Szelektív figyelem

Senki sem vizsgálja hazánkban a hulladék-újrahasznosítás ökológiai lábnyomát, a tevékenység törvényileg túlszabályozott, és még profitérdek is keveredik bele. Újabban pedig az államosítását tervezik.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A szelektív hulladékkezelés hazánkban javarészt az ipari és kereskedelmi szereplőktől begyűjtött anyagok hasznosítását jelenti. Ugyan gyakran jelennek meg híradások a lakossági részvétel fokozatos növekedéséről, de arról viszonylag kevés szó esik, hogy mi történik a különféle hulladékokkal, miután elszállítják őket.

Pazarló termékdesign
„A formatervezés, a termékdizájn továbbra is rövidlátó, és nem veszi figyelembe az újrahasznosítás alapelveit. A szórakoztató elektronikai eszközökbe például feleslegesen visznek bele olyan anyagokat, felületeket, előlapokat, amelyeknek szétválogatása, szétszedése kifejezetten macerás, arról nem is beszélve, hogy a beépítésük is eleve pazarlás. Nem ritka, hogy egy készülékben hat különféle anyagot is találunk” – mondja Vajda Gábor, a Fe-Group Invest Zrt. termelési vezetője. Az ásványvíz-palackokra tett PVC-címkék sem a könnyű leválaszthatóságról híresek.

Eldobókultúra

Igazodva az uniós bölcselethez, mely bő tíz éve tabunak tekinti a rothadó szeméthegyek felhalmozását, melyek szennyezik a talajvizet és kipárolgó gázaikkal a levegőt - főként metánt eregetve, ami hússzor ártalmasabb, mint a szén-dioxid -, hazánkban 1996-ban jogszabály rótt ki környezetvédelmi termékdíjat előbb a csomagolóanyag-előállítókra, majd 2002-től a csomagolt termékek kibocsátóira, az élelmiszer-ipari cégektől az elektronikai készülékeket gyártókig. Ha viszont a vállalatok maguk vagy egy koordináló szervezeten keresztül teljesítik hulladékhasznosítási kötelezettségüket, mentességet élvezhetnek a termékdíjfizetés alól.

Napjainkra a különböző anyagáramokban több tucatnyi koordináló szervezet jött létre - többük a „coord" előtagot szerepelteti nevében, a koordinálásra utalva -, s a piac telítődött. A riválisok „alulkínálnak" egymásnak. „Tíz százalékkal esett a hulladékkezelési szolgáltatás ára" - mondja Horváth Erika, a legnagyobb kezelő szervezet, az ÖKO-Pannon Nonprofit Kft. begyűjtési és hasznosítási vezetője. Egy másik nagy piaci szereplő ügyvezető igazgatója szerint az is előfordul, hogy bizonyos koordináló szervezetek „machinálják" a számokat: papíron mutatósabb eredményeket hoznak ki, mint amennyi a megmozgatott szemétmennyiség.

Túlzott szigorítások

Ahhoz, hogy bárki hulladékkezelési jogosultságot szerezzen, rengeteg kötelezettséget kell magára vennie. A termékdíjtörvény 2009 végi módosítása miatt drasztikusan nehezedtek a feltételek, panaszkodik az egyik koordináló szervezet vezetője, aki szerint ezt nemcsak a kívülállók, de még a szabályozók sem látják. Példaként említi, hogy a kereskedelmi csomagolásokat kivették a termékdíjmentesség köréből, csak termékdíjlevonás kapható rájuk, s míg korábban a mentességet egy évre előre kaptak, addig a levonási rendszer negyedéves elszámolású, mint bármely más adónem. Vagyis háromhavonta kell produkálni bizonyos mennyiséget minden hulladéktípusban, különben nem tudják kiadni a levonási igazolásokat a csomagolásgyártóknak. Ráadásul a csomagolás kibocsátását és újrahasznosítását is negyedéven belül kell teljesíteni, ami ez egyes termékek piaci ciklikussága miatt nem mindig kivitelezhető.

„Fenyegetettségről" beszél Viszkey György is, az ÖKO-Pannon vezetője, aki júniusban a nyolc koordináló szervezetet tömörítő Recomplex Egyesülés élére állt. Az Európában precedens nélküli tömörülés célja érdekvédelmi szervezetként is fellépni a hatóságoknál a túlszabályozás lazítása érdekében. A 15 millió forintos éves büdzséjű szövetség lehetőséget ad arra is, hogy a tagok hulladéktípusonként „racionalizálják" begyűjtési kapacitásaikat és az „adminisztrációs terheket". A kezdeményezés nyíltan vállalt célja „értéknövelt, egyablakos komplex szolgáltatást" nyújtani partnereinek.

Termékéletgörbe: körforgásban

Fogyasztóként szorgosan hordjuk a különböző színű szelektív gyűjtőkbe a háztartási szemetet, de mi történik a hulladékkal azután, hogy megváltunk tőle? A helyi szemétszállítási vállalatok eljuttatják az ország 30 hulladékválogató telepének egyikére, és mivel saját belátásukra van bízva, milyen sűrűn küldenek kocsit a gyűjtőszigetekhez, azok gyakran megtelnek, és tartalmukat nem szállítják el időben. Az ÖKO-Pannon „jogszabály alapján" hozzájárul a szelektív gyűjtés költségeihez, ezt a „hulladékgyűjtés működési többletköltségének" nevezi, és azokban a városokban részben állja a cechet, ahol vele szerződnek.

Van, aki inkább az uniós támogatásokból rendezett lakossági szemléletformáló kampányokban lát panamákat. Mások szerint még nagyobb visszásság, hogy túl sok indokolatlanul túlméretezett - összesen mintegy 30 ezer tonna kapacitású - válogatóüzem épült, részben uniós pénzekből: az ISPA keretében több mint 100 milliárd forintot osztottak szét e célra. Ezek amortizációs költsége eleve milliárdos tétel évente. Némelyek túl közel vannak egymáshoz - például a szolnoki és a kecskeméti -, van, amelyik jó ideje dologtalanul áll, vagy két éve gyűjti a hulladékot, hogy el tudjon indulni. Némi jóindulattal ráfoghatnánk az ügyre, hogy itt bizony a jövőbe fektettek be, mert egy nap sokkal felelősebben szemetel majd a társadalom, és akkor jól fognak jönni ezek a gépsorok.

Profitérdekek

A hazai hulladékkezelők feladata alapvetően logisztikai. A szelektíven begyűjtött szemetet eljuttatják és eladják az újrahasznosító gyáraknak. A papírnak, a fémnek, az italospalacknak éppúgy van árfolyama, mint a búzának vagy az olajnak, és ki van téve a nemzetközi trendek - például a túlkínálat - okozta ingadozásnak.

A koordináló szervezetek nonprofit szerveződések, de némelyikük alapítói érdekeltek a hulladékkereskedő vállalkozásokban is! Ha Magyarországon nem tudnak jó áron túladni a portékájukon, a határon túlra szállítják. Legjobb esetben a környező országokba, de megesik, hogy még távolabbra. Pedig a törvény szerint elvileg a közelség elvének kellene érvényesülnie - mondja Horváth Erika az ÖKO-Pannon nevében. Mások ellenérve, hogy például a papírhulladékot itthon nem jó áron veszik át, ezért érdemesebb Ausztriába vitetni újrahasznosításra, mert ez akár 20 százalékos költségcsökkentést is eredményez. Eközben a hazai papírgyár importból is szerez be hulladék nyersanyagot.

A szelektíven begyűjtött magyar hulladék mintegy 20 százalékát külföldi üzemegységekben hasznosítják újra. A több száz kilométeres szállítási útvonal viszont növeli az újrahasznosítás ökológiai lábnyomát.

Környezetkímélő?

Az ÖKO-Pannon tavaly 331 ezer tonna csomagolási hulladék szelektív gyűjtését és hasznosítását szervezte meg, amelyből az anyagában történő feldolgozás 324 ezer 460 tonnát tett ki, míg a fennmaradó mennyiséget energetikai úton hasznosították. A legnagyobb hasznosítási arány a papíré, az „újrapapír" gyártása a legegyszerűbb.

„Az újrahasznosítás terén Magyarország öt-tíz éves elmaradásban van a nyugati országokhoz képest. Az unióban az a tendencia, hogy a lerakást utolsó lehetőségként kezelik. A hulladék hatvan-hetven százalékát újrahasznosítják, a fennmaradó részt elégetik" - mondja Horváth Erika. A rákospalotai szemétégető mintegy tízezer háztartás energiaigényét elégíti ki. Bécsnek három hulladékégetője van, és azok minden bizonnyal megfelelnek a légszennyezésre vonatkozó szigorú uniós előírásoknak. Vannak, akik úgy vélik, hogy Budapest is elbírna még egy égetőt. A zöldek érvelése azonban az, hogy az égetők létesítésével a status quóba fektetünk be: azt a kapacitást onnantól kezdve folyamatosan el kell látni hulladékkal. Vagyis minden új égető megnyitásával az újrahasznosítás bővülése ellen lépünk fel.

Bioautó
A Warwick University mérnökei nemrég hulladékmeghajtású versenyautó-prototípust gyártottak, amelynek végsebessége 273 kilométer óránként, karosszériája újrahasznosított PET-palackokból, leselejtezett repülőgépdarabokból, váza szeméttelepről beszerzett elemekből készült. A kormánykerék állítólag azért lett piros, mert cékla került bele!

A fővárosi szelektív hulladékkezelést szolgáló Sírkert utcai válogatóüzemben közvetlen betekintést kaptunk a „kulisszák mögé". Egymás után érkeznek a nagy teherautók, mind egynemű szeméttípussal megrakva. Tévhit tehát, hogy összeöntik őket, pedig 5-ről 12 százalékra nőtt azok aránya, akik - elmondásuk szerint - emiatt nem vesznek részt a szelektív hulladékgyűjtésben.

A hulladékválogató üzemben kopácsolva válogatják szét a leselejtezett elektronikai készülékek és régi mobiltelefonok különféle alapanyagú darabjait. Targonca tologatja az ásványvizespalack-halmot. „Optikai szeparátorok" fajsúly szerint levegővel más-más száguldó szalagra fújják, repítik az eltérő alapú műanyagokat, ahol felaprítják, és különféle vegyi folyadékokban úsztatják darabjaikat. Vajon kiszámította-e valaha valaki, mennyi energiát fogyaszt egy ilyen hodály, és mennyi üzemanyagot eszik meg a szállítás? Vajon mennyi erőforrást használ a folyamat következő állomása, az újrahasznosító gyár, ahol már hőkezeléssel vagy kémiailag dolgozzák fel a beérkező anyagokat? Pontos adatokkal nem tudnak szolgálni a hazai szakemberek. Az nem kérdéses, hogy a hulladék-újrahasznosítás jobb a természetnek, mint a szeméttelep-gyarapítás, de a rendszer ökológiai és energetikai vonzatait senki nem gondolta át. Így pont a környezettudatos aspektus hiányzik e környezettudatosnak vélt ipari tevékenységből.

Államosítás: drágítás

És most jön a csavar, ami talán még inkább rontana a helyzeten: Illés Zoltán környezetvédelmi államtitkár több ízben nyilatkozott az Állami Hulladékkezelő létrehozásáról, amivel kiiktatná a koordináló szervezeteket. A környezetvédelmi termékdíjakból és a mentességek eltörléséből évi 90-100 milliárd forintot kíván előteremteni zöld programokra. Ezzel felvinné a fogyasztói árakat is, hiszen az említett 100 milliárdos nagyságrend jóval nagyobb, mint az a 6,5 milliárd forint, ami a piac nagy részét lefedő ÖKO-Pannonnál mozog évente. De a „kötelezettek összes befizetése" is csak 45 milliárd forint - állítja szakmai tanulmányában dr. Kiss Kovács Miklós, a Green Tax Consulting Kft. vezetője. Ebből 25 milliárd a környezetvédelmi termékdíj, és 20 milliárd a mentességet biztosító hasznosításidíj-fizetés. Az italszektorban 20 százalékos áremelkedés is valószínű. A szakértő szerint az átrendezés a lakossági begyűjtési és hasznosítási rendszer féléves összeomlását vonná maga után. Közel tízezer munkahely forog kockán. „Az EU a gyártói felelősség elve alapján határozza meg a hulladékok kezelését", s az unióban nincs példa rá, hogy állami megrendelés váltaná ki e funkciót.

Statisztikák
Megmozgatott hulladékmennyiség
■ Becsült éves hazai csomagolóanyag-kibocsátás 2009-ben: 850 ezer tonna, ebből 569 ezer tonnát az ÖKO-Pannon 3000 szerződött partnere állított elő (a gazdasági válság miatt 57 ezer tonnával kevesebbet, mint 2008-ban).
■ Szelektíven kezelt lakossági hulladékmennyiség: 2003-ban 4 300 tonna, 2099-ben 51 000 tonna.
■ Évente 80 tonnának megfelelő fém italosdobozt, 1,5 milliárd darab, vagyis 12 ezer tonnányi PET-palackot dobunk a szelektív hulladékkonténerekbe.
Lakossági hulladékgyűjtés
■ Minden második magyar állampolgár különválogatja a csomagolási hulladékot, többségük nő.
■ A szelektív hulladékgyűjtéshez újonnan csatlakozók a 18–29 éves korosztályból kerülnek ki. A 30 évnél idősebbek körében nem növekszik a hulladékot szelektíven gyűjtők száma.
■ Felmérések szerint a lakosság 80 százaléka válaszolja azt, hogy a lakóhelyén vagy annak közelében van szelektív gyűjtősziget. Az ÖKO-Pannon rendszerében 5,1 millió lakos, egyéb rendszerekben mintegy 0,9 millió lakos számára volt biztosított a szelektálás lehetősége.
■ A települések gyűjtőszigetei és a házhoz menő szelektív gyűjtés az újrahasznosítás 15,5 százalékát teszi ki.
■ A fogyasztás és a keletkező hulladékmennyiség csökkentését szem előtt tartók aránya 2008 óta 32 százalékról 45 százalékra nőtt.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo