Profi tippek a könnyed társalgáshoz

Az üzleti megbeszélések, ebédek, konferenciák természetes része a könnyed társalgás (small talk), amely látszólag nem az üzletről szól, ám erre is igaz Michael Corleone mondása „Ez nem személyes (…), ez szigorúan üzlet.”

Sehol sem érhető talán annyira tetten az az alapelv, hogy az üzleti és a hétköznapi viselkedéskultúra elválik egymástól, mint ezen a területen. Noha személyiségtípusonként nagyon különböző, hogy kinek, mennyi megelőző (ismerkedő, bemelegítő) beszélgetésre van szüksége, mielőtt a komolyabb témákba fognánk, azonban hiba alábecsülni ennek a szertartásnak a jelentőségét. Ezeknek a beszélgetéseknek valójában a bizalomépítés a legfontosabb funkciója, a bizalom pedig, a hosszú távú üzleti kapcsolatok ragasztóanyaga.

Kép:Pixabay

A beszélgetések során elhangzott mondatok, információk, megjegyzéseknek, maga a témaválasztás, a kinyilvánított álláspontok közelebb hozhatják és el is távolíthatják egymástól a partnereket. Ugyanakkor nemcsak az a kérdés, miről beszélünk, hanem az is, mennyire tudunk ilyenkor figyelmesen hallgatni, mennyire érdeklődünk beszélgetőtársunkat foglalkozató téma iránt. Tartsuk hát a szemkontaktust, mosolyogjuk (ha a téma engedi, és természetesen a férfiak is próbálkozzanak néha egy kis mosollyal) és soha ne vágjunk közbe.

A figyelmes beszélgetés nem jelenti a faggatózó kérdezősködést. Ha csak az egyik felet „meséltetik”, a társalgás végére, még ha nem is intim témákról volt szó, úgy érezheti, hogy „kihallgatták”.

A könnyed társalgás ugyanakkor tapintatot is feltételez. Érdemes és fontos kerülni az intim témákat, még akkor is, ha a partnerünk hozná szóba, és óriási baki, ha mi érdeklődünk a másik magánügyei iránt (még ha a facebook-on posztolta is), vagy mi traktáljuk partnerünket személyes ügyeinkkel. Ugyanakkor, ha valamely intim kérdésbe beavattuk üzleti partnerünket, már csak a jóérzésében és az erkölcsi érzékében lehet bízni, hogy ezt megtartja-e magának, visszaél-e vele egy későbbi alkalommal, vagy egyáltalán lesz-e olyan tapintatos, hogy később a kérdést nem hozza szóba.

A meggondolatlan „őszinteségi roham” a másik partnerben kellemetlen érzéseket kelthet:

  • Mivel nem tartozik rá a kérdés – feszeng, nem is tudja, mit is kellene reagálnia, és már az előtt pokolba kívánja a beszélgetőtársat, mielőtt a lényegi kérdések szóba kerültek volna. A könnyed társalgás célja a „ráhangolás”, nem a „lehangolás”.
  • Kellemetlenül érezheti magát azért is, mert a „viszonosság elve” okán úgy véli, valami hasonló, személyes dolgot kellene megosztania, ugyanakkor egyáltalán nem szeretné a magánügyeit kitárgyalni
Így lesz eredményes az üzleti ebéd
Ha egy új ötlet kapcsán puhatolóznánk vagy egyszerűen csak jó lenne az iroda formálisabb légkörét kicsit lazábbra cserélni, esetleg olyan partnerrel vagy témáról tárgyalnánk, amely nem tartozik a munkatársainkra, egy üzleti ebéd megfelelő keret lehet mindezekhez. Szakértőnk segít, hogy lesz eredményes.
Néhány tipp, miről beszélgessünk és mely témákat kerüljünk inkább:

Amiről igen:

  • Maga a helyzet (étterem, berendezés, étel, konferencia, előadások…)
  • Egy éppen aktuális kulturális-, vagy sportesemény
  • Hobbiról (Vigyázzunk azonban: csak szerényen!)
Amiről inkább ne beszélgessünk:
  • Pletyka (Negatív tartalmú, vagy bizalmas témát érintő „kibeszélés”.)
  • Egészségi állapot (betegségek, allergiák...)
  • Pénz (Mit birtoklunk? Mennyibe került?)
  • Magánélet (család dolgai, hódítások, szerelmi élet)
  • Vallás, politika
A könnyed társalgás lényegét maga a kifejezés is mutatja: könnyedén, nem „vérre menő” témákról - társalogni, vagyis egymásnak adni a szót, derűs hangulatban. Ezáltal érhetjük el a „célt”: felvehetjük a kapcsolat fonalát, jobban megismerjük partnerünket, ő is bennünket, és így erősödhet a bizalom kettőnk között.

dr. Erdős Zsuzsanna üzleti etikett tanácsadó és coach www.erdosetikett.hu

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo