Üzleti foci: hatékony vagy a pályán?

2018. április 25. szerda - 13:30 / piacesprofit.hu
  •    

Előre szólunk, ez a cikk nem a futballról szól, de szakértőnk szerint sok hasonlóságot lehet találni a cégvezetés és a foci között ezért nem is baj, ha mindannyian néhány percig focistának képzeljük magunkat…

Ha definíciót kellene írnom a focira, ez volna az: Az a társasjáték, amelyet 22-en játszanak és több ezren/tízezren néznek. Külső szemlélő számára úgy tűnhet, hogy valami miatt soha nem az a 22 fő futkos a pályán, aki a legjobban tudja mit is kellene tenni. Ellenben a tízezer fő minden egyes résztvevője egészen pontosan tudja ezt…

Többet, magasabbra és gyorsabban
Hol van már az önvizsgálatba merülő válság utáni gondolkodás, amikor minden magára valamit is adó cég honlapjára és zászlójára tűzte a „fenntartható fejlődés” jelszavát? Amikor beláttuk, hogy a teljesítmények korlátok nélküli növelése csak a következő krízisig tarthat? Most fellendülést érzünk és a célkitűzésekben ismét megjelennek a voluntarista és a mennyiségek növelésére irányuló elvárások, kiegészítve a szoros időbeli elérés követelményével. Sokszor hallom, ma már nem a nagyobb falja fel a kisebbet, hanem a gyorsabb a lassút.

Persze itt az elején szeretném leszögezni, hogy nem értek a futballhoz. Egyszerűen kikapcsolódásként nézem. Apró emberkék futkosnak a zöld füvön. A múltkor azonban – míg a szünetben a stúdióban ülő szakértő meglehetősen csípős elemzését hallgattam – arra gondoltam, hogy vajon mi volna, ha a világ minden munkáját, minden állását olyan körülmények között “játszanák” mint a focit.

Például vegyük Balázst, aki minden reggel azzal a tudattal indulna dolgozni a bankba, hogy néhány ezren követik majd a napi teljesítményét, felsikoltanak, amikor rossz helyre fűzi le a kisvállalkozói hitelszerződést, csóválják a fejüket, amikor egy hívást nem fogad időben és egy újabb elégedetlen ügyfél távozik, éljeneznek, amikor betalál a kapuba és újabb szolgáltatást értékesít. Egy másik példánk, Éva úgy vezetné a marketing csapatát, hogy tudná, a háttérben felkiáltanak a szurkolók “neeeeeee azt a panton szint!” amikor éppen árnyalatot választanak a plakátra és piros lapra is számíthatna, ha a konkurencia kampányára nem sportszerűen reagál. Persze ez a poszt nem a focisták ellenében vagy védelmében született, sőt, szinte semmi köze hozzájuk, de ez a megközelítés fantasztikus lehetőség…

Kép: Fotolia

Kép: Fotolia

Ha kis időre mi is focistának képzeljük magunkat.

És mire jó? A hatékonyságunk növelésére, a feladatkörünk áttekintésére, felülvizsgálatára.

Szóval a focimeccs közben született menedzsment módszertanom a következő:

Nézd kívülről

Minden negyedévben válassz ki két egymást követő napot, amikor “kívülről” nézed magad. Figyelj a “kívülálló” szemével, kritikusan, de objektíven és jegyzetelj sokat. Mindössze egy lapra lesz szükséged. Oszd két oszlopra és az első oszlopba írd fel a feladatokat, amelyeket végzel a két napban, a második oszlopba kerüljenek a “nézői vélemények” a feladatok mellé. Figyelj rá, hogy folyamatosan jegyezd a feladatokat és a “véleményeket”, legalább 1,5 óránként vedd elő a lapot. Ne a nap végén írj le egyben mindent. Csak nyugodtan és őszintén! Írd le bátran, akár így: “ezt mi a fenéért csinálom? Nem tudom az okát” vagy “Ez mesteri volt, igazán szép.” vagy “Itt azt sem tudtam hol vagyok.” vagy “Hol a kapu? Mi itt a cél? Esetleg: “Miért tart ez ilyen soká?” vagy, “Na, ez igazán gyors volt!” “Huh, ezt mondjuk nem ártana még gyakorolni…

A hatékonyság ára
Nem lehet a végtelenségig fokozni a mindennapi tempónkat, a nyúzott vezető és a fáradt munkatársak eredménye a magasabb fluktuáció és a rohamléptekkel közeledő kiégés – figyelmeztet Nagy Andrea, a Parrish & Crawler szakmai igazgatója.

Elemezz a stúdióban

Ha elkészült a két nap jegyzete, akkor ülj le és elemezz. Nézd úgy, mintha egy kollégádról volna szó. Mintha csak nem is Te volnál az érintett. Nézd magad kívülről. Miért jó mindez? Segít megtalálni a fókuszokat, találsz majd feleslegesen végzett vagy jelentősen leegyszerűsíthető feladatokat, megleled az erősségeidet és a fejlesztendő pontjaidat. Tudatosan tervezed a jövőd. Miután Te magadban már összegezted az eredményeket nyugodtan kérj visszajelzést másoktól is. Oszd meg az elemzésed eredményét egy kollégáddal, a vezetőddel, vagy akár a pároddal.

Lendülj akcióba

Nem! Nem kell rögtön eltávolítanod a szövetségi kapitányt. Fogj ismét egy lapot, tudod, két oszlop… Az egyik tetejére egy plusz, a másikra egy mínusz kerül. Nos, jöhetnek az akciók. Igen, mindkét területre, hiszen az erősségekre építeni fogunk, a gyenge pontokat pedig fejlesztjük.

Például:

“Ezt a feladatot különösen jól és gyorsan végzem. Megyek felajánlom a főnökömnek, hogy szívesen megtanítom a többieknek vagy írok belőle belső tananyagot.”

vagy

“Ez a helyzet nagy nehézséget okozott nekem. Gyakorolni fogom úgy, hogy Béla segítségét kérem, mert ő ebben nagyon ügyes.”

vagy

“A végére járok, hogy ezt a feladatot miért csináljuk így és hogy lehetne egyszerűbben, mert úgy érzem a jelenlegi formájában túl bonyolult.”

Ne felejtsd az eredményeidet használni!

Legyen szó a teljesítményértékelésedről, az előmeneteledről, a képzési tervedről vagy a csapatod időszakos terveiről.

Legyél néha Te saját magad kritikus közönsége. Ez a három egyszerű lépés segít abban, hogy reálisabb szakmai önképed legyen, hogy hatással legyél a saját fejlődésedre.

Legyél Te az a pályán, aki tudja, mit kell tenni! Sok sikert, eredményes játékot kívánok!

Szerző:

Nagy Andrea

A Parrish & Crawler International szakmai igazgatója,

Zukunft Personal Hungary szakmai tartalomért felelős partnere és képzésfejlesztési, szervezetfejlesztési szakértője

Nagy Andrea
Nagy_Andrea_kisA Parrish & Crawler International Szakmai Igazgatója. Elkötelezett fejlesztő szakember, aki a pontos helyzethez igazított egyedi megoldások szakértője (módszertanokat tekintve tréner, coach, szervezetfejlesztési szakértő). Két HR és menedzsment témában szerző online magazin főszerkesztője (JAM Magazin & HR Cafe.eu). Fontos számára a felelős működés és a tudásmegosztás, rendszeresen ad elő és ír, egy HR-fókuszú tudásmegosztó reggeli sorozat háziasszonya immár hét éve, és a Personal Hungary szakmai tartalomért felelős partnere és képzésfejlesztési, szervezetfejlesztési szakértője. Andrea elsőként informatikai végzettséget szerzett, majd HR Manageri diplomát, végül Emberi Erőforrás tanácsadói diplomát. Civilben a Séta Dévára program alapítója és szervezője.

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek