jövedelmű ember képes a legkorszerűbb és legdrágább bioéletmódot megvalósítani, aki nemritkán környezetszennyező tevékenységből vagy ilyen tevékenységgel közvetetten kapcsolatban álló munkából él.

A zöldmarketing szómágiáját, a környezetvédelemre utaló jelzőket és előtagokat már jól ismerhetjük: a zöld, teljes őrlésű, természet-, öko-, bio-, natúr-, reform-; -barát, -tudatos vagy lágy, szelíd, a környezetkímélő szellemiségre, érzelmekre és viszonyokra utal; az organikus vagy a teljes értékű pedig a hajdan volt holisztikát sejtetően nosztalgizáló jelzők. A másik oldalon pedig ott találjuk az "ellenséges" jelzőket: mesterséges, szintetikus, természetazonos.#page#

Egy terméknek lehet a legjobb az ökomarketingje, vagy teljesítheti a rendelkezéseket, ám ettől még nem biztos, hogy tökéletesen környezetbarátnak tekinthető. Semmilyen luxuscikk nem lehet például környezetbarát. Egyes minősítő rendszerek például a kozmetikumokat eleve kizárják a bio vagy öko előtaggal minősíthető termékek közül.

De léteznek olyan termékek is, amelyeket leggyakrabban kis helyi termelők állítanak elő, s bár nem úgy hirdetik magukat, mint ökoproduktumok, mégis, eredetüknél és elkészítésüknél fogva a leginkább azok.

Ökodesign

Az ökológiai termék kivitelezését környezettudatos terméktervezésnek kell megelőznie és teljessé tennie. Ez nemcsak a termékek, hanem a szolgáltatások környezeti szempontokat is mérlegelő tervezését jelenti, így nem csupán a termelő vállalatoknál, hanem bármely szolgáltató szervezetnél is alkalmazható.

A környezettudatos terméktervezés olyan eszköz a vállalatok kezében, amellyel felülvizsgálhatják jelenlegi tervezési, termelési és elosztási gyakorlatukat, és azok fenntarthatóbbá tételére törekszenek. Az ökodesign ugyanis a környezeti elemeket és hatásokat is tekintetbe vevő terméktervezési folyamat: nemcsak a klasszikus termelési és használati életciklusokat veszi figyelembe, hanem a termék előállításához szükséges nyersanyagok kitermelésének, feldolgozásának, az előállítási helyre történő szállításának, valamint a terméknek a hasznos élettartam lejárta utáni életciklusát is.

A fenntartható termelési eljárások és fogyasztási szokások előmozdítására a kormányzati szerveknek is felelősséget kell(ene) vállalniuk, és példamutatóan vezető szerepet betölteniük beszerzéseik során a környezetbarát termékek előnyben részesítésével. Ezzel jelentős hatást gyakorolhatnának a "zöld" termékek piacára, és a termelőket a környezetkímélőbb termékek előállítására ösztönöznék.

A fenntartható termelés ösztönzése

A fenntartható termelést segítő eszközök és ösztönzők aszerint, hogy a kérdést mely irányból közelítik meg, három nagy csoportba sorolhatók. Az elsőbe tartozó eszközök célja a termelési folyamatok által okozott környezeti terhelések - például erőforrás-felhasználás, hulladéktermelés - csökkentése és lehetőség szerint teljes megszüntetése. A második csoport a fenntartható termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatos intézkedéseket - például a környezettudatos terméktervezést - foglalja magában. A harmadikba pedig a vállalati környezeti irányítással kapcsolatos eszközöket - például az ISO14001 vagy az EMAS, környezeti jelentések készítése - sorolják, amelyek elsődlegesen nem a terméket érintik, de támogatást nyújthatnak az életciklus-megközelítés alkalmazásában.

A kibővített termelői felelősség (KTF) a termékek teljes életciklusára kibővíti a termelők, importőrök, forgalomba hozók korábban meghatározott környezeti felelősségét. Arra kötelezi őket, hogy vegyék vissza vagy hasznosítsák újra a termékeiket, vagy adott estben fizessék meg a termékek összegyűjtésének és újrahasznosításának költségeit.

A KTF-politikáknak két kulcsfontosságú jellegzetessége van: egyrészt a felelősséget nem hatóságok, hanem a termelők viselik felé; másrészt ösztönző a termelők számára, hogy a környezeti megfontolásokat is vegyék figyelembe a terméktervezés során. Ezek mellett a KTF a "szennyező fizet" elv gyakorlati megvalósítása eszközének is tekinthető.

Sőregi Viktória és Sánta Edina

Teljes cikk a Piac és Profit Magazin novemberi számában.

Véleményvezér

Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos

Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos 

Kísértetvasútállomás Csisztapusztán.
Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket

Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket 

Immár sehol nincsenek biztonságban az orosz katonák és hadi eszközök.
Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo