Mérgező védelem

Kevésbé a pénzhiány, sokkal inkább a viszálykodás az akadálya annak, hogy az önkormányzatok ivóvíz-arzénmentesítő programokra összeálljanak. Ahol nincs helyi ellentét, ott a brüsszeli haladékban bíznak.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

 

Kórságok
Gyorsan érkezett, és gyorsan távozott a hír, miszerint az egyik nagy hazai áruházlánc arzénban gazdag ásványvizet forgalmaz. A cáfolat már másnap megjelent a lapokban. Mindenesetre arra jó volt a pontatlan vád és a viszontvád, hogy az arzén jelenlétére végre figyeljen a lakosság. Az arzénos víz kockázata egyébként valóságos, szerepe lehet a bőr- és a tüdőrák, a hólyag- és a vesedaganat kialakulásában. A vezetékes ivóvízre ezért fogalmazott meg szigorú normát az EU, a 10 mikrogrammos határértéket 70 évnyi folyamatos fogyasztáshoz „méretezve”.

Csak az a kérdés, hogy a holland vagy az amerikai lobbi az erősebb - kommentálta a közegészségügyiek „nyomulását" egy dél-alföldi település önkormányzati képviselője. Azt azonban képtelenségnek gondolta a helyi honatya, hogy átirányítanák az uniós összegeket a arzénmentesítési technológia megvételétől máshová. Egy biztos, főleg az Alföldön gyakori, hogy az arzén az ivóvízben meghaladja az uniós egészségügyi határértéket, a literenként legfeljebb 10 mikrogrammot. S az is biztos, hogy a brüsszeli támogatással indított víztisztító program mellőzése fogyasztási tiltást von maga után.

Ellenálló helyhatóságok

Bizonyára túlzás riogatni a néhány víztisztító technológia miatt „nyomuló" közegészségüggyel. De az sem tűnik megalapozottnak, hogy a közel 150 „arzénos települést" maga ellen vétkezőnek állítják be. Bár a szakhatóságtól nem kaptunk tájékoztatást, a vízellátásért is felelős helyhatóságok készek voltak beavatni a Piac & Profitot arzénmentesítő programjaikba.

Az Alföldön, a Nagykunság kellős közepén, Karcagon például eleve az összes „nemkívánatos" anyag ellen hadat üzenő munkába kezdtek. Dr. Fazekas Sándor polgármestertől megtudtuk, hogy a teljes egészében városi önkormányzati tulajdonban lévő vízművállalat már eleve a legújabb uniós szabványban szereplő határérték alatt tudja tartani az arzént, de ennyivel nem érik be. Más kémiai elemek - például a nátrium, a bór, az ammónia - mennyiségének csökkentéséért beléptek az észak-alföldi régió ivóvízminőség-javító programjába, annak a második üzemébe. Megalakítva a Karcag-Kenderes-Bánhalma Víziközmű Beruházási Társulást pályáztak, hogy támogatást elnyerve elindíthassák az elengedhetetlen fejlesztéseket, melyekhez az idei önkormányzati költségvetésben eleve szerepeltetik a 10-20 százalékos önrészt. Ez annyit tesz, hogy az alföldi város pont nem elkölti az uniós szabványok betartásához kellő beruházások pénzét, hanem vizes projektjeire - egyebek mellett határérték alatti arzéntartalmú kutak hozamnövelésére - fordítja.

Karcag lenne a kivétel? Hiszen 149 - javarészt alföldi - település túllépi az EU által megengedett szabványt. A Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének (TÖOSZ) főtitkára, dr. Zongor Gábor szerint nem újdonság, hogy hol és mennyire arzénos a víz, függetlenül attól, hogy az unió lejjebb vitte a határértékeket. A pályázat - mely a megszüntetés érdekében indult el a korábbiakban - azonban nem volt igazán alkalmas, sokkal előbbre lehetett volna jutni, ha kiemelt kormányzati projektet hirdetnek meg. Ugyanis kevés település tudott megfelelni annak a pályázati felhívásnak, hogy társulásban oldják meg az önkormányzatok a feladatot. Nemritkán egy-egy helyhatóság ellenállásán bukott meg a program, ezért is gondolja Zongor Gábor azt, hogy az autonómiának nem lenne szabad felülírnia a közfeladat garantált megvalósítását. Más szavakkal: az önrész előteremtése ugyan komoly gondokat okozhatott számos településnek, de mégsem e pénzek, hanem a társulásra való készség hiánya fúrta meg sokfelé az ivóvízminőség-javító programot.

Katasztrófát gyanítanak

A TÖOSZ testületei eleddig nem foglalkoztak azzal, hogy a szigorúbb uniós előírásokat betartani nem tudó településeknek lajtos kocsival vagy zacskókba töltött ivóvízzel kell ellátnia a lakosságot. A főtitkár azonban megfogalmazta: most a pótmegoldások korszaka kezdődhet el, hiszen sokkal drágább ellátásra kötelezik az érintett településeket.

Pedig kevesebb pénzt emésztene fel, ha hosszú távra és jól valósítanák meg az ivóvízminőség-javító fejlesztéseket. Még mindig lehetségesnek látszik, hogy az Európai Unió hajlani fog a kompromisszumra, ha a kormányzat maga indít el egy központi projektet.

Hogy lesz-e majd kormányprogram, az egyelőre fikció, az viszont nem az, ahogyan egy kis település - a Békés megyei Csorvás - igyekszik meggátolni a „vizes pénz" elfolyását. A kisváros polgármestere, Szilágyi Menyhért azonban a lakossági dezinformáció megszüntetését gondolja elsődlegesnek, mivel az utóbbi időben katasztrófát gyanítanak sokan, mondván, a korábban normális ivóvíz hirtelen egészséget rombolóvá vált.

Holott az uniós szabvány változott meg, s nem az a víz, amely a saját kútjaikból a saját szolgáltató cég segítségével az 1962-ben kiépített hálózaton keresztül jut el a háztartásokba, nem túllépve a magyar szabvány szerinti határértéket.

Az EU-s norma teljesítésére sem mondtak nemet Csorváson, 2005-ben be is léptek a Dél-alföldi Ivóvízminőség-javító Konzorciumba, amely eddig kétszer nyújtott be pályázatot, de csak most jutott el oda, hogy Brüsszel lassan, komótosan befogadja a jelentkezését. A polgármester szerint 2013-ra hajtható végre az ivóvízminőség javítása. Ezért márciusban megszerveztek egy kisebb csoportosulást is: az új projekthez a terveket a Közép-békési Térség Ivóvízminőség-javító Önkormányzati Társulás fekteti le. A polgármester helyi szakembereket idézve állítja, hogy csupán saját eszközökkel képtelenség az arzénmérték uniós normákra való csökkentése, így egyelőre literenként 30-50 mikrogramm közötti arzént „kap" a lakosság. A 10 mikrogramm alá való levitel egyik módja, hogy kikapcsolják az öt kút valamelyikét, a másik, hogy kémiai eljárást alkalmaznak. Az előbbi ellátási problémákat okozna, az utóbbi pedig más szennyező anyagok megjelenésének veszélyét vonhatja maga után.

Belerokkannak

A városkában számolnak azzal az eshetőséggel is, ha betiltják a magyar szabvány szerinti vezetékes víz fogyasztását. Az élelmiszer-biztonsági előírásokra „kötelezett" lajtos kocsinál is létezik azonban verdikt: 300 méterenként kell kiosztóhelyekkel rendelkezni. Csorváson 42 kilométer az úthálózat... A tasakos víz az 5500 lelkes városban azt jelenti, hogy naponta és fejenként 3 liter az előírt mennyiség. A 16 ezer 500 liter árával - ha „olcsón", literenként 10 forintért kapják is - padlót fog a város, hiszen a szállítás, a szétosztás költségeivel is számolni kell. Pillanatok alatt 100 millió forint többletköltséget okozna a zacskós víz, mely akkor igazán szép summa, ha azt a teljes büdzséből, az eleve 50 millió forint forráshiánnyal értendő 1,2 milliárd forintból akarja elvenni Csorvás.

Brüsszelre figyel tehát a Békés megyei kisváros, mert azt remélik, hogy az EU, ha nem is írja át a normát, haladékot talán ad a magyar kormányzat kérését teljesítve, s az "össznépi" arzénmentesítést lesz idő elindítani, befejezni. Szilágyi Menyhért abban biztos, hogy a Dél-Alföldön mindenütt képesek elvégezni a beruházást 2013-ig, de abban is, hogy ha nincs uniós moratórium, akkor a teljes régió belerokkan az „ivóvízcserébe".

Van más is…
A Nemzeti Víztechnológiai Platform stratégiai kutatási tervében olvasható a Vízügyi és Környezetvédelmi Központi Igazgatóság adatgyűjteménye s a megállapítás, miszerint a magyarországi ivóvíz európai összehasonlításban jó minőségűnek ítélhető, nota bene: a lakosság 40 százaléka él olyan településeken, ahol az ivóvíz minősége nem megfelelő. Leginkább az alföldi megyékben fordul elő, hogy a rétegvizek természetes eredetű arzéntartalma meghaladja a határértéket (10 mikrogramm/liter). A különféle nitrogénvegyületek az Alföldön, Baranyában, Tolnában, Somogyban okoznak elsősorban gondot. Vízkészleteink jelentős részénél probléma a magas vastartalom: az ország területének mintegy felén a vízkészlet vaskoncentrációja meghaladja a 0,5, de az Alföld egyes részein az 1 milligramm/litert is. A csupán vas- és mangánhatárérték feletti szennyezést tartalmazó ivóvizek minőségének javításában érdekelt települések száma 410, az érintett lakosok száma 676 ezer fő.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo