Hiába a válság, a használt ingatlan nem menő

Egyes ingatlan kategóriákban lassan leáll az élet. Noha az ingatlanpiacon nem történnek olyan gyorsan a változások, mint a tőzsdén és áresés esetén sem függesztik fel a kereskedést, azért figyelő szemmel észrevehetjük, hogy bizony-bizony egyes kategóriákból eltűnt a forgalom. Sokan akarnak ingatlant eladni, de csak keveseknek sikerül.

Budapesten a legproblémásabb kategóriák az 50 millió fölötti társasházi lakások és szinte a teljes családi ház piac. De rendkívül alacsony a forgalom a 15 millió forint fölötti családi ház építésére alkalmas telkek esetében is. A társasházi projektek építésére alkalmas telkekre pedig csak minimum 15-20 % diszkonttal van kereslet.

Ilyen piaci környezetben csak azok az eladók számíthatnak sikerre, akik valóban mindent megtesznek az értékesítésért. A hirdetési portálok és a legtöbb ingatlancég adatbázisa eddig is roskadozott a túlárazott, divatjamúlt, eladhatatlan ingatlanoktól, most azonban összeomlanak a légből kapott árelképzelések.

Kapkodják az újszerű lakásokat

A piac két részre bomlik - állítja Borics Zoltán a Mareco Ingatlan Zrt. vezérigazgatója. Az műszakilag elavult, esztétikailag divatjamúlt, energiapocsékoló nagyméretű ingatlanok piaca kezd besülni. Jelenleg már csak a 20 millió forint alatti használt ingatlanok piacán van számottevő forgalom. Azonban a modern, divatos és energiatakarékos lakások kereslete stabil maradt, így az újépítésű piac tartja magát. Az adókedvezmények és a teljes szocpol miatt a 15 millió alatti újépítésű lakások mindig jól fogynak, a kulcsrakész újépítésű lakások is egyre keresettebbek.

A legizgalmasabb piac manapság a Mareco által négy éve kialakított un. újszerű lakások kategóriája, ami jelenleg dübörög. Ezek a 10 évesnél nem régebben épült lakások jelenleg a piac sláger termékei. Az újszerű lakások esetén nem hogy túlkínálatról, nem beszélhetünk, hanem komoly méretű túlkereslet van: a 10-20 millió közötti újszerű lakásokat kapkodják, 40 millióig pedig jó ütemben lehet eladni. A Mareco portfoliójában található újszerű lakások olyan gyorsan fogynak, hogy a cég nem győzi pótolni a készletet.

Miközben a piac a modern és energiatakarékos újépítésű és újszerű ingatlanokba menekül - állítja Borics - addig a használt lakások eladóira nehéz napok járnak. Vagy most leáraznak 20-30 százalékot, vagy tarják az ingatlant és az infláció teszi meg majd ugyanezt egy-két év alatt. Ráadásul azt is figyelembe kell venni, hogy noha az ingatlan állékonysága ez egyik legjobb a fogyasztási termékek közül, mégis avul műszaki funkcionális és esztétikai értelemben is. A felújítási költségek pedig ugyan úgy az inflációval nőnek az alatt is, amíg az ingatlan eladó sorban van. Márpedig, ha nem most, akkor majd az eladás pillanatában fogják a vevők a megnövekedett felújítási költségeket beárazni. (Sokan azt mondják, hogy most jön el az igazi verseny ideje, amikor mind a pénzük után futó bankok, mind a fejlesztők új pénzügyi és marketingtechnikákat kénytelenek bevetni a túlkínálatosnak tűnő lakóingatlan piacon.)

Véleményvezér

Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében

Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében 

Orbán Viktor ukránellenes politikája számára rossz hír érkezett.
Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában 

A kormány által meghirdetett munkaalapú gazdaság önmagában kevés a felzárkózáshoz.
Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo