Electrolux: Több mint nyereséges vállalat

Lehetséges, hogy egy vállalat sikeres az üzleti versenyben, s ugyanakkor jó dolgokat is előmozdít abban a társadalomban, ahol működik? A háztartási gépek és professzionális berendezések gyártásában világelső, évente 150 országban több mint 40 millió terméket értékesítő Electrolux megbízásából készített független tanulmány szerint mindez lehetséges és megvalósítható, s az Electroluxnak sikerült is.

Magyarországi megjelenésének 15. évfordulója alkalmából az Electrolux 2006-ban megbízta az ország első számú vezetéstudományi iskoláját, a Corvinus School of Managementet, hogy független megfigyelőként tekintse át, hogy beruházásai, tevékenységei és társadalmi hozzájárulásai nézőpontjából a vállalat milyen állampolgárként viselkedik.

Az intézmény vezető szakembereiből szervezett Corvinus munkacsoport feltérképezte és áttekintette az Electrolux társadalmi és üzleti szerepét a vállalat 1991-es érkezésétől egészen 2006-ig. A hat hónapos kutatási program végkövetkeztetése az volt, hogy az Electrolux magyarországi beruházásai nemcsak a munkahelyteremtés szempontjából voltak jelentősek, hanem komoly mértékben pozitívan hozzájárultak az ország ipari kultúrájához, technikai felkészültségéhez és tudásalapjához is. A Budapesti Corvinus Egyetem munkacsoportja arra a következtetésre jutott, hogy "a vállalati társadalmi felelősség (CSR) szerves része az Electrolux vállalati filozófiájának és politikájának Magyarországon", valamint az Electrolux "jó állampolgárként" nemcsak jelentős adóbevételt biztosít abban a két régióban, ahol nagyobb termelőegységekkel rendelkezik, hanem példát mutat azzal is, ahogyan Nyíregyháza és Jászberény városában és környékén támogatja a helyi kulturális és sportéletet. A jelentés megállapítja, hogy az Electrolux Lehel nemcsak igen hatékony és nyereséges vállalat, hanem az elvárhatónál nagyobb mértékben segíti azt a közösséget, ahol tevékenykedik, különös tekintettel az alkalmazottaira.

Hozzáad az értékekhez

Az Electrolux más külföldi befektetőknek jó példát mutatva minőségi és stabil foglalkoztatást biztosít és fejleszt az ország strukturálisan szerény területein, s jelentős mértékben hozzájárult a régió és az ország fejlődéséhez az 1991-től 2005-ig terjedő időszakban azzal, hogy több pénzt fektetett be, mint amennyit osztalék formájában kifizetett tulajdonosainak.

Az Electrolux hozzáadott értéket hozott létre azoknak a helyi közösségeknek a számára, ahol tevékenykedik, s nemcsak munkahelyeket teremtett, hanem folyamatosan támogatta a különböző társadalmi kezdeményezéseket is, így a játszótereket, a tömegsportot és környezetvédelmi tevékenységeket. Hozzásegítette a külső beszállítókat ahhoz, hogy hatékony vállalkozásokat építsenek fel, előmozdítva gyors növekedésüket. A jelentés szerint az Electrolux páratlan együttműködést tanúsított a gyáraiban működő szakszervezetekkel, ami pozitív példaként szolgál más multinacionális vállalatok számára.

Több területen az Electrolux Lehel teljesítménye jóval meghaladta a magyar átlagot. Így például az Electrolux Lehel a magyar átlagnál háromszor többet költ a dolgozók képzésére, majdnem 24 ezer forintot alkalmazottanként, szemben a 8000 forintos országos átlaggal, míg a juttatások, így a hűségjutalom (törzsgárda), albérleti hozzájárulás, munkába járás támogatása és a csoportos élet- és balesetbiztosítás terén a törvényes előírásoknál "jelentősen többet" ad.

Munkahelyteremtő szerepkörben

Figyelembe véve, hogy az Electrolux Lehel a dolgozó lakosság majdnem 10 százalékát foglalkoztatja abban a két régióban, ahol a gyárai vannak, a tanulmánykészítők becslése szerint a beszállítóin keresztül további 2500 munkahelyet teremtett. A készülékgyártó vállalatnak az a döntése, hogy Jászberénybe centralizálja az olyan regionális funkciókat, mint az anyagbeszerzés és a logisztika, nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy a korábban kiábrándítónak tekintett terület vonzóvá váljon az értelmiség számára, hogy ott dolgozzon, tanuljon és éljen. Ma már a vállalat alkalmazotti állományán belül 14 százalékos részarányt képviselnek a szellemi dolgozók. Ezenkívül az a döntés, hogy az Electrolux Lehel a helyi átlagnál mintegy 20 százalékkal több bért fizet, s ezt még kiegészíti a törvényes előírásokat jelentősen meghaladó juttatásokkal, segített viszonylag alacsony szinten tartani a szellemi munkások vándorlását, ami viszont növelte a társadalmi stabilitást.

A vállalat jelenleg összesen 4340 embert foglalkoztat Magyarországon. A nyíregyházi hűtőszekrénygyárban 1487, a jászberényi hűtőszekrény-, fagyasztóláda-, illetve porszívógyárban 2763, Budapesten pedig 90 fő dolgozik. 1991-ben az Electrolux Lehel évente 500 ezer terméket állított elő Jászberényben, ma a két magyar létesítményben több mint ötmillió termék készül. 2004-ben az Electrolux a teljes európai porszívógyártását a jászberényi gyárába hozta.

A Corvinus School of Management munkacsoport megállapította azt is, hogy a gyárak nem a társadalomtól elszigetelten működnek. Szerződéses viszonyban állnak az őket körülvevő helyi, regionális és országos közösségekkel, amelyekbe beletartoznak a közvetlen érdekeltek, így a fogyasztók, az alkalmazottak és a részvényesek, de a szélesebb környezetben élők is, mint például azok a helyi közösségek, ahol a vállalat működik.

Környezettudatosan

A tanulmány szerint az Electrolux szilárd elkötelezettséggel törekszik a környezeti hatások korlátozására és a természetes erőforrások felhasználásának csökkentésére. 1991 és 2000 között az Electrolux hajtotta végre Magyarország eddigi legnagyobb környezetrehabilitációs programjait. Környezetvédelmi stratégiáját jelenleg az egyik legjobbnak tekintik Magyarországon. A szerzők kijelentik, hogy a vállalat "több területen is tett környezetvédelmi lépéseket", s ezzel Magyarországon a "zöld" vállalatok élcsoportjába tartozik. 2005-ben a jászberényi gyár elnyerte a World Packaging Organization (Csomagolástechnikai Világszervezet) tekintélyes WorldStar hulladékhasznosítási díját a hűtőládák száz százalékban újrahasznosítható préselt karton csomagolásáért, amivel a becslések szerint évi 977 tonna fa takarítható meg.

A tágabb környezet jóllétéért

A Corvinus-tanulmány szerzői szerint az Electrolux Lehel meghatározó szerepet játszik az ország gazdaságában. Az elmúlt tíz év során 32 milliárd forint helyi adót és társasági jövedelemadót fizetett. A helyi közösségekkel kialakított kapcsolatokat tekintve jelentős összegeket költött a kulturális és oktatási intézmények támogatására, különböző gyermeklétesítményeket hozott létre, s támogatta az oktatási intézményeket és alapítványokat. Mindent egybevetve az Electrolux Lehel mintegy 50 millió forintot fordított ilyen célokra 2005-ben. Ugyanakkor a szerzők véleménye szerint ezen a téren az Electrolux Lehel elmarad más vállalatok mögött, s a jelenleginél célirányosabb és összpontosítottabb társadalmi szponzorálás folytatását javasolják.

Hogy egy vállalat mennyire sikeresen tudja a társadalmi felelősség filozófiáját konkrét tevékenységekbe átültetni, a szerzők véleménye szerint alapvetően attól függ, hogy milyen a felső vezető ez irányú elkötelezettsége. Kiemelik, hogy a magyarországi Electrolux vezérigazgatóját, Takács Jánost 2005-ben az év menedzserévé választotta a magyarországi Menedzserek Országos Szövetsége (MOSZ) olyan kritériumok alapján, mint etikai és humán tényezők, a társadalmi felelősségvállalás mértéke és minősége, s a szélesebb közösség számára hasznos tevékenységek.

A munkacsoport tagjai

  • Wetzker Konrad, a Corvinus School of Management igazgatója, a Boston Consulting Hungary elnöke;
  • Kerekes Sándor, a Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi tanára és az MTA doktora;
  • Csutora Mária, a Budapesti Corvinus Egyetem környezetgazdaságtan tanszékének a docense;
  • Harangozó Gábor, a Budapesti Corvinus Egyetem környezetgazdasági tanszékének a tanársegédje; 
  • Szőnyi Léda, a Corvinus School of Management ügyvezető igazgatója.

Az Electrolux Lehel elismerései:

  • Magyar Innovációs Alapítvány Nagydíj - Magyar Innovációs Szövetség (2006)
  • Elismerő Oklevél az AirMax és a Cyclone porszívóknak - Magyar Termék Nagydíj Bizottság (2006)
  • "Az év beszállítója" Díj - Euronics Magyarország Kft. (2006)
  • World Star Hulladékhasznosítási Díj - World Packaging Organization (Csomagolástechnikai Világszervezet, 2005)
  • Innovációs Díj - Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (2005)
  • "Az év Vállalkozása 2004" Díj - Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kereskedelmi és Iparkamara (2004)
  • Magyar Termék Nagydíj a System Pro porszívónak - Magyar Termék Nagydíj Bizottság (2004)
  • Elismerő Oklevél a társaság Magyarországon végzett kutatás-fejlesztési tevékenységéért - Miniszterelnöki Hivatal (2003)
  • Környezetbarát Termék Díj a Fagyasztóládagyárnak - Környezetvédelmi Minisztérium (2003)

Megjelent a Piac és Profit 2007. januári számában.

Véleményvezér

Elszabadultak a Magyar Posta árai

Elszabadultak a Magyar Posta árai 

Ez most nem finom.
Nem sikerült az első versenyképességi vizsgája Magyarországnak

Nem sikerült az első versenyképességi vizsgája Magyarországnak 

Az egykori magyar sikerágazat rosszul teljesít.
Szlovákiába érdemes menni élelmiszert vásárolni, a mélybe vitték az ÁFA-t

Szlovákiába érdemes menni élelmiszert vásárolni, a mélybe vitték az ÁFA-t 

Lassan bármerre megyünk kisebb árakkal találkozunk, mint itthon.
Hadházy Ákos megtalálta Orbán Viktort

Hadházy Ákos megtalálta Orbán Viktort 

Reméljük lesz indiai szelfi is.
Megvan az új lengyel minimálbér, alulmaradtunk

Megvan az új lengyel minimálbér, alulmaradtunk 

Hol van már a Magyarország jobban teljesít szlogen?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo