Markánsan ítélkeznek a dolgozók a hazug cégek felett

Immár harminc éve, hogy a 80-as évek közepén megszületett a greenwashing kifejezés. A magyarul zöldre mosásnak fordítható kifejezés azt jelenti, hogy a cégek valamilyen látványos, környzetvédő programmal terelik el a figyelmet az alapjában véve mégis masszívan környezetszennyező tevékenységükről.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A greenwashing, vagyis "zöldre mosás", vagy zöldre festés PR trükk, a bevétel és a profit növelését szolgáló üzleti praktika. Ha a fogyasztók elhiszik, hogy a cég szívén viseli a természeti környezet ügyét, az márkahűséget és pluszbevételt szül(het).

Hogy hol a zöldre festés és a valódi környezettudatosság határa, azt nem mindig könnyű eldönteni. Amikor a szállodák azt kérik a vendégeiktől, hogy  gondolják meg, vajon napokig akarják-e használni a törülközőt vagy minden nap helyezzen a fürdőszobába a takarítónő újat, egyesek ezt is greenwashingnak tartják. Pedig így elvileg a mosógép energiahasználatának és a folyók szennyezésének veszik elejét (a ruhák öblítőszere valamivel károsabb a természetes vizekre, mint a mosószer). A kanadai Simon Fraser University üzleti iskolájának kutatói friss elemzésükben viszont azt taglalják, hogy ez tulajdonképpen költségcsökkentés a szállodának, vagyis a nyereségesség javítása a cél.

fotó: flickr/Lauri Rantala

A University of Ottawa kutatása szerint a zöldre festés valójában nem éri meg. A látszólagos erőfeszítések fordítva sülhetnek el a dolgozóknál, ha azok átlátnak a szitán és úgy érzik, hogy csak az üzleti mérleget és a renomét hivatott javítani az akció, de nincs mögötte őszinte társadalmi és környezetvédelmi elkötelezettség.

Piszkos olaj + externáliák + csinos reklám
(fotó: flickr/Loin des Yeux)

A zöldülés a nyereséget növeli
A zöldre festés már csak azért is felesleges, mert a valóban zöld cégek nyereségesebbek. A vállalkozás gazdasági lábnyoma és ökológiai lábnyoma között szoros az összefüggés. Azok a cégek, amelyek visszafogják, sőt beszüntetik az erőforrások környezetszennyező pazarlását, nagy pénzeket spórolnak meg.
A felmérésben 1000 amerikai és kanadai teljes munkaidős munkavállalót kérdeztek meg és a válaszaikból kiderült, ha őszintének érzik a cég CSR aktivitását, akkor érzelmileg is jobban kötődnek a vállalathoz és hajlandóak tovább maradni a kötelékében munkavállalóként.Akik viszont képmutatónak látják a cégüket, illetve vitatják a CSR programjaik mögötti jó szándék valódiságát, azok hajlamosak kevesebb munkát végezni az állásukban és olyannak bélyegezni a céget, amely inkább elvesz, mintsem ad.

Kutatók meg voltak lepve, hogy a válaszadók ilyen markánsan ítélkeznek munkaadójuk, mint társaság hitelessége felett. Arra számítottak, hogy a munkavállalók valamelyest elnézőbbek a céggel szemben, melynek a kenyerét eszik. A munkavállalók átlátnak a "szimbolikus CSR-en". Ha csak ilyesmire futja a cégnek, akkor érdemes akár bele sem fogni, mert fordítva sül el: nem erősíti, hanem éppenséggel erodálja az alkalmazotti lojalitást.

Felszólítás f betűs szóval: ez is egy vélemény
(fotó: flickr/Bryan McLellan)

Aranyszabály?

Stephen Lewis kanadai aktivista szerint akkor van szó mondvacsinált CSR-programról, ha a cég többet költ a népszerűsítésére, mint az általa kipécézett társadalmi vagy környezeti probléma orvoslására. Lewis ilyennek tartja a Project Redet, amelyben a divatmárkák termékeik eladásaiból egy részt felajánlanak az afrikai HIV-fertőzöttek és AIDS-betegek megsegítésére. A projektet egyébként a U2 frontembere, Bono kezdeményezte.

A University of Ottawa kutatói úgy vélik, segíthet a CSR cégen belüli elfogadtatásában, ha a menedzsment engedélyezi az alkalmazottaknak, hogy a munkaidejükben dolgozzanak be önkéntesként társadalomjobbító programokba (pl. óvodák kifestése, szemételtakarítás közterületen stb.), mert ez azt mutatja, hogy a vállalat hajlandó a hatékonyságából, a termelékenységéből is áldozni a céges profiton túl lévő célokra.

Forrás: The Globe & Mail

Véleményvezér

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.
Jó hír, mégsem pusztul el a világ

Jó hír, mégsem pusztul el a világ 

Sokan úgy gondolják, hogy addig létezik a világ, amíg vannak méhek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo