Itt a kátyúszezon! Jó tanácsok sofőröknek

2013. december 23. hétfő - 10:10 / piacesprofit.hu
  •    

A téli útviszonyok között még komolyabb veszélyt jelentenek kátyúk az autósok számára. A károk elkerülése érdekében a sofőrök vezetéstechnikai ismereteik felfrissítésével készülhetnek a szezonra.

Kép:MTI/Kovács Tamás

A hazai autósok 30%-ának okozott már kárt kátyú a Generali reprezentatív kutatása szerint. Ezt támasztja alá az is, hogy a felmérést végeztető biztosító 2012-ben megközelítőleg 200 millió forint kártérítést fizetett ki kátyúkárok miatt, de a szélsőségesebb időjárású tavaszi időszak miatt 2013-ban 20%-kal több kár várható a társaság számításai szerint. Leggyakrabban a jármű abroncsát érte sérülés, de számos alkalommal fordult elő a lengéscsillapítóban, keréktárcsában vagy a tengelyben is kár. A tapasztalat azt mutatja, hogy a legveszélyesebbek az új, de mély kátyúk, melyek éles pereme szálszakadást okozhat a gumiabroncsban, ami később durrdefekthez vezethet, de gyakran keletkezik tengelytörés is a járműben. Az autósok ráadásul sokkal rosszabb helyzetben vannak a téli időszakban, hiszen a csúszós utakon és a nehezebb látási viszonyok közepette nem mindig sikerül kikerülniük a kátyúkat. Fokozza a problémát, hogy a téli esők vagy havazás után gyakran telnek meg vízzel az úthibák, melyeket így szinte lehetetlen észrevenni, pedig akár már 30 km/órás sebességnél is komoly károkat okozhatnak az autóban.

A jelentős károk és komolyabb balesetek elkerülése érdekében érdemes néhány vezetéstechnikai szabály felfrissítésével is készülni a szezonra.

  • Defekt esetén azonnal vegyük le lábunkat a gázról, és tekerjük a kormányt abba az irányba, amerre a jármű hátulja kisodródott! Ha stabilizáltuk a járművet, lassan húzódjunk le az út szélére, és ha magunk meg tudjuk oldani, cseréljünk kereket, vagy hívjunk segítséget!
  • Ha egymás mellett több kátyú is van az úton, szlalomozással kerülhetjük el a balesetet. Tartsuk észben, hogy a kikerülési manőver mindig három részből kell, hogy álljon (pl. balra kormányzás, majd jobbra kormányzás és végül kiigazítás, hogy egyenesbe kerüljön az autó)! Ne feledjük, hogy csúszós úton sokkal több helyre és időre lesz szükségünk a szlalomozás végrehajtásához, illetve, hogy a tapadásvesztés veszélye ilyenkor fokozottan fennáll!
  • Lassítsunk! Téli körülmények között különösen fontos, hogy körültekintően és óvatosan vezessünk, a biztonság kedvéért vegyünk vissza a sebességből!
  • Ha mégis hirtelen kellene megállunk például egy nagy kátyú előtt, tartsuk észben a vészfékezés szabályát: a kuplungpedál lenyomása mellett rúgó mozdulattal lépjünk a fékpedálra!

Ha mégis megtörténik a baj, a kár bejelentése során érdemes szem előtt tartani néhány alapszabályt.

  • Ha az úthibára tábla hívja fel a figyelmet, a biztosító és az úthálózat üzemeltetője sem köteles kártérítést fizetni. Amennyiben az útszakasz nincs jelzőtáblával jelölve, értesíteni kell a rendőrséget.
  • A kár bizonyítása érdekében fontos dokumentálni a balesetet, azaz lehetőleg minden irányból lefotózni a kátyút és az autó sérülését.
  • Amennyiben az autós rendelkezik casco biztosítással, legelőször az illetékes biztosítót érdemes felhívnia, ahol pontos információkat kaphat a további teendőkről.
  • A kátyúkárt az adott út fenntartójának is be kell jelenteni, lehetőleg minél hamarabb.
  • Hogy másokkal ne fordulhasson elő baleset az adott szakaszon, a kátyúról készített fotókat töltsük fel egyenesen a www.katyuvadasz.hu oldalra vagy a Kátyúvadász okostelefonos alkalmazás használatával. A kátyúk GPS koordinátáit is megjelenítő kátyúfigyelő egyrészről figyelmezteti az autósokat, hogy hol kell jobban odafigyelniük a vezetésnél, másrészt segíti az útkarbantartók munkáját, megmutatva számukra, hol van rájuk a legnagyobb szükség az autósok szerint.

A hazánkban található 30 ezer kilométeres állami közúthálózaton a hibás útszakaszok kijavítása érdekében ez évre különösen magas, 8,5 milliárd forint értékű kátyúzást tervezett be a Magyar Közút Nonprofit Zrt. A munkálatok során november közepéig 95 ezer tonna aszfaltot használtak fel. A közutak hibáinak kijavításával a téli időszakban sem állnak le, ilyenkor azonban jóval nehézkesebb a munka. A hidegebb időjárásban nem működtethetők a meleg aszfaltot keverő telepek, így csak kevésbé tartós, hideg töltőanyag használható a kátyúk kijavításához, amit meghatározott körülmények között, tartósan száraz idő és 0 fok feletti hőmérséklet esetén lehetséges elvégezni.