A dolgozók a legfontosabbak!

A kutatási eredmények nem igazolják a vállalati döntéshozók véleményét, mely szerint a magyar vásárlók kevésbé (köz)tudatosak, mind a fejlettebb piacok fogyasztói. A legfrissebb véleménykutatásokból az derül ki, hogy a magyar fogyasztók vállalati felelősségvállalással (CSR) kapcsolatos elvárásai hasonlóak a fejlett CSR piacokon tapasztalható fogyasztói várakozásokhoz.

Mind a magyar, mind az amerikai fogyasztók fontosnak tartják a köztudatos vállalati gondolkodást, ám mindkét ország vállalatainak teljesítményével elégedetlenek lakosaik. A fogyasztók mindkét országban a legfontosabb felelősségvállalási tevékenységnek az alkalmazottak iránti elkötelezettséget tekintik. Amerikában az emberek negyvenhét százaléka, míg Magyarországon közel hatvan százalékuk van ezen a véleményen.

Az Amerikában elvégzett kutatás alapján - szemben a korábban általánosnak tekintett adományozás és környezeti felelősség kérdéseivel - a fogyasztók szerint a legfontosabb társadalmi felelősségvállalási tevékenységnek az alkalmazottak iránti elkötelezettség tekinthető. A magyarországi kutatás hasonló eredményt mutat: a magyar fogyasztók szerint is a vállalat alkalmazottai jelentik a legfontosabb csoportot, amely iránt a leginkább felelősséget kell viselnie a vállalatoknak. A dolgozók számára biztosított körülmények, a vállalat belül is megjelenő és képviselt értékei befolyásolják legnagyobb mértékben az emberek véleményét egy cégről - Magyarországon közel hatvan százalék, az Egyesült Államokban negyvenhét százalék volt ezen a véleményen. A második legfontosabb befolyásoló tényező a magyar fogyasztók szerint az, hogy a dolgozók beleszólhatnak-e az ő munkafeltételeiket érintő kérdésekbe. A környezettudatos működés és a társadalmi ügyek támogatása csupán a harmadik-negyedik helyre került - hasonlóan az Amerikában elvégzett felméréshez, ahol a negyedik és az ötödik helyezést érte el a fontossági rangsorban.

Elégedetlenek

Mind a magyar, mind az amerikai fogyasztók különösen fontosnak tartják a társadalmi felelősségvállalást, azonban mindkét ország vállalatainak társadalmi teljesítményével elégedetlenek lakosaik. A magyar fogyasztók döntő többsége fontosnak tartja, hogy a vállalatok társadalmi felelősséget vállaljanak, azonban jelenleg száz vállalatból csupán huszonegyről gondolják, hogy komolyan veszi a társadalmi felelősséget. Az amerikai fogyasztók véleménye is hasonló, mindössze a vállalatok ötödéről gondolják, hogy jó munkát végez a társadalmi felelősségvállalás terén.

Mindkét felmérés esetében megállapítható, hogy a fogyasztók igénylik a folyamatos és hiteles tájékoztatást a vállalatok társadalmi felelősségvállalásával kapcsolatban. Az amerikai fogyasztók közel fele rendszeresen keres a társadalmi felelősséggel kapcsolatos információkat, a magyar fogyasztóknak pedig a harmada várja el a vállalatoktól, hogy rendszeresen tájékoztassák a társadalmi felelősségvállalási tevékenységükről. A fogyasztói döntések tekintetében sincsenek jelentős eltérések a két ország fogyasztói között: azonos minőségű termékeket feltételezve a többség a társadalmi szempontból felelősebb terméket választaná és ehhez a termékhez ragaszkodna. Magyarországon a fogyasztók 53%-a fizetne akár kevéssel többet egy felelős termékért, amikor a helyettesítő termék valamivel olcsóbb ugyan, de gyártója kevésbé felelős. Közel hatvan százalék azok aránya, akik egy 1000 forintba kerülő termékért legalább tíz százalékkal többet hajlandók fizetni, ha tudják a gyártóról, hogy társadalmi szempontból felelős. Az Egyesült Államokban pedig a fogyasztók 35%-a a társadalmi felelősségvállalási tevékenység miatt marad hűséges egy vállalathoz vagy márkához.

A magyarok is tudatosak

A párhuzamos kutatások a társadalmi felelősségvállalással, a köztudatos vállalati működéssel kapcsolatos fogyasztói véleményeket, elvárásokat próbálták meg feltárni. Magyarországon a Braun & Partners megbízásából a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet végzett 1200 fős, reprezentatív felmérést a fogyasztók körében a társadalmi felelősségvállalásról 2005 szeptemberében. Az adatok ellenőrzése, a hiteles eredmények érdekében fél év elteltével, 2006 áprilisában a kutatást megismételték. Az Egyesült Államokban a National Consumers League fogyasztói érdekvédelmi szervezet megbízásából a Fleishman-Hillard ügynökség végzett kutatást, 800 fő részvételével. A megkérdezés során többek között arra voltak kíváncsiak, hogy mit tudnak az amerikai fogyasztók a társadalmi felelősségvállalásról, milyen elvárásokat támasztanak a vállalatokkal szemben, a társadalmi felelősségvállalás mely területeit tartják a legfontosabbnak.

A kutatások eredményei nem igazolják a vállalati döntéshozók véleményét, mely szerint a magyar vásárlók kevésbé (köz)tudatosak, mind a fejlettebb piacok fogyasztói. A kutatások azt erősítik meg, hogy az emberek azonosan gondolkodnak a társadalmi felelősségvállalással kapcsolatban és határozott cselekvést várnak el a vállalatoktól Magyarországon és az Egyesült Államokban egyaránt. Hasonlóképpen, a fogyasztók Magyarországon is érdeklődnek a felelős vállatokkal kapcsolatos döntések iránt és döntéseiket jelentősen befolyásolja a termékekről, illetve a mögöttük álló vállalatokról a sajtóban illetve közvetlenül a terméken megjelenő, hiteles információ.

Véleményvezér

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.
Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja

Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja 

Okosabbak maradtak volna, ha csendben maradnak.
Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos

Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos 

Kísértetvasútállomás Csisztapusztán.
Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket

Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket 

Immár sehol nincsenek biztonságban az orosz katonák és hadi eszközök.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo