Az nyert az autópiacon 2020-ban, aki a legkisebbet bukta

Furcsa év volt 2020. Az éves értékelések általában arról szólnak, hogy mely márkák tudták növelni eladásaikat és melyek hoztak gyengébb eladási számokat, mint az előző évben. Tavaly viszont közel negyedével csökkent az európai, és közel ötödével a magyarországi autópiac, így azok a márkák, amelyek ennél kisebb csökkenéssel megúszták, már elégedettek lehetnek.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Európai Autógyártók Szakmai Képviseleti Szervezete (ACEA) nemrég adta ki éves jelentését, melyből kiderült, hogy tavaly 9.942.509 új autót helyeztek forgalomba az Európai Unióban, ami 23,7 százalékkal kevesebb a 2019-es 13.028.948-hoz képest. A csökkenés oka természetesen a koronavírus-járvány miatt megcsappant kereslet volt.

Magyarországon némileg jobban alakultak az eladások, a a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete által közreadott számok szerint tavaly 128 031 új személygépjárművet helyeztek forgalomba, ami 19 százalékkal marad el a tavalyi értéktől (157.900 volt a 2019-es adat). Ha az összehasonlításba a kishaszonjárműveket is belevesszük, akkor 150.072 eladott új autóval zárt 2020-ban Magyarország, így “csak” 18,5 százalékos volt a visszaesés.

(Fotó: Pixabay)

Hogyan teljesítettek a márkák?

Nagy meglepetést talán nem okoz, hogy 2020-ban nem volt olyan márka, ami növelni tudta volna eladási számait 2019-hez képest. Az ACEA európai adatsora szerint, mely az EU tagállamok  mellett – ideértve még az Egyesült Királyságot is – az EFTA, azaz az Európai Szabadkereskedelmi Társulás országait (Izland, Liechtenstein, Norvégia és Svájc) foglalja magában, a legkisebb visszaesést a Toyota-csoport szenvedte el 12,8 százalékos mínusszal. A Toyota önmagában -12,5 százalékot produkált, az átlagot a Lexus húzta le -16,9 százalékos értékével, de még ez is lényegesen jobb volt az európai -23,7 százalékos összesített átlagnál.

Szintén viszonylag jól teljesített a BMW, -16 százalékos teljesítményével csoportszinten első lett a német prémiumgyártók között, a BMW márka -15,6 százalékkal zárta az évet, a Mini pedig -17,4 százalékkal. A konkurens Mercedes-Benz értékesítése szintén jóval az átlag alatt csökkent, mindössze 14,2 százalékos volt a visszaesés, de a szintén a csoporthoz tartozó Smart márka eladásainak 76,3 százalékos zuhanása nem tett jót az átlagnak, így csoportszinten már 22,4 százalékos mínuszt regisztrált a Daimler.

Szintén 20 százalék alatti eséssel vészelte át az évet a Volvo (-15,9 százalék), a Kia (-14,8 százalék), a Skoda (-14,9 százalék), a DS (-11,6 százalék) a Porsche (-10,3 százalék) és az Audi (-19, 1 százalék). A Kia márkatársa, a Hyundai -21,5 százalékkal zárta az évet, így csoportszinten meglett a 20 százalék alatti átlag a dél-koreai gyártónál is 18,4 százalékkal.

Csoportszinten még a Volkswagen fért be az európai átlag alá, a VW-csoportnál 21,6 százalék lett az átlag, a leggyengébben itt a Seat teljesített -26 százalékkal, de a Volkswagen márka sem remekelt, -24,6 százalékkal zárták az évet. Ezek voltak a “jó” hírek.

Érkeznek a nagy mínuszok

Az európai eladások terén a Mazda szenvedte el a legnagyobb visszaesést, 42,5 százalékkal csökkentek az értékesítési számok annak ellenére, hogy a gyártó több új modellel is jelentkezett 2019 második felétől. Az egyre inkább az elektromos modellek felé elmozduló Tata Motors tulajdonában lévő Jaguar Land Rover sem teljesített fényesen, a Jaguar eladásai 46,7 százalékkal, a Land Rover számai 26,9 százalékkal csökkentek, így csoportszinten -33,6 százalékkal zárták az évet.

Szintén 30 százalék feletti mértékben csökkentek Európában a Honda (-30,8 százalék) és a Ford (-30,6 százalék) eladásai, a PSA-csoport pedig -29,3 százalékkal zárta az évet. Utóbbinál az Opel húzta le nagyon az átlagot, 40,3 százalékkal csökkentek a GM-től 2017-ben átvett márka eladásai.

A Nissan értékesítése 27,7 százalékkal zuhant, a szűkebb Renault-csoporton belül pedig a Renault és a Dacia márkák produkáltak értelmezhető eladási számokat. A Renault eladásai 22,9 százalékkal estek vissza, a Dacia -29,7 százalékkal zárta az évet, a szintén a csoporthoz tartozó Lada és Alpine márkák eladásai együtt alig haladták meg a 3000 darabot.

A felsorolásból még az FCA, azaz a Fiat-Chrysler csoport maradt ki, itt csoportszinten az európai átlaghoz közeli, 25,5 százalékos volt a visszaesés és az egyes márkák teljesítménye között sem volt óriási eltérés, legalábbis az értékesítés arányaiban. Az mindenesetre kiderült, hogy az Alfa Romeonak tavaly sem sikerült a visszatérés, az eladások száma nem érte el az 50 ezer darabot sem (-31,4 százalék), miközben Fiatból 617 ezer darabot értékesítettek (-24,9 százalék) és a Jeep márka is 155 ezres eladást produkált (-25,5 százalék).

Hogy áll Magyarország?

A magyar piac méretét jól jelzi, hogy az ACEA összesítésébe bele sem került a Suzuki, amely a kizárólag személyautó-eladásokat tekintve tavaly az első helyen végzett a márkák versenyében, annak ellenére is, hogy értékesítése óriási mértékben, 42,63 százalékkal esett vissza.

Szintén érdekes, hogy a Toyota 15,8 százalékkal növelni tudta (!) tavalyi értékesítését Magyarországon, miközben Európában -12,5 százalék lett ez az érték és a reexport miatti kivonásokkal tisztított adatok alapján ők adták el a legtöbb személyautót Magyarországon, megelőzve a Suzukit is.

Ha viszont a kishaszonjárművekkel bővített eladási számokat nézzük, akkor már a Ford nyerte a márkák versenyét. Ez talán reálisabb mutató a valós piacot tekintve, mert egyre többen használnak a mindennapokban is haszonjárműnek minősülő autót, gondoljunk csak a Ford Rangerre, amelyből 2020-ban több darab kelt el, mint Focusból vagy Pumából.

Ezt a feltevést igazolja az is, hogy a legnépszerűbb – azaz a 2020-ban legnagyobb számban eladott 15 modell között három haszonjármű is szerepel, a 8. helyre a Ford Tourneo Custom futott be, a 11. helyre a Ford Ranger, a 13. helyre pedig a Ford Transit.

Az első három helyezett sorrendben a Suzuki Vitara, a Suzuki SX4 S-Cross és a Skoda Octavia lett, a teljes TOP 100-as listát pedig az Autoszektor weboldalán lehet megtekinteni.

Összegzés

Nehéz év volt a tavalyi az autógyártók számára, mivel az európai uniós szén-dioxid kibocsátási szabályok szigorításának történő megfelelés mellett a koronavírus-járvány miatt megcsappant kereslettel és a beszállítói láncok akadozása miatti alkatrész-ellátási problémákkal is meg kellett küzdeniük.

Ráadásul a járványhelyzet sokat nem javult az utóbbi hónapokban sem, így 2021-et is nehéz körülmények között kezdik az autóipari vállalatok. A kijárási és utazási korlátozások még javában tartanak, így a kereslet felépülése továbbra is várat magára.

Forrás: ACEA / MGE / Kitekintő

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo