Az Európai Autógyártók Szakmai Képviseleti Szervezete (ACEA) nemrég adta ki éves jelentését, melyből kiderült, hogy tavaly 9.942.509 új autót helyeztek forgalomba az Európai Unióban, ami 23,7 százalékkal kevesebb a 2019-es 13.028.948-hoz képest. A csökkenés oka természetesen a koronavírus-járvány miatt megcsappant kereslet volt.
Magyarországon némileg jobban alakultak az eladások, a a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete által közreadott számok szerint tavaly 128 031 új személygépjárművet helyeztek forgalomba, ami 19 százalékkal marad el a tavalyi értéktől (157.900 volt a 2019-es adat). Ha az összehasonlításba a kishaszonjárműveket is belevesszük, akkor 150.072 eladott új autóval zárt 2020-ban Magyarország, így “csak” 18,5 százalékos volt a visszaesés.
Hogyan teljesítettek a márkák?
Nagy meglepetést talán nem okoz, hogy 2020-ban nem volt olyan márka, ami növelni tudta volna eladási számait 2019-hez képest. Az ACEA európai adatsora szerint, mely az EU tagállamok mellett – ideértve még az Egyesült Királyságot is – az EFTA, azaz az Európai Szabadkereskedelmi Társulás országait (Izland, Liechtenstein, Norvégia és Svájc) foglalja magában, a legkisebb visszaesést a Toyota-csoport szenvedte el 12,8 százalékos mínusszal. A Toyota önmagában -12,5 százalékot produkált, az átlagot a Lexus húzta le -16,9 százalékos értékével, de még ez is lényegesen jobb volt az európai -23,7 százalékos összesített átlagnál.Szintén viszonylag jól teljesített a BMW, -16 százalékos teljesítményével csoportszinten első lett a német prémiumgyártók között, a BMW márka -15,6 százalékkal zárta az évet, a Mini pedig -17,4 százalékkal. A konkurens Mercedes-Benz értékesítése szintén jóval az átlag alatt csökkent, mindössze 14,2 százalékos volt a visszaesés, de a szintén a csoporthoz tartozó Smart márka eladásainak 76,3 százalékos zuhanása nem tett jót az átlagnak, így csoportszinten már 22,4 százalékos mínuszt regisztrált a Daimler.
Szintén 20 százalék alatti eséssel vészelte át az évet a Volvo (-15,9 százalék), a Kia (-14,8 százalék), a Skoda (-14,9 százalék), a DS (-11,6 százalék) a Porsche (-10,3 százalék) és az Audi (-19, 1 százalék). A Kia márkatársa, a Hyundai -21,5 százalékkal zárta az évet, így csoportszinten meglett a 20 százalék alatti átlag a dél-koreai gyártónál is 18,4 százalékkal.
Csoportszinten még a Volkswagen fért be az európai átlag alá, a VW-csoportnál 21,6 százalék lett az átlag, a leggyengébben itt a Seat teljesített -26 százalékkal, de a Volkswagen márka sem remekelt, -24,6 százalékkal zárták az évet. Ezek voltak a “jó” hírek.
Érkeznek a nagy mínuszok
Az európai eladások terén a Mazda szenvedte el a legnagyobb visszaesést, 42,5 százalékkal csökkentek az értékesítési számok annak ellenére, hogy a gyártó több új modellel is jelentkezett 2019 második felétől. Az egyre inkább az elektromos modellek felé elmozduló Tata Motors tulajdonában lévő Jaguar Land Rover sem teljesített fényesen, a Jaguar eladásai 46,7 százalékkal, a Land Rover számai 26,9 százalékkal csökkentek, így csoportszinten -33,6 százalékkal zárták az évet.Szintén 30 százalék feletti mértékben csökkentek Európában a Honda (-30,8 százalék) és a Ford (-30,6 százalék) eladásai, a PSA-csoport pedig -29,3 százalékkal zárta az évet. Utóbbinál az Opel húzta le nagyon az átlagot, 40,3 százalékkal csökkentek a GM-től 2017-ben átvett márka eladásai.
A Nissan értékesítése 27,7 százalékkal zuhant, a szűkebb Renault-csoporton belül pedig a Renault és a Dacia márkák produkáltak értelmezhető eladási számokat. A Renault eladásai 22,9 százalékkal estek vissza, a Dacia -29,7 százalékkal zárta az évet, a szintén a csoporthoz tartozó Lada és Alpine márkák eladásai együtt alig haladták meg a 3000 darabot.
A felsorolásból még az FCA, azaz a Fiat-Chrysler csoport maradt ki, itt csoportszinten az európai átlaghoz közeli, 25,5 százalékos volt a visszaesés és az egyes márkák teljesítménye között sem volt óriási eltérés, legalábbis az értékesítés arányaiban. Az mindenesetre kiderült, hogy az Alfa Romeonak tavaly sem sikerült a visszatérés, az eladások száma nem érte el az 50 ezer darabot sem (-31,4 százalék), miközben Fiatból 617 ezer darabot értékesítettek (-24,9 százalék) és a Jeep márka is 155 ezres eladást produkált (-25,5 százalék).
Hogy áll Magyarország?
A magyar piac méretét jól jelzi, hogy az ACEA összesítésébe bele sem került a Suzuki, amely a kizárólag személyautó-eladásokat tekintve tavaly az első helyen végzett a márkák versenyében, annak ellenére is, hogy értékesítése óriási mértékben, 42,63 százalékkal esett vissza.
Szintén érdekes, hogy a Toyota 15,8 százalékkal növelni tudta (!) tavalyi értékesítését Magyarországon, miközben Európában -12,5 százalék lett ez az érték és a reexport miatti kivonásokkal tisztított adatok alapján ők adták el a legtöbb személyautót Magyarországon, megelőzve a Suzukit is.
Ha viszont a kishaszonjárművekkel bővített eladási számokat nézzük, akkor már a Ford nyerte a márkák versenyét. Ez talán reálisabb mutató a valós piacot tekintve, mert egyre többen használnak a mindennapokban is haszonjárműnek minősülő autót, gondoljunk csak a Ford Rangerre, amelyből 2020-ban több darab kelt el, mint Focusból vagy Pumából.
Ezt a feltevést igazolja az is, hogy a legnépszerűbb – azaz a 2020-ban legnagyobb számban eladott 15 modell között három haszonjármű is szerepel, a 8. helyre a Ford Tourneo Custom futott be, a 11. helyre a Ford Ranger, a 13. helyre pedig a Ford Transit.
Az első három helyezett sorrendben a Suzuki Vitara, a Suzuki SX4 S-Cross és a Skoda Octavia lett, a teljes TOP 100-as listát pedig az Autoszektor weboldalán lehet megtekinteni.
Összegzés
Nehéz év volt a tavalyi az autógyártók számára, mivel az európai uniós szén-dioxid kibocsátási szabályok szigorításának történő megfelelés mellett a koronavírus-járvány miatt megcsappant kereslettel és a beszállítói láncok akadozása miatti alkatrész-ellátási problémákkal is meg kellett küzdeniük.
Ráadásul a járványhelyzet sokat nem javult az utóbbi hónapokban sem, így 2021-et is nehéz körülmények között kezdik az autóipari vállalatok. A kijárási és utazási korlátozások még javában tartanak, így a kereslet felépülése továbbra is várat magára.
Forrás: ACEA / MGE / Kitekintő