Az autó is felkészült a síelésre?

2019. január 09. szerda - 20:12 / piacesprofit.hu
  •    

Az elkövetkező időszakban sokan vágnak neki hosszabb-rövidebb autóutaknak, hogy síléceiket, snowboardjukat felkötve hódíthassák meg a legizgalmasabb, akár több ezer kilométerre lévő magashegyi lejtőket. Tomin István, a Hankook műszaki vevőszolgálatának vezetője néhány hasznos tanáccsal segíti a tudatos járműtulajdonosokat, hogy a havas utakon töltött idő valóban önfeledt és biztonságos lehessen, és se az odaút, se a visszaút ne legyen hosszabb a kelleténél.

A téli szezon beköszöntével, a nagy hidegben extrém körülményekre érdemes felkészülnünk, hogy az álomutazásunk egy időjárásváltozás vagy épp egy hiányzó eszköz miatt nehogy rémálommá váljon. Ebben az időszakban ezért fokozottan ügyeljünk autónk műszaki állapotára: a nagy hideg miatt elengedhetetlen az akkumulátor, a világítás- és fékrendszer, illetve a gumiabroncsok ellenőrzése. Sőt a síutat megelőzően érdemes lehet betervezni egy szervizlátogatást is, hiszen a szakemberek ilyenkor olyan hibát is találhatnak, amely létezéséről nem is tudtunk. A hűtő- és ablakmosó folyadékok szintjét is ellenőrizzük, egyben cseréljük őket extrém hidegre tervezett típusokra, és legyen kéznél elakadásjelző háromszög és vontatókötél is.

A hosszú útra pakoljunk plusz élelmiszert, takarót, tartalék vizet és termoszban meleg folyadékot. Lehetőleg tele tankkal induljunk, és ne hagyjuk teljesen lefogyni az üzemanyagot, hogy egy esetleges dugó vagy elakadás közben se történhessen nagyobb baj. Üzemanyag nélkül ugyanis nem biztosítható az utastér fűtése – ami szorult helyzetben nagy problémát jelenthet.

Kép: Pixabay

Kép: Pixabay

Tudjuk, hogy hová és milyen abroncsokon indulunk!

Mindig tájékozódjunk a célországban hatályos előírásokról és szabályokról, figyeljük az időjárás-jelentéseket és a kihelyezett útjelző táblákat is! A magyar síelők között legnépszerűbb úti célnak számító Ausztriában és Szlovéniában például kötelező a legalább 4 mm profillal rendelkező téli gumi használata, és mivel egyes hegyi területeken még a hólánc használatát is előírják, azt is feltétlenül pakoljuk a csomagtartóba. Franciaországban és Svájcban nem kötelező a téli gumi, viszont a terepviszonyoknak megfelelően a hólánccal együtt erősen ajánlott, míg például Olaszországban a sípályák közvetlen környékén szúrópróbaszerűen ellenőrizhetik a téli gumikat és a hóláncot is.

Hét tipp a téli autóvezetéshez
A téli hónapok kiszámíthatatlan, olykor akár extrém időjárása sok esetben azzal jár, hogy egyetlen autózás során is többféle útviszonyban kell helyt állnunk. A korai sötétedés, a csúszós útburkolat, a hó, az ónos eső, a karácsony előtt megnövekvő forgalom, vagy pusztán az év végi kimerültség akár balesethez is vezethetnek. Az Arval flottakezelő szakértője szerint azonban megfelelő felkészültséggel és a helyes vezetéstechnikai fortélyok elsajátításával jó eséllyel megelőzhető a baj.

A téli gumiabroncsok hideg időben jobb tapadást biztosító, magas szilikatartalmú, lágy gumikeverékből készülnek, és a mintázatuk is ezeknek a körülményeknek megfelelő. Így nagyobb tapadás érhető el, ami megakadályozza a gépjármű csúszását havas vagy jeges utakon. A lehető legnagyobb biztonság érdekében nemcsak a két kormányzott, hanem mind a négy gumiabroncsunkat cseréljük télire, hiszen óriási tapadáskülönbség léphet fel az első és hátsó tengely között, ami kanyarban még a tapasztaltabb sofőröket is veszélyes helyzetbe sodorhatja. A téli abroncsoknál szintén elengedhetetlen a megfelelő profilmélység, hiszen ez a lamellák megfelelő működéséhez szükséges. Nem véletlen, hogy az alpesi országokban 4 mm a minimális profilmélység a téli abroncsok esetében. A hólánc mellett, az abroncsellenőrzés közben figyeljünk erre is, ha síelni indulunk. Kopott abronccsal semmiképpen ne keljünk útra!

További tippek és hasznos tanácsok

  • Nemcsak a járművünket és az úttal közvetlen kapcsolatba kerülő abroncsainkat kell a hidegebb időjáráshoz igazítanunk, a vezetési stílusunknak is az adott évszakkal kell változnia!
  • Indulásnál például mindenképpen kezdjünk egy gyors fékpróbával: ellenőrizzük a fékút hosszúságát. Ez természetesen menet közben is többször javasolt, hiszen folyamatosan változhat az utak tisztasága, hőmérséklete (pl. az estefelé lecsapódó pára jeges-csúszós szakaszokat hozhat létre). Ha bizonytalannak éreznénk magunkat vagy az útviszonyokat, inkább ne üljünk autóba!
  • Közlekedjünk türelmesen, kerüljük a hirtelen kormánymozdulatokat, és mindig két kézzel fogjuk a kormányt. Az útviszonyok megváltozása miatt (jeges úton akár nyolcszor hosszabb fékút is szükséges lehet) tartsunk megfelelő követési távolságot, és körültekintően válasszuk meg a sebességet.
  • Csúszósabb lejtőn, lefelé haladva használjuk a motorféket, nagyon havas utakon pedig inkább tartózkodjunk a sávváltástól.
Ilyen időben a defekt is veszélyesebb
A téli időszakban nagyobb közlekedésbiztonsági kockázatot jelent a defekt, mint nyáron. A Bridgestone statisztikái szerint a defektek 23 százaléka sötétedés után következik be, 50 százaléka pedig lakott területen kívül, sötét, nehezen belátható útszakaszokon éri az autósokat, ami a lecsökkent látótávolság és a hosszabb esték miatt télen fokozott veszélyforrást jelent a vezetők számára.

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor