Profi tippek a könnyed társalgáshoz

Az üzleti megbeszélések, ebédek, konferenciák természetes része a könnyed társalgás (small talk), amely látszólag nem az üzletről szól, ám erre is igaz Michael Corleone mondása „Ez nem személyes (…), ez szigorúan üzlet.”

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Sehol sem érhető talán annyira tetten az az alapelv, hogy az üzleti és a hétköznapi viselkedéskultúra elválik egymástól, mint ezen a területen. Noha személyiségtípusonként nagyon különböző, hogy kinek, mennyi megelőző (ismerkedő, bemelegítő) beszélgetésre van szüksége, mielőtt a komolyabb témákba fognánk, azonban hiba alábecsülni ennek a szertartásnak a jelentőségét. Ezeknek a beszélgetéseknek valójában a bizalomépítés a legfontosabb funkciója, a bizalom pedig, a hosszú távú üzleti kapcsolatok ragasztóanyaga.

Kép:Pixabay

A beszélgetések során elhangzott mondatok, információk, megjegyzéseknek, maga a témaválasztás, a kinyilvánított álláspontok közelebb hozhatják és el is távolíthatják egymástól a partnereket. Ugyanakkor nemcsak az a kérdés, miről beszélünk, hanem az is, mennyire tudunk ilyenkor figyelmesen hallgatni, mennyire érdeklődünk beszélgetőtársunkat foglalkozató téma iránt. Tartsuk hát a szemkontaktust, mosolyogjuk (ha a téma engedi, és természetesen a férfiak is próbálkozzanak néha egy kis mosollyal) és soha ne vágjunk közbe.

A figyelmes beszélgetés nem jelenti a faggatózó kérdezősködést. Ha csak az egyik felet „meséltetik”, a társalgás végére, még ha nem is intim témákról volt szó, úgy érezheti, hogy „kihallgatták”.

A könnyed társalgás ugyanakkor tapintatot is feltételez. Érdemes és fontos kerülni az intim témákat, még akkor is, ha a partnerünk hozná szóba, és óriási baki, ha mi érdeklődünk a másik magánügyei iránt (még ha a facebook-on posztolta is), vagy mi traktáljuk partnerünket személyes ügyeinkkel. Ugyanakkor, ha valamely intim kérdésbe beavattuk üzleti partnerünket, már csak a jóérzésében és az erkölcsi érzékében lehet bízni, hogy ezt megtartja-e magának, visszaél-e vele egy későbbi alkalommal, vagy egyáltalán lesz-e olyan tapintatos, hogy később a kérdést nem hozza szóba.

A meggondolatlan „őszinteségi roham” a másik partnerben kellemetlen érzéseket kelthet:

  • Mivel nem tartozik rá a kérdés – feszeng, nem is tudja, mit is kellene reagálnia, és már az előtt pokolba kívánja a beszélgetőtársat, mielőtt a lényegi kérdések szóba kerültek volna. A könnyed társalgás célja a „ráhangolás”, nem a „lehangolás”.
  • Kellemetlenül érezheti magát azért is, mert a „viszonosság elve” okán úgy véli, valami hasonló, személyes dolgot kellene megosztania, ugyanakkor egyáltalán nem szeretné a magánügyeit kitárgyalni
Így lesz eredményes az üzleti ebéd
Ha egy új ötlet kapcsán puhatolóznánk vagy egyszerűen csak jó lenne az iroda formálisabb légkörét kicsit lazábbra cserélni, esetleg olyan partnerrel vagy témáról tárgyalnánk, amely nem tartozik a munkatársainkra, egy üzleti ebéd megfelelő keret lehet mindezekhez. Szakértőnk segít, hogy lesz eredményes.
Néhány tipp, miről beszélgessünk és mely témákat kerüljünk inkább:

Amiről igen:

  • Maga a helyzet (étterem, berendezés, étel, konferencia, előadások…)
  • Egy éppen aktuális kulturális-, vagy sportesemény
  • Hobbiról (Vigyázzunk azonban: csak szerényen!)
Amiről inkább ne beszélgessünk:
  • Pletyka (Negatív tartalmú, vagy bizalmas témát érintő „kibeszélés”.)
  • Egészségi állapot (betegségek, allergiák...)
  • Pénz (Mit birtoklunk? Mennyibe került?)
  • Magánélet (család dolgai, hódítások, szerelmi élet)
  • Vallás, politika
A könnyed társalgás lényegét maga a kifejezés is mutatja: könnyedén, nem „vérre menő” témákról - társalogni, vagyis egymásnak adni a szót, derűs hangulatban. Ezáltal érhetjük el a „célt”: felvehetjük a kapcsolat fonalát, jobban megismerjük partnerünket, ő is bennünket, és így erősödhet a bizalom kettőnk között.

dr. Erdős Zsuzsanna üzleti etikett tanácsadó és coach www.erdosetikett.hu

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo