Nem mutatják be a csirkeszendvicsipart leleplező filmet

2018. június 30. szombat - 12:01 / Kriston László
  •    

Morgan Spurlock 2004-ben egycsapásra világhírű lett a gyorséttermek kultúráját kipellengérező Super Size Me című dokumentumfilmmel. Ennek folytatásában most a csirkeszendvics-megabiznisz árnyoldalait leplezi le. Pontosabban leplezné. Miután a Twitteren elárulta, hogy a MeToo-kampányban ő is érintett, és bizony nem az áldozati, hanem az elkövetői oldalon, a YouTube elállt a dokumentumfilm forgalmazásától. A film sorsa kétséges.

2004-es filmjével – melyben egy hónapig csak mekis kaját evett – Spurlock azt hangsúlyozta, a gyorséttermek abbéli igyekezetükben, hogy minél több bevételre tegyenek szert, gigaadagokat kínálnak, ami kedvezőtlen étkezési kultúrához, túlevéshez-túlzabáláshoz vezethet, s ez nem feltétlenül egészséges dolog.

A film, ami megváltoztatja a kritizált iparágat

A Super Size Me 65 ezer dolláros büdzséből készült, a moziforgalmazásban 20 millió dollárnyi bevételre tett szert globálisan, és azon ritka filmek egyike, melynek sikerült befolyásolnia az iparágat, melyet ábrázolt. A gyorséttermek hanyagolták a supersize menüket, és egészségesebb termékeket is beújítottak a menüikben (pl. salátát).

És csirkés szendókat is. A második film a csirkeszendvicsek divatjának a hátterét tárja fel: Spurlock egy csirkeszendvicses franchise-ot indít, hogy beleláthasson a csirkefeldolgozóipar helyzetébe, és felfedje az összes trükköt, amit a szendvicsek gyártásában és marketingjében alkalmaznak.

Képek: CompassionUSA

Képek: CompassionUSA

  • Van olyan cég, amely szó szerint festi a kisütött csirkemellet, hogy az grillezettnek hasson.
  • A csirkehúsok egyre inkább gyártósoron előállított húsipari termékek lettek.
  • A cégek óriási pénzeket költöttek rá, hogy e szendvicseket divatba hozzák.
  • A termék sikere még inkább felerősítette a „Big Chicken”, vagyis a domináns húsipari nagyvállalatok (Tyson, Perdue, Pilgrim’s, Koch Foods) pozícióját.
  • Eközben a farmerek nem részesedtek arányosan e termékek árából.

A Tyson – Spurlock szerint – afféle versenyeztető rendszert használt: évente bizonyos számú csirkét adott a gazdáknak, és a teljesítménnyel arányosan javadalmazta őket (például a csirke mérete, a hús mennyisége alapján). E szisztémában azonban a csirkeszendvicsek reneszánszából keletkező óriási profitok zömében a nagyvállalatoknál maradtak, és kevés jutott belőlük a termelőkhöz.

A filmben szereplő egyik gazda, Charles Morris egyike annak a húsz farmernek, akik beperelték a Tyson húsipari céget Kentuckyban. A Business Insider cikke nem tér ki rá, hogy pontosan miért (egy másik bekezdésben azért nagyon érintőlegesen szó van arról, hogy a farmerek adósságspirálba zuhannak, egyre inkább eladósodnak, de részletekről nem esik szó).

Mindenesetre Morris ügyvédje az üzleti honlapnak annyit elárult magyarázatként: a Tyson az ellátási lánc nagy részének mechanizmusait irányítása alatt tartja, és úgy fizeti a gazdákat, hogy az szerinte fékezi a versenyt, és ezért törvénybe ütközik. (A per a feltárás szakaszában van 2016 óta, tehát a bírósági tárgyalás előtti fázisban, amikor mindkét oldal információkat kér be, valamint vallatóbiztosok kérdéseire válaszol.)

Kép: Pixabay

Kép: Pixabay

 

Bemártotta magát

A Torontói Filmfesztiválon tartották a film bemutatóját, ahova Spurlock egy szendvicseskocsival is felvonult, és megvendégelte a fesztiválpublikumot. Magával vitt két farmert is, akik szerepeltek a filmben.

A kedvező fogadtatás nyomán a YouTube Red – állítólag 3,5 millió dollárért – vette meg a film forgalmazási jogát.

Azonban 2017. december 14-én Spurlock előállt a Twitteren azzal bejegyzéssel, hogy „én is a probléma része vagyok”. Majd a TwitLongeren egy hosszabb bejegyzésben ecsetelte, mire utalt: helytelen szexuális dolgokat cselekedett, hűtlen volt a barátnőihez és a feleségeihez, s azt is megemlítette, hogy a középiskolában egy nő nemi erőszakkal vádolta őt.

Azzal indokolta vallomását, hogy ha már arra építette karrierjét, hogy az igazságot keresi, akkor neki magának is igaznak kell lennie.

Spurlock lemondott produkciós cége, a Warrior Poets vezetéséről, melynek aztán hét alkalmazottja elárulta egy honlapnak, hogy a cégnél fiúkollégiumhoz illő mentalitás uralkodott.
A bejelentése nyomán keletkezett felhördülés miatt a YouTube Red lemondott arról, hogy a filmet forgalmazza.

Cserbenhagyott interjúalanyok

Az egész históriában az a fura, hogy Spurlock nem értesítette a farmereket, akik a filmjében nyilatkoztak, és szinte mindenüket kockáztatták – a rágalmazási per kockázata mellett –, hogy nyilatkoztak neki az óriáscégek hatalmáról, arról, hogy elő fog állni az önleleplezésével. Pedig sejthető volt, hogy a politikai korrektséget követő forgalmazó dobni fogja egy ilyen reveláció után Spurlockot és a filmjét. A torontói bemutatón Morrist is bemutatták a pódiumon, és Spurlockkal egyetemben interjúkat adott.

Néhányuk cserben hagyva érzi magát. Így az említett Charles Morris is, aki úgy véli, legalább annyit megérdemelt volna, hogy a rendező előre tájékoztatja, mit fog lépni, amivel befolyásolja a film nyilvánosságra hozatalának lehetőségeit. (Két ügyvédje sem kapott értesítést Spurlocktól.)

Morris többször is megpróbált kapcsolatba lépni a YouTube illetékeseivel, hogy megvásárolja a forgalmazási jogokat, ez persze csak úgy megy neki, ha elzálogosítja minden vagyonát.

Pedig a téma nagyon fontos lenne. A Super Size Me 2: Holy Chicken! alighanem olyan revelatív erejű alkotás lehet a nagyvállalatok élelmiszeripart átalakító megoldásairól, mint az Oscar-díjra jelölt Élelmiszeripar Rt. (Food, Inc.) című doksi volt 2008-ban. Annak ismertetését itt olvashatod.

(Business Insider)

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor