A startupok a befektetők kedvencei

2018 első negyedévében a kockázatitőke-iparág újra az erősödés jeleit mutatta, az év második felében pedig az új állami és magánalapok indulása hozhat további fellendülést 2017-hez képest. Két, viszonylag friss trend is megjelent a befektetési piacon: erősödik az alapok regionális aktivitása, és több nagyvállalat is létrehozta a saját kockázati tőkealapját.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

2017-es rekordok
2017-ben 3,5 Mrd euró befektetés áramlott kelet-közép-európai cégekbe. A tőke 71%-a lengyel, a fennmaradó hányad román, lett és magyar cégeket finanszírozott. 71,7 Mrd euró kockázati- és magántőkét fektettek európai cégekbe. Ez 29%-os növekedés 2016-hoz képest. Európában 7 ezer cég osztozott a tőkén, 87%-ban kkv-k.
A Magyar Kockázati- és Magántőke Egyesület (HVCA) első negyedéves jelentése szerint 2018. január–március között 39 vállalkozás jutott 1,347 milliárd forint összértékben tökéhez Magyarországon. A tranzakciók mindegyikét kockázati tőkebefektetők hajtották végre, magántőke-befektetés nem történt. A legtöbb pénzt, összesen 662 millió forintot, a magvető-fázisban lévő vállalkozások kapták, a tranzakciók számát nézve pedig a 39-ből 28 inkubációs, azaz nagyon korai fázisú befektetés volt. Az első negyedévben 12 kiszállást regisztrált a HVCA, összehasonlításképpen tavaly egész évben 11-et. Zsembery Levente, a szervezet elnöke szerint van okunk az optimizmusra.

Hogyan értékeli a számokat?

– A 2018-as első negyedév befektetési aktivitása kettős képet mutat. Biztató, hiszen a sok korai fázisú befektetés remélhetőleg több ígéretes célpontot kínál majd a következő körös befektetők számára. De sajnálatos, hogy a Jeremie-program kiesése miatt keletkezett űrt továbbra sem sikerült betölteni, bár az év hátralévő hónapjaival kapcsolatban – részben a második félévben újrainduló Jeremie miatt – továbbra is optimista vagyok. Befektetői szemmel az igazán érdekes fejleményt a meginduló kiszállások jelentik. Itt további erősödést várok, mivel a 2010-ben indult első Jeremie-alapok, amelyek együttesen több mint kétszáz befektetést hajtottak végre, 2018–2023 között kezdenek kifutni. A 12 exitből mindössze kettő zárult leírással, ami véleményem szerint kedvező, de árnyalja a képet, hogy csupán négy esetben érkezett független külső vevő.

Zsembery Levente - Kép: JVSZ

A korábbi Jeremie-program befektetési időszakának két évvel ezelőtti zárásakor sokan azt mondták, hogy jelentősen visszaesik majd a befektetési aktivitás. A számok viszont azt mutatják, mégis van mozgolódás.

– A valóság azért javarészt visszaigazolta az előrejelzéseket: 2016 második felében és 2017 egészében csökkent az aktivitás. De mielőtt 2010-ben a Jeremie elindult volna, Magyarországon nem volt jelentős volumenű kockázatitőke-piac, kevesen ismerték ezt a tőkebevonási lehetőséget. Az elmúlt nyolc évben viszont kiépült és életképessé vált az ökoszisztéma, a piac megismerte ezt a befektetési formát. Lettek startup-versenyek, születtek díjak, kinevelődtek a szakértők, tanácsadók, jogászok, akik kitanulták a szakmát. Az állami forrásoktól független alapok is egyre aktívabbak. Az ökoszisztéma a jelek szerint talpon marad állami források nélkül is, igaz, csak korlátozottan.

Európában a magyarhoz hasonló hibrid modell a leggyakoribb, de vannak a világban olyan országok, ahol csak magánbefektetői tőkéből jött létre az életképes ökoszisztéma. Nem túlzott az állami szerepvállalás Magyarországon?

– A kockázati tőke történelmileg tisztán magánbefektetésként indult, de ilyen formában inkább csak az angolszász országokban, különösen az Egyesült Államokban működik. Máshol, például Európában, és különösen a mienkhez hasonló kisebb piacokon, ahol más a cégek kritikus tömege is, lényeges az állam közreműködése. Magyarország rájött, hogy az innovációs folyamatok megváltoztak, egyre hangsúlyosabb a kis, induló vállalkozások szerepe, és a vezetők megtanulták, micsoda érték teremthető az innovatív projektek, a magas növekedési potenciállal rendelkező startupok támogatásával. Ebből a szempontból tehát az állami szerepvállalásra gazdaságösztönzésként tekinthetünk. Az, hogy ez túlzott-e, nehezebben megválaszolható kérdés: egy vállalkozónak nyilván jó, ha hegyekben áll az elérhető, könnyen hozzáférhető fejlesztési forrás, de az állami szerepvállalásnak lehet kiszorító hatása is. Ha az állami alapok alacsonyabb hozamelvárással dolgoznak, a piacinál lényegesen kedvezőbb feltételekkel – például visszavásárlási opciókkal – keresik meg a cégeket, károsak lehetnek a magántőkéből működő alapokra, csökkenthetik a vállalkozások teljesítménykényszerét, ezáltal rontják a cégek versenyképességét. Figyelni kell arra is, hogy az állami projektek egy irányba mutassanak. Például kontraproduktív, és a piac működésében is zavart okoz, ha az állam az egyik oldalról forrást tol a piacra, másrészt olyan programokat támogat, amelyek célja, hogy a legígéretesebb startupok Londonban vagy a Szilícium-völgyben mutatkozzanak be még azt megelőzően, hogy bevonnának itthoni forrást. Ezzel szűkül idehaza a kínálat.

Az elmúlt egy-két évben az állam és a magánbefektetők mellett megjelentek a nagyvállalati startup-támogató programok is. Ezeknek mi a szerepük?

– Amikor a multinacionális cégek hoznak létre startup-programokat, nemegyszer közvetlenül kockázati tőkealapot, nem közvetlenül szállnak be egy cégbe vagy vásárolnak fel egy ígéretes technológiát, hanem a tőkealapon keresztül teremtenek forrást. A projekt nem válik hitbizománnyá, megőrizheti függetlenségét, rugalmasságát, dinamizmusát, ami esetenként komoly szakmai előnyökkel jár: a „corporate venture” alapok szakmai hátteret, ágazati kapcsolatrendszert is biztosíthatnak egy startupnak. Bár nálunk még gyerekcipőben jár, de működik néhány ilyen alap a magyar piacon is.

A középpontban marad az innováció
A kutatás-fejlesztés támogatása, a magyar cégek innovációs képességeinek, és ezáltal versenyképességének javítása a gazdaságélénkítés egyik legfontosabb pillére. Mi vár a vállalkozásokra azután, hogy kifut a 2020-ig tartó uniós támogatási ciklus, lesz-e forrás a következő időszakban erre, várhatóak-e változások az intézményrendszerben? Szigeti Ádámot, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) innovációért felelős helyettes államtitkárát kérdeztük.
Van ekkora tőkekínálathoz kellő számú befektetési célpont?

– A befektetők nyilván mindig elégedetlenek, ezért azt mondanám, hogy korlátozott számban, de akadnak. Ebből a szempontból el kell választani a magántőkét és a kockázati tőkét Előbbi nagyobb értékű kivásárlásokat hajt végre, de a számukra megfelelő 20–50 millió euró értékű célpontból viszonylag kevés, jó ha néhány száz – a félmillió bejegyzett társas vállalkozás egy százaléka se – van Magyarországon. Ráadásul ezek egy része családi vállalkozás, amelyek ugyan magas növekedési potenciállal bírhatnak, de a család szeretné a céget zárt tulajdonban tartani. A kockázati tőke esetén már jobb a merítés, de itt sem óriási a potens cégek aránya, nagyjából egy-kétezer lehet.

Felkészültek a cégek, amelyek tőkét szeretnének bevonni?

– Rendkívül heterogén a kép. Vannak vállalkozók, akik tudatosan készülnek a tőkebevonásra: felkészültek, profi csapattal, jó piacismerettel, életképes elképzelésekkel érkeznek. De továbbra is léteznek olyanok, akik a próbáljuk meg, mit veszíthetünk azzal stratégiában reménykednek. És persze előfordulnak megélhetési vállalkozók is, akik számára csak az számít, hogy egy-két évig fizetést húzhassanak a befektető pénzéből. A legtöbb alapkezelő találkozott már ilyen cégekkel, és akad, ahol „benézik” a vállalkozót. Persze egy projekt bukásának számtalan oka lehet, hiszen a piaci viszonyok gyorsan változnak, és szerencsétlenség is mindig történhet, de egy ilyen rossz motivációval induló vállalkozás szinte biztos bukásra van ítélve. Az is előfordulhat, hogy a befektető önismerete vall kudarcot. Ebben a befektetési formában ugyanis nemcsak pénzt adunk a cégeknek, hanem tudást, jó tapasztalatokat, szakmai hátteret, kapcsolatokat is. Ha a befektető olyan cégbe fektet, amelynek a piacán nem mozog otthonosan, nem tudja megfelelően segíteni a céget. Fontos, hogy mi is reálisan becsüljük fel a képességeinket.

Mit vár 2018-tól és 2019-től?

– 2018-ra két lehetséges forgatókönyv van: az idén több olyan nagy volumenű alap is indult, amelyek jelentősen növelhetik a befektetői aktivitást, ehhez azonban fel kell tárniuk a jó projekteket, lezárni a megállapodásokat és megkezdeni a kihelyezéseket. Ha ez a folyamat jó ütemben halad, akkor az idei évi statisztika már lényegesen jobb lesz, mint a tavalyi volt. De legfeljebb átcsúsznak ezek a projektek a következő évre, ezért a jövő évtől már mindenképpen fellendülést várok, mind a kihelyezések számát, mind a befektetett tőke volumenét tekintve. Nemcsak azért, mert megjelentek az állami alapok, és újra lesz Jeremie, hanem mert több magántőkéből finanszírozott alap is idén kezdi, illetve kezdte meg működését, és a régió más országainak befektetői, így német, osztrák, cseh és lengyel alapok is egyre nagyobb figyelmet fordítanak a magyar cégekre. Az egyes országok kockázati tőkealapjai – hasonlóan a magántőke-alapokhoz – mindinkább regionálissá válnak. A regionális aktivitás és a hazai alapok indulása miatt, úgy gondolom, 2019 izgalmas lesz.

Zsembery Levente
A Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem Gazdálkodási Karának Pénzügy Szakirányán diplomázott 1996-ban, majd 2004-ben az egyetem Közgazdasági Karán pénzügyi kockázatkezelés témakörében PhD fokozatot szerzett. 1996 óta az egyetem Pénzügyi Intézetének oktatója. Rendszeresen tanít a Nemzetközi Bankárképző Központ és a Közép-európai Brókerképző Alapítvány tanfolyamain, MBA programokban vállalatfinanszírozás, vállalati pénzügy, kockázatkezelés és értékpapírszámtan témakörben. 2005 és 2006 között az Állami Autópálya Kezelő tőkepiaci igazgatójaként dolgozott, 2006-tól 2010 elejéig az UniCredit CAIB Magyarország Zrt. igazgatója volt, 2010 óta az X-Ventures Kockázati Tőkealap-kezelő vezérigazgatója. A Magyar Kockázati- és Magántőke Egyesület (HVCA) elnöke.
 

Véleményvezér

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.
Jó hír, mégsem pusztul el a világ

Jó hír, mégsem pusztul el a világ 

Sokan úgy gondolják, hogy addig létezik a világ, amíg vannak méhek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo