A háztartások fűtése a legnagyobb szennyező

2019. március 21. csütörtök - 17:10 / piacesprofit.hu
  •    

Az Országos Meteorológiai Szolgálat adatai szerint Magyarországon közel 50 százalékban felel a légszennyezettségért a háztartási tüzelés, megelőzve ezzel a mezőgazdaság és a közlekedés környezetkárosító hatását.

Számtalan tévhit terjeng a légszennyezéssel kapcsolatban, pedig az Egészségügyi Világszervezet és az Európai Bizottság által 2015-ben kezdeményezett, valamennyi kontinensre kiterjedő vizsgálatból kiderült, hogy Közép-Európában elsősorban a korszerűtlen háztartási tüzelés felelős a 2,5 mikronnál kisebb szennyező részecskék kibocsátása miatti rossz levegőminőségért. 

Kép: Pixabay

Kép: Pixabay

Magyarországon is ez az első számú problémaforrás. Dézsi Viktor, az Országos Meteorológiai Szolgálat Levegőtisztaság-védelmi Referencia Központ osztályvezetője szerint

a lakossági szilárd tüzelés körülbelül 50 százalékban felelős a légszennyezésért. A fő probléma a nem megfelelő minőségű tüzelőanyag megválasztása.

Sokan használnak nedves és puha vagy kezelt fát, gyenge minőségű szenet vagy hulladékot. Az országon belül is nagy eltérések vannak köszönhetően a tüzelési szokásoknak és a földrajzi paramétereknek. A Sajó-völgy sajnos egy nagyon jó példa erre, ugyanis itt rendszerint kiemelten magas a szállópor-koncentráció.

Hogy hányadik helyen áll a gépjárművek általi szennyezés, Dézsi Viktor szerint

Eltűnhetnek a nagy felhők a légszennyezésünk miatt, melegházzá válhat a Föld
A Föld felületének 70 százalékát felhők árnyékolják be, természetes takarót nyújtva a napfény ellen. Egy új számítógépes szuperszimuláció szerint ha tovább növekszik az emberiség üvegházgáz-kibocsátása, az óceánok fölötti nagy felhők eltűnhetnek.

komponensfüggő: míg nitrogén-dioxid-kibocsátás tekintetében kiemelkedő jelentősége van a közlekedésnek, szállópor-koncentráció esetén kb. 10 százalékban felelős az autóipar és a gépjárművek a szennyezésért.

A nagy probléma az, hogy télen a szennyezés kisebb légtömegben tud elkeveredni, eloszlani, így ugyanakkora kibocsátás sokkal rosszabb helyzetet jelent.

Fontos kérdés, hogy mi lesz az autóipar sorsa, különös tekintettel a dízelautókra. A jövő útját és a dízelmotorok esélyeit jelzi, hogy a kipufogórendszerek további fejlesztésével és a szennyező anyagot eltároló katalizátorok széles körű alkalmazásával az egyik legkritikusabb nitrogén-oxid-kibocsátás minimálisra csökkenthető.