Olcsó és egyszerű marketingtrükkel futott be a Tinder

2017. május 01. hétfő - 18:10 / piac-profit.hu
  •    

Nem kell hozzá sok pénz, csak egy busz, néhány partiarc, meg egy kis gerillamarketinges szellem. Akár máshol is hasznosítható az ötlet. A Tinder az egyik legfelkapottabb társkereső alkalmazás lett.

Ha egy app telibe talál egy piaci igényt, hamar elterjed, nem kell hozzá feltétlenül költséges marketingkampány. A legjobban az ajánlások működnek, a kezdőlökés viszont fontos, ez után a kedvező szóbeszéd (good buzz) révén szinte percek alatt elterjedhet egy app. Jó esetben a felhasználók száma rövid idő alatt hatványozódhat. Ez történt a Tinderrel, napjaink legfelkapottabb társkereső alkalmazásával is.

Hackeljük meg a növekedést!
Robbanásszerű növekedés minimális pénzráfordítással. Jól hangzik, ugye? Ezt kínálja a legújabb marketing-varázsszó, a growth hacking. Varázslatról azonban nincs szó, sokkal inkább nagyon tudatos elemzésről és némi pimasz ötletességről.

Az első lépés: spam

2012 őszén a Tinder alapítói úgy kezdték meg a sokszor sziszifuszinak tartott küzdelmet a felhasználók megszerzéséért, hogy mindenki a cégnél belenézett a kontaktlistájába, nagy nehezen összekanalaztak 500 nevet, emailcímet és elküldtek egy üzenetet arról, hogy itt van a Tinder, erről és erről szól, itt lehet letölteni. Ingyen.

“Telespameltük mindenkinek a telefonkönyvét és kontaklistáját”, mondta Sean Rad a Tinder elnöke. Rad is elküldte mindenki a figyelemfelkeltő üzenetet, akit ismert. 80%-uk letöltötte az appot. Sean Rad, a Tinder elnöke – akkor még vezérigazgatója- maga is meglepődött ezen a magas arányon.

(fotó: Flickr/Global Panorma)

(fotó: Flickr/Global Panorma)

 

Egy nappal később újabb sokk. 50%-kal nőtt a felhasználók száma. Az ilyen szupergyors elterjedés ritka, az appoknak a legkoraibb fázisban a legnehezebb felhasználói bázist (traction) összeszedniük.

Tinder-felhasználók
2013 január 625 000
2013 február 698 000
2013 március 2 millió
2013 április 4 millió
2014 január 8 millió
2014 február 11 millió
2014 március 15 millió
2014 április 17 millió
2015 január 24 millió
2016 május 50 millió

Volt piaci igény

De nemcsak a letöltés/regisztrálás aránya volt magas, hanem az aktivitás (engagement) az appon belül. A tinderesek annyira nem hittek a szemüknek, hogy utána kellett nézni, vajon nem hazudnak-e a kedvező mutatók. De a számok az igazat mondták.

Mindez azt mutatta, hogy jelen van egy nagyon erős, ki nem szolgált piaci igény, amit nem elégít ki semmilyen app. Pedig nagyon kellene egy felhasználóbarát társ- és szexkereső alkalmazás a fiataloknak. Mert úgy tűnik, senkinek nincs kedve-ideje körülményes ismerkedéshez, vagyis a Tinder egyszerűen használható megoldása a fotók jobbra – balra húzkodásával valami nagyon fontosra tapintott rá.

A következő lépés: a parti

Ebben a fázisban még mindig egy nagyon kicsi cégről beszélünk, ahol a vezetők és alkalmazottak könnyen összedughatták a fejüket egy kis közös agyalásra. Egyikőjük felvetette, hogy van egy hölgy -akit állandóan látott és akivel elkezdett randizni-, akinek hamarosan szülinapja lesz. Az ötlet az volt, hogy költsenek némi pénzt arra, hogy partit rendeznek a hölgynek, ahol aztán a társaság tagjainak – akik a célközönség részét képezik – élőben mutogathatnák meg, mit tud az app.

Radnek nem tetszett az ötlet, hogy kisajátítsák a lány szülinapját, de végül felhívták az érintettet, aki belement a dologba. Kibéreltek hát egy buszt, ami elkezdett grasszálni Los Angeles-ben a University of South California (USC) kampusza körül. Az ajtónál azt mondták a belépőknek, hogy csak akkor szállhatnak fel a partibuszra, ha letöltik a Tindert. Persze mindenki letöltötte. Az ígéret nem volt elég, meg kellett mutatniuk, hogy tényleg ott virít az ikon a telefonjuk képernyőjén.

Aznap 400 új felhasználóra tett szert így az app. “Biztos vagyok benne, hogy egyikük sem tudta, mit töltött le”, mondta Rad. De amikor hazamentek, belenéztek az alkalmazásba.

Sean Rad, a Tinder feje. (fotó: Flickr/JD Lasica)

Sean Rad, a Tinder feje.
(fotó: Flickr/JD Lasica)

 

Gerillamarketing

Az egyetemen népszerű lett az app, a Tinder-stáb rájött, hogy ugyanígy kell megdolgozni a többi kaliforniai egyetemet. A diákok jelentik a célközönséget. “Ők a legszigorúbb kritikusaink. Ha őket megnyerjük, akkor mindenki mást is meg tudunk nyerni.” Elérni azonban a tízezres, húszezres, ötvenezres, százezres mérföldköveket nem könnyű.

Minden délután az egész team lelépett, beült egy autóba és felkeresték a kollégiumokat és egyetemeket Los Angelesben, San Diegóban (2 óra autóútra L.A.-től) és Orange County-ban. Az első ilyen túrán 100 új felhasználót szereztek. Az utcán is megállítottak embereket. Kávéházakba is beültek. Ahol megjátszották, hogy nem a Tindernek dolgoznak, elővették a telefont és egymásnak magyarázták, mi is ez. Hangosan odaszóltak a felszolgálónak: “Hú, de érdekes ez az app. Te ismered?”

Januárra beértek ezek a gerillamarketinges akciók. Mert a karácsonyi szünetben mindenki hazament, aki letöltötte, említette otthon a haveroknak, családtagoknak, ismerősöknek, és így egyre többen kezdték letölteni az appot. 2013 január elején 20 000 felhasználója volt a Tindernek, január végére viszont már félmillió! A szájmarketingnél, a peer-to-peer ajánlásnál jobb lökőerő nincs.

Forrás: Business Insider, Bloomberg, growthhackers.com, parantap.com, wikipedia

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor