Csak a cégek fantáziája szab határt annak, hogy milyen üzleti fogással segítik a vásárlót saját termékük kiválasztásához. Az akciók, árengedmények régi, de jól bevált módszereknek számítanak; emellett sokat vet a latba az is, hogy egy termékhez milyen hosszú jótállást kap a vásárló. Nem kérdéses, hogy a kiterjesztett garanciával sokat nyer a felhasználó, mert tovább érezheti biztonságban magát, és a terméket. Ha vásárláskor plusz költségbe is kerül, amikor meghibásodik egy készülék, sokat spórolhatunk vele. Például egyes mosógépekre tízezer forint alatti összegért lehet két-, illetve három év extragaranicát vásárolni. Ezzel szemben egy szervizelés kiszállási díja minimum 10 ezer forint.
Kiterjesztett garancia
Az utóbbi időkben egyre több nagyvállalat, vagy kisvállalkozás nyújt kiterjesztett garanciát cikkei mellé. A termékek tárháza - melyekhez extragarancia kapható - szinte kimeríthetetlen, hiszen épp úgy szerepel köztük háztartási gép, autógumi, masszázskád, mint autó, fényszóró, edénykészlet, vagy nyílászáró.
"Az ilyen jellegű plusz szolgáltatások mindenképpen előnyt jelentenek a vásárlás során. Egyre inkább az a tapasztalat, hogy a fogyasztók igényei egyre magasabbak, és a garanciát éppolyan fontosnak tartják, mint a minőséget. A törvényi előírások szerint tartós fogyasztási cikkekre legalább egy év garanciát kell vállalnia a gyártónak. Annak, hogy valamely cég több év jótállást nyújt termékére, nincs semmilyen feltétele, vagy törvényi szabályozása. Mindössze azt kell figyelembe venni, hogy ha egy cég önkéntesen plusz garanciát vállal, és így értékesíti cikkeit, akkor köteles teljesítenie a jótállást" - mondja Kathy Attila, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség szóvivője.
Az extra garancia nyújtásában meglehetősen nagy különbségek észlelhetők a cégek között, hiszen a szolgáltatást hol ingyenesen, hol több-kevesebb plusz összegért lehet igénybe venni. Sőt van, aki ötvözi mindkettőt: ingyenesen is többet nyújt, mint az előírt, és némi pluszköltségért pedig további jótállást ad. Ezen túl pedig a garanciaidő skálája is roppant széles. A kiterjesztett garancia - a törvényben meghatározott egy éven túl -, egy évtől, több évtizeden át tarthat.
Milyen garanciák léteznek?
Az egyik piacvezető háztartási gépeket forgalmazó vállalat nemrégiben vezette be ezt a fajta újdonságot. Alapszolgáltatásként a törvényben előírt egy év mellett eleve még egy év jótállást nyújtanak termékeikre, ezen kívül pedig 6900 forintért további két, valamint 9900 forintért három év biztonság vásárolható.
Különleges műanyag, illetve speciális nemesfémből készült edényeket is vásárolhatunk hosszú jótállással, hiszen több évtizedes garanciával kínálják a termékeket. A fürdőszoba berendezésekkel foglalkozó kereskedés pedig hidromasszázs kádjaira egy év alapgaranciát ad, és 10 ezer forintért további egy év vásárolható.
Új gépkocsik esetében általában három év garanciát szoktak adni, ám ezt gyakran túllépik egy-egy akció során, és ezt időről időre szinte minden márkánál alkalmazzák. Például az egyik japán autómárkát néhány éve 5 év kiterjesztett garanciával árusították, jelenleg egy dél-koreai márka hirdeti személyautóit plusz 5 év jótállással.