Felhők fölött - tisztán!

Rácáfolnak az adatok, mégis még külön is megadóztatnák a légi közlekedés cégeit a üvegházhatású gázok vélelmezetten túlzott kibocsátása miatt.

Ma a légi közlekedéshez azon túl, hogy mindenki elismeri kényelmét és gyorsaságát, számos előítélet is társul: luxus, hangos és környezetkárosító. Pedig kevés olyan iparág van a világon, amely ilyen gyorsan és ilyen hatékonyan reagált volna a klímaváltozás problémájára, holott a légi közlekedés a világ összes szén-dioxid-kibocsátásának mindössze két százalékát adja. Ebből az európai fuvarozókra alig fél százalék jut.Kétszeres kihasználtság

A légi közlekedési iparágat elemzők adatai rácáfolnak arra feltevésre, miszerint az üvegházhatású gázok kibocsátásában a legerőteljesebb növekedést a légi közlekedés mutatja. Mégis ebből kiindulva sokan a légi ipart sújtó újabb adók kivetését is sürgetik. A nemrégiben kiadott Stern-felmérés szerint például a légi közlekedés az összes közlekedésből származó szén-dioxid-kibocsátás mindössze tizenkét százalékáért felelős a közúti közlekedés hetvenhat százalékával szemben. Ráadásul a repülőgépek több mint hetvenszázalékos kihasználtsággal üzemelnek; ez több mint kétszerese akár a közúti, akár a vasúti közlekedésnek. Az iparág úgy véli, sikeresen kapcsolta le a környezetre gyakorolt hatásokat (benne a szén-dioxid-kibocsátást) a gazdasági növekedésről, így a jövőben sem várható, hogy jelentősebb mértékben járulna hozzá a klímaváltozáshoz annak ellenére, hogy fejlődő iparágról van szó. Sőt! A légi forgalmi szektor nagyon sokat invesztál abba, hogy miközben tevékenységei bővülnek, a környezetre gyakorolt hatásuk csökkenjen.

A légi közlekedésnek olyan iparággá kell válnia, ami nem szennyez - hangsúlyozta Giovanni Bisignani, az IATA (Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség) elnök vezérigazgatója a szervezet júniusban tartott éves közgyűlésén.

Összekapcsolt régiók

Az Európai Unió intézményeivel, az Európai Polgári Repülésügyi Konferenciával, valamint a légi forgalmi értékláncban szereplő összes egyéb nemzetközi és európai szervezettel is kapcsolatban álló Európai Légitársaságok Szövetségének (AEA) álláspontja szerint a légi forgalom növekedésének lehetővé tétele fontos az EU-nak az európai gazdaság és a politikai, illetve a társadalmi kohézió, valamint a növekedés és a foglalkoztatás úgynevezett lisszaboni stratégiája szempontjából. Az európai városok és Brüsszel közti átlagos távolság 1,138 kilométer. Egy megnövekedett Európában nagyon lényeges, hogy a légi közlekedés összekapcsolja a régiókat egymással, a politikai központokkal és a világ többi részével.

A légi közlekedés növekedése a globális kereskedelem és turizmus igényéből származik. Egyedül Európában 7,5 millió munkahely, az összes vállalat értékesítésének huszonöt százaléka függ a légi szállítástól. A nonprofit szervezet felmérése azt is kimutatta, hogy az európai cégek hatvan százalékánál a légi kapcsolatoknak jelentős hatása van az üzleti tevékenységre.

#page#

Bár szó sincs arról, hogy a légi közlekedés adóprivilégiumokat élvezne, mégis a teljes infrastrukturális költségeket finanszírozza a nemzeti kincstárakba befizetett felhasználói illetékeken és adókon keresztül. Az infrastruktúra megépítéséért, karbantartásáért és használatáért való fizetéssel a légi közlekedés a közpénzek nettó befizetője. Németországban például a légi forgalmi illetékek és adók tíz euró nettó felesleget termelnek, míg a vasúti infrastrukturális költségek ezer kilométerenként ötvennégy euró köztámogatást eredményeznek, amit az adófizetők viselnek.

Stratégiai látásmódot!

Miután a légi közlekedés mintegy nyolc százalékkal járul hozzá az európai GDP-hez, elősegíti a globális üzleti tevékenységeket, és biztosítja Európa versenyképességét a külső piacokon is, nélkülözhetetlen eszköz Európa gyarapodásához most és az előttünk álló években - olvasható az AEA 2007 márciusában kiadott jelentésében. De egyetlen iparág számára sem megengedhető, hogy szénkibocsátása növekedjék, hiszen a klímaváltozás mindenki jövőjét korlátozza, állítja Giovanni Bisignani, aki szerint a műszaki szemléletet fel kell váltsa a stratégiai látásmód.

"Mutatószámaink jók, 75 százalékkal csökkentettük a zajt, és 70 százalékkal javítottuk az üzemanyag-felhasználás hatékonyságát - mondta  Giovanni Bisignani a júniusi IATA-közgyűlésen.- Az új repülőgépbe invesztált milliárdok 2020-ra további 25 százalékkal fogják javítani az üzemanyag-felhasználás hatékonyságát. Így bár az utazási igények növekednek, szénkibocsátásunk korlátozott lesz. Az Egyesült Nemzetek felmérése szerint a teljes szénkibocsátás két százalékáról csupán három százalékára fogunk növekedni 2050-re. A szervezet környezetvédelmi stratégiája világos, és összhangban van a Klímaváltozási Kormányközi Bizottság (IPCC) ajánlásaival. Először: invesztálj a technológiába. Másodszor: repültesd a gépeket hatékonyan. És harmadszor: tedd az infrastruktúrát hatékonnyá. És csak ekkor foglalkozz kibocsátás-kereskedelemmel, feltéve, hogy az globális, nem torzítja a versenyt, és más iparágak felé is nyitott".

#page#

Úgy tűnik, a légitársaságok ma valóban a piac környezettudatos szereplői: Kimutatható, 1997 óta húsz százalékkal javult a légi közlekedés üzemanyag-hatékonysága: ugyanakkora távolságot egy mai légi jármű harmadannyi üzemanyaggal tesz meg, mint negyven évvel ezelőtt. A technológiai fejlődés mellett a hatékony útvonaltervezés is jelentősen hozzájárul az üzemanyag-fogyasztás mennyiségéhez, hiszen minden egyes perc, amivel rövidebb a repülési idő, hatvankét liter üzemanyag-megtakarítást jelent, azaz százhatvan kilogrammal kevesebb szén-dioxid-kibocsátást.Rövidebb út, kevesebb kibocsátás

Miközben az iparág rendületlenül folytatja kutatásait az alternatív üzemanyagok terén (például mezőgazdasági termékek, algából készült bioüzemanyag, napenergia), mellyel kiválthatók lennének a nem megújuló erőforrások, 2006-ban a légi közlekedési iparág a kormányzatokkal és a hatóságokkal közösen közel 350 útvonalat lerövidített, és így hatmillió tonnával kevesebb szén-dioxid jutott a levegőbe.

A társaságok a súly csökkentésével, az üzemelési folyamatok hatékonyabbá tételével, a légi irányítás rövidebb repülési útvonalakkal, a hatóságok pedig a Single European Sky, azaz az egységes európai égbolt bevezetésével járulhatnak hozzá, hogy a két százalék egyre jobban közelítsen a nulla felé.

Európában 34 különböző légiforgalom-irányítási hatóság van. Az Amerikai Egyesült Államokban - hasonló nagyságú szárazföldi területen - mindössze egy. Ha egyetlen közös európai égboltunk lenne, az utazás jelentősen hatékonyabbá válna: amellett, hogy kevesebb időt töltenénk a levegőben, tizenkétmillió tonnával csökkenne a szén-dioxid-kibocsátás Európában, állítják az iparág európai szereplői, köztük a Malév, amely társaság tizennyolc új generációs Boeing gépével Európa egyik legfiatalabb és legkorszerűbb környezetbarát flottájával rendelkezik.

#page#

Légi közlekedés és az EU kibocsátás-kereskedelmi rendszere

Az Egyesült Nemzetek kiotói jegyzőkönyve szerint az ipari országoknak csökkenteniük kell a légkörbe kibocsátott üvegházhatású gázok mennyiségét. Az Európai Unió elkötelezte magát, hogy 2012-re az 1990-es szinthez képest nyolc százalékkal csökkenti a kibocsátásokat, a kibocsátás-kereskedelmi rendszer (ETS) pedig Európa legfontosabb mechanizmusa ennek eléréséhez. Az Európai Bizottság javaslata szerint az EU-ETS-nek tartalmaznia kell azt a szén-dioxid-kibocsátást is, ami 2011-től az unión belüli légi forgalomból, 2012-től pedig az unió repülőtereire érkező és onnan induló járataitól származik. Ha ezt a rendszert változtatás nélkül hagyja jóvá az Európai Parlament, az a 2004-2006 átlagos szinteken fogja konzerválni a repülőgépjáratok szén-dioxid-kibocsátását, miközben lehetőséget ad arra, hogy a légitársaságok az ETS más iparágaiból, valamint az unión kívüli kibocsátáscsökkentő projektekből vásárolt engedélyek révén bővítsék forgalmukat és repülőgépeik számát, olvasható a harmincegy európai szállító társaságot egyesítő Európai Légitársaságok Szövetsége (AEA) honlapján.

Az európai légi forgalmi ipar szóvivőjeként a szövetség úgy véli, egy jól megtervezett ETS katalizátorként működhet, növelve más, tényleges környezetvédelmi hasznot hajtó intézkedések - például az üzemi és technológiai fejlesztések - hatékonyságát. A rendszer lehetővé tenné, hogy a légitársaságok fölös engedélyeket vásároljanak más iparágaktól, hozzájárulva az ipari szennyezés általános csökkenéséhez, miközben lehetővé tennék a légitársaságok forgalomnövekedését. Egy jól megtervezett ETS megakadályozná a verseny torzulásait, minimalizálná az adminisztratív terheket, és masszív környezetvédelmi hasznot hajtana. Azaz a gyarapodáshoz szükséges engedélyek megvásárlása révén a légitársaságok oly módon üzemelnének hatékonyan, ami végső soron fenntartható.

Egy gyengén megtervezett rendszer viszont - egy adóhoz hasonlóan - megfosztaná a társaságokat a fejlesztések finanszírozásának pénzügyi eszközeitől. De még a jól strukturált kereskedelmi rendszer is csupán egy eszköz, amit a légi forgalom szén-dioxid-kibocsátásának ellenőrzésére lehet használni, hatékonnyá akkor válik, ha együtt jár légi és földi infrastrukturális fejlesztésekkel is. Minden jelentősége ellenére tehát ez a tényező csak a jéghegy csúcsa. 2005-ben az AEA légitársaságok megállapodtak egy kibocsátás-visszaszorítási stratégiában, ami átfogó módszert dolgozott ki a klímaváltozás tárgyalására, négy pillérre alapozva. A helyes gyakorlat támogatása az üzemi eljárásokban, az új technológiák iránti kutatásösztönzés és az infrastrukturális fejlesztések támogatása mellett az ETS a stratégia negyedik eleme.

Véleményvezér

Eszkalálódik az ukrajnai háború

Eszkalálódik az ukrajnai háború 

Immár akár Moszkvát is elérheti az ukrán hadsereg rakétákkal.
Jönnek az oroszok, nem állnak meg az ukrán határnál

Jönnek az oroszok, nem állnak meg az ukrán határnál 

Új keményvonalas katonai parancsnok irányítja az orosz szárazföldi erőket.
A Romániában élő magyarok által is támogatott új elnök teljesen szembe megy Orbán Viktorral

A Romániában élő magyarok által is támogatott új elnök teljesen szembe megy Orbán Viktorral 

Lengyel-magyar barátság helyébe, lengyel-román került.
Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó 

Az eladósodás rögös út, már sok ország megtapasztalhatta.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo