Hét tipp a téli autóvezetéshez

A téli hónapok kiszámíthatatlan, olykor akár extrém időjárása sok esetben azzal jár, hogy egyetlen autózás során is többféle útviszonyban kell helyt állnunk. A korai sötétedés, a csúszós útburkolat, a hó, az ónos eső, a karácsony előtt megnövekvő forgalom, vagy pusztán az év végi kimerültség akár balesethez is vezethetnek. Az Arval flottakezelő szakértője szerint azonban megfelelő felkészültséggel és a helyes vezetéstechnikai fortélyok elsajátításával jó eséllyel megelőzhető a baj.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

„A megváltozott útviszonyok számos olyan szituációt teremtenek, amelyek még a gyakorlott sofőrök számára is kihívást jelentenek. Sokan hajlamosak figyelmen kívül hagyni, hogy a zimankós, ködös időjárás, a sötétség, a nagy forgalom a volán mögött ülve egészen más vezetési stílust és gyorsabb reakciót igényelnek” – mondja Kovách Kristóf, az Arval flottakezelő értékesítési igazgatója. „Tudomásul kell venni, hogy a téli autóvezetésre vezetéstechnikai szempontból is fel kell készülni. Az autó feletti kontroll megőrzése ugyanis ilyenkor a szokásosnál jóval nagyobb koncentrációt igényel, és nagyon fontos, hogy az autónak kifogástalan műszaki állapotban kell lennie.”

Kovách Kristóf szerint az alábbi általános érvényű szabályok betartása sokat segíthet a kellemetlenségek elkerülésében:

Váltsunk téli gumira!

Tartósan 7 Celsius fok alatti hőmérséklet esetén mindenképpen váltsunk téli abroncsokra, mivel azok jóval nagyobb tapadást biztosítanak a jeges és nedves utakon. Ne halogassuk a cserét, foglaljunk jó előre időpontot a szerviznél.

Kép: Pixabay

Tájékozódjunk!

Minden hosszabb utazás előtt tájékozódjunk az időjárásról, az útviszonyokról, az esetleges útlezárásokról. Ilyenkor nem érdemes „rutin szerint” közlekedni. Külföldi kirándulás esetén pedig nézzünk utána, hogy kötelező-e a hólánc az országban, ahova látogatunk. Amennyiben rossz az idő, vagy az útviszonyok nem megfelelőek, mérlegeljük, hogy mindenképp szükséges-e az adott napon útnak indulnunk.

Induljunk el időben!

Nincs is nagyobb bosszúság annál, mint amikor közvetlenül a munkába indulás előtt vesszük észre, hogy lefagyott a szélvédőnk, jegesek az ablakok és épp nincs is kéznél jégkaparónk. Legyenek mindig bekészítve a szükséges takarító eszközök a járműbe, és induljunk útnak akár a megszokottnál negyed órával korábban reggelenként, hogy kíméljük magunkat a felesleges stressztől.

Ilyen időben a defekt is veszélyesebb
A téli időszakban nagyobb közlekedésbiztonsági kockázatot jelent a defekt, mint nyáron. A Bridgestone statisztikái szerint a defektek 23 százaléka sötétedés után következik be, 50 százaléka pedig lakott területen kívül, sötét, nehezen belátható útszakaszokon éri az autósokat, ami a lecsökkent látótávolság és a hosszabb esték miatt télen fokozott veszélyforrást jelent a vezetők számára.
Készüljünk megfelelő ruházattal, kiegészítőkkel!

Ha hosszú útra indulunk, feltétlenül legyen nálunk meleg téli kabát, egy vastag pokróc arra az esetre, ha probléma lenne útközben. A biztonságos vezetés feltétele továbbá az is, hogy a volán mögé kényelmes öltözetben üljünk be és olyan lábbeliben, amelynek talpa nem csúszik a pedálokon.

Ne kapkodjunk!

Óvakodjunk a hirtelen fékezésektől és sebességváltoztatásoktól, igyekezzünk minden esetben az időjárási, illetve látási viszonyoknak megfelelő sebességgel haladni. Emellett a csúszós utakon megnövekvő fékút miatt mindenképpen tartsuk meg a 2 másodperces követési szabályt.

Legyünk mindig körültekintőek!

Télen a látási viszonyok nem a legoptimálisabbak, az autóvezetők ingerültebbek és kevésbé figyelmesek. Éppen ezért érdemes minden esetben odafigyelnünk a megfelelő sávtartásra és amennyiben szükséges, a szokásosnál kisebb sebességgel haladjunk az utakon. Használjuk az összes tükröt, és elindulás előtt győződjünk meg róla, hogy azok – a világítással egyetemben – kellően tiszták.

Gyakoroljunk!

A nem rutinos autóvezetőknek érdemes akár szakember segítségét kérve felkészülni a téli autóvezetésre. Minden esetben vegyük figyelembe, hogy a megváltozott útviszonyok olyan helyzeteket is teremthetnek, amelyekre a leggyakorlottabb sofőrök sem tudnak teljesen felkészülni.

Mitől félnek az autósok az esőben?
Esős, vizes úton az autójukat naponta használó autósok 43 százalék a kanyarokban való jó irányíthatóságot, valamint a rövid féktávot tartja a gumiabroncsok legfontosabb tulajdonságának. Ennek hátterében az áll, hogy vizes úton, főutakon és autópályákon az előzést, a városi forgalomban pedig a váratlan közlekedési helyzetek elkerülését tekintik a vezetők a legnehezebb és legveszélyesebb forgalmi szituációnak.

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo