17 PET-palackért kapsz egy pár sportcipőt

2019. március 26. kedd - 19:01 / Kriston László
  •    

Szaporodnak a környezettudatos divatcégek, melyek hulladékból készítik el termékeiket, ezzel csökkentve ökológiai tehertételüket. A nagy márkák és az ismeretlen startupok is újrafeldolgozott műanyagból gyártanak sportcipőket.

A fogyasztók hajlandók olyan árukat venni, amik nemcsak gyártóik profitráját, hanem nemes ügyeket (is) szolgálnak. Például bolygónk megmentését, a környezetszennyezés csökkentését.

PET-armageddon

A PET-palackok az elmúlt években kedvelt alapanyagai lettek a divatipar és más szektorok cégeinek, hiszen elképesztően felpörgött az italospalackok forgalma az elmúlt tíz évben, s többségük az óceánokban végzi. A PET strapabíró anyag, és ráadásul 100 százalékban újrahasznosítható.

2016-ban a hat legnagyobb globális italgyártó által piacra dobott PET-palackoknak csak kevesebb, mint 50 százalékát gyűjtötték be, és kevesebb mint 7 százalékukat hasznosították újra, állította a Greenpeace. A hat nagy italgyártó, a Coca-Cola, a PepsiCo., a Suntory, a Danone, a Dr. Pepper Snapple és a Nestlé száz százalékban újrahasznosítható palackokba adagolják nedűiket, azonban ezek a palackok csak 6,6 százalékban tartalmaznak újrahasznosított műanyagot, és 93,4 százalékban újonnan gyártott műanyagból állnak.

Fotó: Facebook/Vivobarefoot

Fotó: Facebook/Vivobarefoot

Ha folytatjuk a műanyag-csomagolások és -palackok elhajítását, 2050-re – súlyát tekintve – több műanyag lesz az óceánokban, mint hal. A csendes-óceáni műanyagszemét-sziget tíz éve még Franciaország méretének megfelelő kiterjedéssel bírt, ma már a háromszorosa.

A világmárkák közül eddig az Adidas tudta a legsikeresebben és legrámenősebben kiaknázni a fogyasztók környezettudatosságát, vagyis hogy hajlandók olyan cipőket vásárolni, amik hulladékot terelnek el a szeméttelepekről – és az óceánokból, amik korunk új szeméttelepei –, hogy inkább alapanyagként szolgáljanak új termékek gyártásához.

Az Adidas olyan cipőket dobott piacra, amelyek az óceánból kifogott plasztikból készültek, s olyat is, mely biológiailag lebomló.

Fotó: Vivobarefoot

Fotó: Vivobarefoot

Újrahasznosított plasztikban – zokni nélkül

A zokni nélkül is viselhető cipőkre szakosodott Vivobarefoot minden pár cipője elkészítéséhez 17 PET-palackot használnak fel, amik így nem 400 évig bomlanak le a természetben, hanem újra hasznosulnak.

A Vivobarefoot adatai szerint 2017-ben az emberiség másodpercenként egymillió műanyag italospalackot vásárolt.

A 2015-ben elindított fenntartható gyártás jegyében a cég egész termékvonallal állt elő, az újraplasztikot beépítik városi cipőkbe, túracipőkbe, sportcipőkbe, tengerparti sétára alkalmas lábbelikre is. A cipők ára 75 és 210 dollár között mozog, azaz 63 és 185 ezer forint közötti összegekről van szó.

A Vivobarefoot „vegán” termékvonallal is rendelkezik, s 2018-ban ezek 50 százalékánál is elkezdte alkalmazni az újrahasznosított műanyagokat. A cég kecskebőr cipőibe és tornacipőibe is beépít 50 százalékban újrahasznosított műanyagot.

Fotó: Facebook/Vivobarefoot

Fotó: Facebook/Vivobarefoot

Ideges lábfej

A vállalkozás meg is ideologizálja a zokni nélküli cipőviselés gyakorlatát. Szerintük a lábfej tökéletes biomechanikai gép, amit az evolúció tökéletesített ki. Lábfejünkben 200 ezer ideg található, ugyanannyi, mint a kézfejünkben. Ha kibélelt cipőkbe rakjuk lábunkat, csökkentjük a szenzuális, érzéki információk befogadását, ezzel tompul a lábfej érzékenysége, s végeredményben a képessége is, hogy fürge, gyors, érzékeny eszközünk legyen a járásra.

(Business Insider)