Az okostelefonok számának növekedésével folyamatosan emelkedik a Google Térkép használóinak száma is. A Google Local Guide program bevezetésével pedig az emberek még könnyebben formálhatnak véleményt egy általuk igénybe vett szolgáltatásról, vállalkozásról vagy helyszínről. Ezeket a fontos tényezőket felismerve kezdtük el megfigyelni, hogy a vállalkozások mennyire tudnak lépést tartani a közösséggel. Az eredmények nem túl bizalomkeltőek azt illetően, hogy képesek lesznek-e a hazai turisztikai és vendéglátó vállalkozások megfelelni a digitális világ jelentette kihívásoknak.
2017 augusztusában 100-100 vállalkozást választottunk ki véletlenszerűen (szállodákat és éttermeket) a Google Térképen. A megfigyelésbe kizárólag Magyarország területén működő szállodákat emeltünk be.
A vizsgálat során a következő kérdésekre kerestük a választ:
- Átlagosan mennyi a vélemények száma az adott iparágban?
- A cégek birtokolják-e saját vállalkozásukat a Google Térkép szolgáltatásában?
- Hogyan reagálnak a cégek a Google Térképen kapott véleményekre?
Sajnos a vizsgálataink során azt tapasztaltuk, hogy a 100 megfigyelt szállodából összesen 72 birtokolja a saját vállalkozását, 28 nem. Azok a szállodák, akik nem birtokolják oldalukat, ki vannak téve annak a veszélynek, hogy bárki átírhatja adataikat a Google Térképen.
A megfigyelés rávilágított egy másik súlyos hibára is ebben a szektorban. Ez nem más, mint a válaszadás. A 100 megfigyelt szállodából összesen 18 reagált az emberek véleményére, 82 nem. A válaszadás a legtöbb esetben a nagy szállodaláncokra volt jellemző. Miért jelenthet ez problémát? A fenti adatsorokból jól látható, hogy az emberek elmondják a véleményüket. A vásárlók egy szolgáltatás igénybevétele előtt vagy egy szálláshely lefoglalásakor elolvassák más emberek tapasztalatait, és ezek után hozzák meg végső döntésüket. Abban az esetben, ha azt látják, hogy a tulajdonosok nem reagálnak a vendégektől kapott negatív véleményekre, nagyobb eséllyel fogják elkerülni az adott helyszínt. Mi javasoljuk minden szállásadónak, hogy erre helyezzenek nagyobb hangsúlyt, ha hosszú távon szeretnék bevételeiket növelni.
Az éttermeknél kizárólag Budapestre koncentráltunk. A gyorséttermi láncok nem kerültek be a megfigyelésbe. A Budapesten található éttermeknél a vélemények száma átlagosan 160 felett volt. A jó nevű éttermekre adott vélemények száma kimagasló (Sir Lancelot Lovagi étterem: 819). Ebben a szektorban is igazolást nyert, hogy a vélemények száma a Local Guide programnak köszönhetően folyamatosan emelkedik.
Sajnos az éttermi szektorban rosszabb eredmények születtek az oldalbirtoklás szempontjából, mint a szállodai területen. Itt a 100 megfigyelt étteremből 60 birtokolja a saját vállalkozását, 40 nem. Ennél csak a válaszadások száma volt lesújtóbb, mert a 100 megfigyelt étteremből összesen 8 reagált az emberek véleményére, 92 nem. Itt is elmondható mindaz, ami a szállodai szektornál. Pedig abban az esetben, ha a vállalkozások nem veszik figyelembe a vendégek által adott véleményeket (főleg, ha az negatív), akkor hosszú távon veszteséget fognak elkönyvelni.
Véleményünk szerint a Google Térkép lesz 2018-ban az a platform, amin igen fontos lesz a jelenlét a vállalkozások részéről. A jól menedzselt Google Cégem fiókok jelentősen hozzájárulnak majd egy cég marketingjének sikeréhez.
Szerző:
Kondor Albert
Szakközgazdász, szakterülete a marketingstratégia, a Facebook-marketing, Lokális marketing