A dolgozók a legfontosabbak!

A kutatási eredmények nem igazolják a vállalati döntéshozók véleményét, mely szerint a magyar vásárlók kevésbé (köz)tudatosak, mind a fejlettebb piacok fogyasztói. A legfrissebb véleménykutatásokból az derül ki, hogy a magyar fogyasztók vállalati felelősségvállalással (CSR) kapcsolatos elvárásai hasonlóak a fejlett CSR piacokon tapasztalható fogyasztói várakozásokhoz.

Mind a magyar, mind az amerikai fogyasztók fontosnak tartják a köztudatos vállalati gondolkodást, ám mindkét ország vállalatainak teljesítményével elégedetlenek lakosaik. A fogyasztók mindkét országban a legfontosabb felelősségvállalási tevékenységnek az alkalmazottak iránti elkötelezettséget tekintik. Amerikában az emberek negyvenhét százaléka, míg Magyarországon közel hatvan százalékuk van ezen a véleményen.

Az Amerikában elvégzett kutatás alapján - szemben a korábban általánosnak tekintett adományozás és környezeti felelősség kérdéseivel - a fogyasztók szerint a legfontosabb társadalmi felelősségvállalási tevékenységnek az alkalmazottak iránti elkötelezettség tekinthető. A magyarországi kutatás hasonló eredményt mutat: a magyar fogyasztók szerint is a vállalat alkalmazottai jelentik a legfontosabb csoportot, amely iránt a leginkább felelősséget kell viselnie a vállalatoknak. A dolgozók számára biztosított körülmények, a vállalat belül is megjelenő és képviselt értékei befolyásolják legnagyobb mértékben az emberek véleményét egy cégről - Magyarországon közel hatvan százalék, az Egyesült Államokban negyvenhét százalék volt ezen a véleményen. A második legfontosabb befolyásoló tényező a magyar fogyasztók szerint az, hogy a dolgozók beleszólhatnak-e az ő munkafeltételeiket érintő kérdésekbe. A környezettudatos működés és a társadalmi ügyek támogatása csupán a harmadik-negyedik helyre került - hasonlóan az Amerikában elvégzett felméréshez, ahol a negyedik és az ötödik helyezést érte el a fontossági rangsorban.

Elégedetlenek

Mind a magyar, mind az amerikai fogyasztók különösen fontosnak tartják a társadalmi felelősségvállalást, azonban mindkét ország vállalatainak társadalmi teljesítményével elégedetlenek lakosaik. A magyar fogyasztók döntő többsége fontosnak tartja, hogy a vállalatok társadalmi felelősséget vállaljanak, azonban jelenleg száz vállalatból csupán huszonegyről gondolják, hogy komolyan veszi a társadalmi felelősséget. Az amerikai fogyasztók véleménye is hasonló, mindössze a vállalatok ötödéről gondolják, hogy jó munkát végez a társadalmi felelősségvállalás terén.

Mindkét felmérés esetében megállapítható, hogy a fogyasztók igénylik a folyamatos és hiteles tájékoztatást a vállalatok társadalmi felelősségvállalásával kapcsolatban. Az amerikai fogyasztók közel fele rendszeresen keres a társadalmi felelősséggel kapcsolatos információkat, a magyar fogyasztóknak pedig a harmada várja el a vállalatoktól, hogy rendszeresen tájékoztassák a társadalmi felelősségvállalási tevékenységükről. A fogyasztói döntések tekintetében sincsenek jelentős eltérések a két ország fogyasztói között: azonos minőségű termékeket feltételezve a többség a társadalmi szempontból felelősebb terméket választaná és ehhez a termékhez ragaszkodna. Magyarországon a fogyasztók 53%-a fizetne akár kevéssel többet egy felelős termékért, amikor a helyettesítő termék valamivel olcsóbb ugyan, de gyártója kevésbé felelős. Közel hatvan százalék azok aránya, akik egy 1000 forintba kerülő termékért legalább tíz százalékkal többet hajlandók fizetni, ha tudják a gyártóról, hogy társadalmi szempontból felelős. Az Egyesült Államokban pedig a fogyasztók 35%-a a társadalmi felelősségvállalási tevékenység miatt marad hűséges egy vállalathoz vagy márkához.

A magyarok is tudatosak

A párhuzamos kutatások a társadalmi felelősségvállalással, a köztudatos vállalati működéssel kapcsolatos fogyasztói véleményeket, elvárásokat próbálták meg feltárni. Magyarországon a Braun & Partners megbízásából a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet végzett 1200 fős, reprezentatív felmérést a fogyasztók körében a társadalmi felelősségvállalásról 2005 szeptemberében. Az adatok ellenőrzése, a hiteles eredmények érdekében fél év elteltével, 2006 áprilisában a kutatást megismételték. Az Egyesült Államokban a National Consumers League fogyasztói érdekvédelmi szervezet megbízásából a Fleishman-Hillard ügynökség végzett kutatást, 800 fő részvételével. A megkérdezés során többek között arra voltak kíváncsiak, hogy mit tudnak az amerikai fogyasztók a társadalmi felelősségvállalásról, milyen elvárásokat támasztanak a vállalatokkal szemben, a társadalmi felelősségvállalás mely területeit tartják a legfontosabbnak.

A kutatások eredményei nem igazolják a vállalati döntéshozók véleményét, mely szerint a magyar vásárlók kevésbé (köz)tudatosak, mind a fejlettebb piacok fogyasztói. A kutatások azt erősítik meg, hogy az emberek azonosan gondolkodnak a társadalmi felelősségvállalással kapcsolatban és határozott cselekvést várnak el a vállalatoktól Magyarországon és az Egyesült Államokban egyaránt. Hasonlóképpen, a fogyasztók Magyarországon is érdeklődnek a felelős vállatokkal kapcsolatos döntések iránt és döntéseiket jelentősen befolyásolja a termékekről, illetve a mögöttük álló vállalatokról a sajtóban illetve közvetlenül a terméken megjelenő, hiteles információ.

Véleményvezér

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa 

Érdemes újragondolni előítéleteinket.
Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa

Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa 

Félárbócon Amerika zászlaja.
Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek

Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek 

Több mint 11 év munka kell egy átlagos budapesti lakáshoz.
Kormányváltó a hangulat Magyarországon

Kormányváltó a hangulat Magyarországon 

Rosszul áll a Fidesz szénája.
A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo