Rugalmas biztonság

A válság miatt nem csak Magyarországon nőtt jelentősen a munkanélküliek száma. Ahogyan nálunk, Európában és az Egyesült Államokban is a legtöbb cég kénytelen volt leépíteni, átszervezni. A rugalmas foglalkoztatási rend bevezetése viszont több helyütt is fékezte a negatív folyamatokat. De vajon hosszú távon is megoldást jelenthet-e? 

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A munkáltatók érdeke a minél rugalmasabb, a munkavállalóké a minél biztonságosabb, a politikusoké pedig a minél több munkaerőt felszívó munkaerőpiac. Kérdés, hogyan lehet a három érdeket összehangolni, azaz a munkavállaló számára szociális biztonságot teremteni úgy, hogy közben a munkáltató kezét se kössék meg a kelleténél jobban a jogszabályok. Munkáltatók, munkavállalók, politikai döntéshozók évek óta próbálnak egyezségre jutni abban, milyen teret lehet engedni a hagyományostól eltérő, atipikus foglalkoztatási formáknak.

Versenyképesség kontra jólét?

A gazdasági válság még inkább rávilágított a kérdés fontosságára, nálunk - még ha kevéssé jelenik is meg a közbeszédben - éppúgy, mint Európa többi országában. Komoly versenyképességi tényezővé vált, hogy a korábban kivívott költséges szociális hálót - amely ráadásul nehezen idomul a megváltozott piaci körülményekhez - hogyan lehet fenntartani. Az európai munkaerőpiacon a munkahelyek száma több mint négymillióval csökkent. (Az Egyesült Államokban 2007 decembere és 2009 májusa között 5,7 millió munkahely szűnt meg.)

A tartós munkanélküliség komoly gondot jelent szinte minden országban. Az európai foglalkoztatásról szóló 2009-es uniós jelentés (Employment in Europe Report) számokkal támasztja alá az európai rendszer hátrányait: az EU-ban az összes munkanélküli közel 45 százaléka - Magyarországon 43,3 százaléka - egy évnél hosszabb ideje keres állást. (Az Amerikai Egyesült Államokban 10 százalékra tehető a tartósan munkanélküliek aránya, ott a munkavállalókat kevésbé erős háló védi.)

- Egyre több uniós dokumentumban jelenik meg stratégiai célkitűzésként a flexsecurity irányelv. A flexibility és security szavak összeolvasztásával kreált fogalom lényege, hogy a szakpolitikák egyszerre szolgálják a munkaerőpiac rugalmasságát és a munkavállalók biztonságát. Az erős európai szociális rendszer drágítja a foglalkoztatást. A cégek egyre nagyobb arányban vitték el a termelést és a szolgáltatásokat azokba a régiókba, ahol a foglalkoztatás olcsóbb és rugalmasabb. Persze Európa nem szeretné elveszíteni azt, hogy itt jó élni, ugyanakkor választ kell találnia arra is, hogy a globális rendszerben versenyképesek maradjunk. A hagyományos foglalkoztatási modelleknél rugalmasabb formák nem alternatívái a normál foglalkoztatásnak, de hozzájárulnak a rendszer olajozottságához - mondja Gönci Dániel, az Adecco Személyzeti Tanácsadó Kft. területi igazgatója

A dilemma nem a globális gazdasági válság terméke, a kilábalást viszont erősen befolyásolja, hogy sikerül-e a jelenleginél rugalmasabb foglalkoztatási struktúrát elterjeszteni az unióban. Munkahely ugyanis ott terem, ahol a szolgáltatás, termék versenyképes módon előállítható. Ez pedig azokra az országokra igaz, ahol a munkapiaci politika és a támogatások erre fókuszálnak. Magyarország 2011. decemberig kapott haladékot az uniós országok számára 2009. július 1-jétől kötelező flexsecurity irányelv alkalmazására. Az, hogy az irányelvben foglaltak hogyan épülnek be a hazai jogrendbe, attól függ, hogy az elkövetkező két évben mennyire találnak közös hangot az érintettek. Ha túlzottan szigorodnak bizonyos foglalkoztatási formák, az fékezheti a munkaerőpiacot, esetleg a munkáltatókat a munka törvénykönyve kereteinek kikerülésére ösztönözheti, ha viszont túlzott mértékben lazulnak, az a munkavállalók érdekeit sértheti.

Válság, elbocsátás, részmunkaidő
A magyar vállalkozásoknál 2009. I–III. negyedévében elsősorban a fizikai munkakörökben dolgozókat érintették az elbocsátások, körükben 9,7 százalékos volt a csökkenés, míg a szellemi foglalkozásúak száma csak 1,6 százalékkal mérséklődött.
Azok a cégek, amelyek átmenetinek ítélték a kedvezőtlen helyzetet, a tömeges elbocsátást csökkentett munkaidőben való foglalkoztatással próbálták meg elkerülni, ami miatt a nem teljes munkaidőben foglalkoztatottak létszáma 17,3 százalékkal nőtt. Így a teljes munkaidősök körében bekövetkezett 162 ezer fős létszámfogyást a részmunkaidőben dolgozók 28 ezer fős növekménye mérsékelte. Míg korábban a nem teljes munkaidős foglalkoztatás enyhe, de folyamatos térnyerése a szellemi munkakörű foglalkoztatottakra volt jellemző, 2008 második felétől nőtt a fizikai foglalkozásúaknál is.
Így 2009. I–III. negyedévében a fizikai munkakörben átlagosan 19,2, a szellemi munkakörben pedig 7,7 százalékkal dolgoztak többen részmunkaidőben. 2009 júniusáig hónapról hónapra csökkent a munkaerő-kölcsönzőkön keresztül foglalkoztatottak létszáma is (a három negyedév átlagában 30 százalékkal), majd enyhén nőtt, de számuk szeptemberben sem haladta meg a 26 ezret.

Válság ellen

A foglalkoztatási problémák kezelésére tett kísérlet egyetlen ország válságkezelő csomagjából sem hiányzott, bár közös recept nem akadt. Hasonlóságok azért igen. A rugalmas foglalkoztatási formák - a határozott idejű munkaszerződés, a részmunkaidős foglalkoztatás, a munkaerő-kölcsönzés vagy a távmunka - szinte mindenütt előtérbe kerültek.

Működő gazdaságban a növekvő piaci igények vagy a friss tőke hatására keletkezik új munkahely. Válságban pedig úgy, ha a cégek elbocsátások helyett a részmunkaidős foglalkoztatás vagy a rövidített munkaidő bevezetése mellett döntenek, és önmaguk felszívják a csökkenő kereslet miatt feleslegessé váló dolgozókat. A megoldás mindenkinek jó: a piacok szűkülése miatt indokolt mértéknél kevésbé csökken a foglalkoztatás, a vállalat pedig megőrzi meglévő humánerőforrását.

Az európai országok javarészt ezt az utat választották: míg korábban az unióban átlagosan egy dolgozóra heti 41 munkaóra jutott, 2009 második negyedévében ez már csak 40,3. Figyelembe véve a foglalkoztatás visszaesését és a munkaidő csökkenését, az Eurostat becslése szerint 2008 és 2009 második negyedéve között átlagosan 3,3 százalékkal csökkent a munkaórák száma. Az út hatásosnak bizonyult: a gazdasági teljesítmény jóval meredekebben zuhant, mint a foglalkoztatottak száma.

A részmunkaidős foglalkoztatás aránya 2009 második negyedévében elérte a 18,8 százalékot - 2008 és 2009 második negyedéve között e foglalkoztatási forma 0,5 százalékponttal bővült, szemben a korábbi évek 0,1 százalékpontjával -, az élen több mint 5 százalékponttal Észtország járt, itt a nem teljes állásban alkalmazottak aránya elérte az összes foglalkoztatott 11,7 százalékát. Az éllovas azonban még mindig Hollandia, ahol már a válság előtt is 47,2 százalék volt ez az arány, ma pedig 48,2 százalék. A kiugróan nagy szám nem véletlen: a holland kormány évek óta adó- és járulékkedvezményekkel honorálja ezt. Magyarország e téren nagyon le van maradva, a munkavállalók kevesebb mint 5 százaléka dolgozik részmunkaidőben.

Németországban és Franciaországban viszont a rövidített munkahét bevezetésével megőrzött munkahelyekért járt állami támogatás, Németországban 1,3, Franciaországban pedig 0,8 órával csökkent az egy dolgozóra jutó átlagos heti munkaidő. A kisebb országok is éltek ezzel: Észtországban 1,5, Ausztriában, Szlovákiában és Finnországban pedig 1,4 órával kevesebbet kell dolgozni hetente 2008 második negyedéve óta. Luxemburgban és Lettországban viszont nőtt a heti munkaidő.

Magyarországon nem változott a heti munkaidő 2008 és 2009 második negyedéve között, ám 2009 második negyedéve végén - Luxemburghoz hasonlóan - már átlagosan több órát kellett dolgozni hetente, mint 2007 hasonló időszakában, áll az Eurostat kiadványában. Ez a jelenség jól kitapinthatóvá teszi a magyar munkajogi és támogatási rendszer sajátosságait. A cégek nagyobb elbocsátásokhoz folyamodtak, majd az év végi fellendülést túlórával oldották meg, és ezzel a várthoz képest tovább erősítették a munkanélküliek számának növekedését.

A vesztes nyerhet

Ugyanakkor a munkaerő-piaci esés első áldozatai a világon mindenhol az atipikus foglalkoztatási formában dolgozók voltak: 2008 és 2009 második negyedéve között a határozott idejű szerződéssel foglalkoztatottak száma 1,7 millióval, 6,3 százalékkal esett, míg a hagyományos munkaszerződéssel rendelkezőké mindössze 1,3 százalékkal. A szám azért is figyelemre méltó, mert szinte valamennyien az euróövezet országaiban kerültek az utcára. Gönci Dániel viszont máshonnan közelít a kérdéshez.

- Leegyszerűsítve: minden munkavállaló szolgáltat a munkáltatója részére, amelyre hol jobban, hol kevésbé van kereslet. Amikor viszont nincs, a szolgáltatást nem lehet jogszabályilag „ráerőszakolni" a munkáltatóra, hiszen egyedül a cég viseli a következményeket, esetleg azt, hogy csődbe megy. A rugalmas foglalkoztatási formákat használó szervezetek viszont gyorsabban reagálnak és gyógyulnak. A mostani megváltozott piaci helyzethez egyértelműen könnyebben alkalmazkodtak azok a cégek, amelyek nagyobb arányban alkalmaztak kölcsönzött munkavállalókat, részmunkaidős vagy határozott idejű szerződéssel rendelkezőket. Az atipikus foglalkoztatásnak tehát komoly szerepe lehet a mai munkapiaci struktúrában nemcsak tűzoltásként, hanem tudatosan választott megoldásként - véli a szakember, aki szerint a nemzeti foglalkoztatáspolitikának nem az a feladata, hogy az ideális gazdasági körülményekre szabja a rendszert, hanem az, hogy olyan struktúrát alakítson ki, amely a változásokat is kezelni tudja, beavatkozás nélkül.

- Jóllehet a kölcsönzött dolgozók, illetve a határozott idejű szerződéses munkavállalók jártak látszólag rosszabbul, ugyanakkor a termelés beindulásakor az ilyen álláshelyeket sokkal előbb újra betöltik, mint a válság hatására elbocsátott teljes munkaidős alkalmazottakét. Az atipikus munka tehát a tartós munkanélküliség csökkentésének is eszköze lehet, és a speciális élethelyzetben lévő munkavállalóknak - kisgyerekes anyáknak, pályakezdőknek - is segít a munkaerőpiacra való belépésben. Azt is látni kell, hogy ahol viszonylag alacsonyabb fix bérből és magasabb jutalékból állt az alkalmazottak fizetése, kisebb arányú volt a leépítés, mivel a kiadások könnyebben alkalmazkodtak a piachoz - teszi hozzá a szakember.

Persze hibás lenne az a következtetés, hogy Európa mondjon le a munkavállalók biztonságát jelentő vívmányokról. Ahhoz azonban, hogy versenyképes maradjon, új szemléletre van szükség. Olyan foglalkoztatáspolitikára, amely rugalmas például a munkaidő tekintetében, de a munkavállaló számára is megfelelő védelmet nyújt.

Egekben a munkanélküliség
Az euróövezet 16 országának munkanélküliségi rátája a szezonálisan kiigazított Eurostat-adatok szerint 2009 szeptemberében elérte a 9,7 százalékot (1999 óta a legmagasabb szintet), szemben a megelőző év hasonló időszakában mért 7,7 százalékkal. Az unió egészében is egy év alatt 7,1 százalékról 9,2 százalékra bővült munkanélküliség a legalacsonyabb Hollandiában (3,6) és Ausztriában (4,8), a legmagasabb Litvániában (19,7) és Spanyolországban (19,3) volt. (A mutató Németországban növekedett a legkevésbé, alig fél százalék, Olaszországban és Belgiumban is egy százalék alatt maradt.)
Az Egyesült Államokban a ráta 2009 szeptemberében 9,8, októberben pedig 10,2 százalék volt. A japán mutató viszont továbbra is 5,5 százalékon áll.
Magyarországon a munkanélküliségi ráta először 2009. harmadik negyedévében lépte át a 10 százalékot, augusztus–októberben pedig 10,4 százalékra, 13 éves csúcsra emelkedett. A KSH január elején közzétett gyorstájékoztatója 2009. szeptember–novemberben már 10,5 százalékos munkanélküliségi rátáról szólt, a 15–74 éves korosztályban a munkanélküliek száma 445 ezer fő volt, 115 ezer fővel több, mint egy évvel korábban, ami 2,7 százalékponttal haladta meg az egy évvel korábbi értéket. A vizsgált időszakban a 15–64 éves korcsoportból átlagosan 3 millió 757 ezer főt foglalkoztattak, 118 ezer fővel kevesebbet, mint egy évvel korábban, köztük az 55,6 százalékos foglalkoztatási ráta az előző év azonos időszakához viszonyítva 1,5 százalékponttal csökkent. A munkanélküliek 43,3 százaléka egy éve vagy annál régebben keresett állást. A munkanélküliség átlagos időtartama 16,4 hónap, 2,4 hónappal rövidebb az egy évvel korábbinál.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo