Néhány dolog, amit jó, ha tudsz az autólízingről

2019. február 22. péntek - 06:06 / piacesprofit.hu
  •    

A tavaly év végén elfogadott őszi adócsomag 2019. január 1-től még kedvezőbbé teszi a vállalatok számára a cégautóbérlést. Mostantól nem kell útnyilvántartást vezetni ahhoz, hogy a bérleti díj áfájának 50 százaléka levonható legyen. A vállalatok számára tehát egyre több előnnyel jár, ha lízingkonstrukcióban használják a gépjárműveket. Többféle típusú lízing létezik azonban, ezért a vállalkozásoknak célszerű előre tájékozódniuk, melyik éri meg számukra a legjobban. A LeasePlan szakértői most összefoglalják a legfontosabb tudnivalókat és különbségeket.

Az áfaszabályok módosításával ez év január 1-jétől a magán- és üzleti célra is használt céges járművek esetében a bérleti díj áfájának legalább 50 százaléka visszaigényelhető. Ha a vállalkozás ezt az elszámolást választja, akkor a továbbiakban az üzleti célú gépkocsihasználat esetében nem szükséges az üzleti használat alátámasztása. Aki mégis ragaszkodna a pontos elszámoláshoz, az továbbra is megteheti, hogy nyilvántartást vezet az üzleti utakról, és azok tényleges arányában gyakorolja a levonási jogot. Ez logikusan azokban az esetekben éri meg, ahol az üzleti utak aránya meghaladja az 50 százalékot. Érdemes azonban alaposan áttekinteni a lehetőségeket, mert vannak olyan lízingkonstrukciók, ahol nemcsak a bérleti díj, hanem a kapcsolódó szolgáltatások áfatartalmának 50 százaléka is visszaigényelhető. A LeasePlan flottakezelő szakértőinek rövid összefoglalóval segítünk a döntésben.

elégedett ember egy autóban

Kép: Freedigitalphotos

Nyílt, zárt, tartós

A lízing szó hallatán a legtöbb embernek az jut eszébe, hogy befizet egy bizonyos összegű önerőt, használatba veszi a járművet, fizeti a havi törlesztőrészletet, majd a futamidő lejártával lesz egy saját autója. Ez azonban nem minden lízingtípusnál működik így. Az előbbi definíció a zárt végű pénzügyi lízingre igaz – ahol továbbra sincs lehetőség a havidíj áfájának visszaigénylésére –, míg nyílt végű pénzügyi lízing esetén a futamidő végén az ügyfél eldöntheti, hogy a maradványérték kifizetésével szeretné-e megvásárolni a kocsit. Ezek a konstrukciók hasonlóan működnek, mint egy hitel, azzal a különbséggel, hogy a tulajdonjog a szerződés ideje alatt a lízingbe adónál van.

Nem tévedés: félbillió forint fölött a lízingpiac
Megint két számjegyű növekedés következett be a magyar lízingpiacon: a finanszírozott összeg 17 százalékkal 500 milliárd forint fölé került az év első kilenc hónapjában – közölte a Magyar Lízingszövetség. A többéves rekordot jelentő és az európai lízingpiaci bővülést bőven meghaladó kilenchavi eredményben szinte minden részpiac, köztük a személyautó-finanszírozás is szerepet kapott.

A harmadik, egyre népszerűbb lízingtípus az operatív lízing, más néven tartós bérlet, ahol a tulajdonos végig a lízingcég, az autó bérlője pedig a futamidő végén piaci értéken megvásárolja vagy visszaadja a járművet. Ebben a konstrukcióban a bérlő nemcsak autót lízingel, hanem egy teljes, hozzá kapcsolódó szolgáltatáscsomagot is.

Operatív lízing esetében a fix havidíj a bérleti díjon túl az egyéb kapcsolódó szolgáltatások (pl.: karbantartás, gumicsere, biztosítás, csereautó, adók stb.) ellenértékét is tartalmazza, ezért hosszú távon lehet vele előre tervezni. Nincs tehát váratlanul felmerülő vagy rejtett költség. Ezenkívül nem kötelező az önerő, tehát a vállalkozásnak nem kell lekötnie pénzügyi forrásait, helyette beforgathatja üzleti tevékenysége fejlesztésébe. Ha azonban úgy kedvezőbb a cég számára, akkor az önerős operatívlízing-konstrukciót is választhatja, így némi szabad forrás felhasználásával kedvezőbb havidíjjal juthat új autóhoz, és gyorsabban lecserélheti használt gépkocsiját. Ráadásul a januárban életbe lépett új szabályozás értelmében az önerő áfájának 50 százalékát is visszaigényelheti.

A tartós bérlet estében végig ugyanabban az érdekkörben marad az autó, ezért a bérbeadó sokkal gondosabban tartja karban, hiszen érdekelt abban, hogy a használat végén minél magasabb legyen a maradványérték. A bérbevevő csak a nettó beszerzési ár és a várható maradványérték különbözetét fizeti meg a havidíjakban. A futamidő lejárta után a jármű visszakerül a bérbeadóhoz, és így a szerződéskötéskor rögzített maradványérték esetleges változása a flottakezelő cég kockázata. A futamidő végén a bérbevevő vagy alkalmazottja, aki esetleg a gépjármű használója volt, dönthet úgy, hogy az autót megvásárolja, erre azonban csak az aktuális piaci áron van lehetősége.

Miért törjük meg a céges kocsikat tavasszal?
Tavasszal drasztikusan megváltoznak az útviszonyok, amelyre az autósoknak mind a gépjárművük állapotát, mind vezetési készségeiket tekintve fel kell készülniük. A céges autók is gyakran kerülnek ilyenkor szervizbe töréskár miatt.

Operatív lízing az egyszerűség jegyében

A tartós bérlet az adminisztráció szempontjából is könnyebbséget jelent az egyéb konstrukciókkal szemben. Ebben az esetben ugyanis a bérbeadó könyv szerinti nyilvántartásában szerepel az autó. A bérbevevőnek csak egy számla érkezik havonta, mivel a havidíj minden költséget tartalmaz. A havidíj ellenértékeként a lízingbeadó gondoskodik minden szolgáltatásról, a kötelező szervizektől kezdve a gumiabroncsok szezonális cseréjén át egészen az esetleges kárügyintézésig és az ideiglenes csereautóig.

A pénzügyi lízingformáknál a bérb vevőnek kell intéznie a használatból eredő operatív, napi ügyeket vagy a cégautóadó és a gépjárműadó bevallását, befizetését, ami jelentős adminisztrációt jelent, és összességében sok időt és pénzt emészt fel.

Pénztárcára szabott autófinanszírozás

Mivel a tartós bérlet adminisztrációja egyszerűbb, és a havidíj minden szolgáltatást és adófizetési kötelezettséget tartalmaz, az autók kezeléséhez nincs szükség külön munkaerőre. Ennek köszönhetően – a cég méretétől és a lízingelt gépjárművek számától függően – az adott alkalmazotti létszám más feladatok ellátására fordítható.

Ha a vállalat működéséhez elengedhetetlen az autóhasználat, mindenképpen érdemes mérlegelni, milyen formában éri meg legjobban a finanszírozás. A lízing futamideje alatt számos különböző költség felmerülhet, ezért érdemes ezeket a döntés előtt összegyűjteni, és a különböző lízingcégek kínálatában összevetni a havidíjak által lefedett szolgáltatásokkal. Egy-egy lízingajánlat esetén a havidíjból gyakran hiányozhatnak olyan elemek, melyek a futamidő alatt komoly plusz költséggé adódhatnak össze. Érdemes tehát figyelni, hogy a cégek ne automatikusan a legolcsóbb ajánlatot válasszák, hanem azt, amelyik magában foglalja a vállalkozásuk gépjármű-használati igényeit leginkább lefedő szolgáltatásokat.

A céges flottákban is leáldozott a dízeleseknek?
A Magyarországon hagyományosan népszerű dízelmotor értékesítési mutatói Nyugat-Európában a tavalyi évben 2016-hoz képest 5,6 százalékkal csökkentek. A visszaesés oka egyrészt a környezettudatosabb autóválasztásban keresendő, ami a 2015-ös dízelbotrány óta felerősödött, másrészt a heterogénebb motorválasztéknak is köszönhető.

Feliratkozom a(z) Költségkímélés téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek