Mit lehet tenni a kintlévőségek ellen?

2018. szeptember 18. kedd - 12:00 / piacesprofit.hu
  •    

Minden cég számára komoly kihívást jelent, ha számláikat partnereik nem rendezik időben. Az Intrum által készített Európai Fizetési Jelentésből azonban kiderült, hogy a kis- és középvállalkozások nagyobb pénzügyi kockázatoknak vannak kitéve emiatt, mint a nagyvállalatok

Ugyanakkor abban már mutatkozik különbség, hogy mennyire vannak kitéve a nemteljesítésből fakadó következményeknek. A kutatásban résztvevő magyar KKV-k 73 százalékát kérték már partnereik arra, hogy fogadjanak el a szokásosnál hosszabb fizetési határidőt, a kérésnek 70 százalékuk gondolkodás nélkül eleget is tett.

Ezzel szemben a nagyvállalatok lényegesen jobb helyzetben vannak, hiszen a megkérdezettek csupán harmada felé érkezett ilyen jellegű igény, melyet az érintett válaszadók közel 30 százaléka fogadott csak el.

Behúzzák az adósságféket
Októbertől szigorodnak az adósságfék szabályok, hatályba lép ugyanis a Magyar Nemzeti Bank (MNB) rendelete, amely a rövidebb kamatperiódusú jelzáloghiteleknél a mostaninál alacsonyabb eladósodottságot enged meg a jövedelem mértékéhez képest.

Miért fizetnek későn a vevők?

A késedelmes fizetés négy okra vezethető vissza. A legtöbb esetben a partnerek pénzügyi nehézségei állnak a háttérben, ez cégmérettől függetlenül egyformán érinti az egyes vállalkozásokat.

Az elhúzódó fizetés mögött álló második leggyakoribb ok az adminisztrációs hiba. Érdemes kiemelni, hogy erre elsősorban a nagyvállalatok partnerei hivatkoznak, közel minden második eset ide vezethető vissza. A felek közötti viták okozta késedelmes fizetés szintén a nagyvállalatoknál jellemzőbb, az érintett cégek több mint harmadának okoz nehézséget.

Ezzel szemben a szándékos fizetési késedelem a KKV-kat érinti inkább: az érintettek közel harmada jelölte meg, hogy partnerei szándékosan nem tettek eleget időben fizetési kötelezettségeinek.

Mit lehet tenni?

A késői fizetések likviditási kihívásokhoz vezethetnek, mégis, a vállalatok csak kisebb része tesz óvintézkedéseket. A legnépszerűbb megelőző megoldásnak az előreutalás megkövetelése, a KKV-k 36 százaléka él ezzel a megoldással. Professzionális követeléskezelő szolgáltatását pedig csak a kis- és középvállalkozások közel 10 százaléka vesz igénybe, míg a nagyvállalatok közül majd minden ötödik.

„Fontos, hogy a kis-, és középvállalkozások felismerjék és tisztában legyenek azzal, hogy milyen lehetőségeik vannak a kintlévőségek kezelésére. A közhiedelemmel ellentétben ugyanis nem csak akkor tudnak az erre szakosodott cégekhez fordulni, ha már megtörtént a baj. A kintlévőségek elkerülése érdekében számos, ezt megelőző megoldás is létezik, gondolok itt például a vevői cégek folyamatos cégfigyelésére mint kockázatcsökkentő eljárásra” – emelte ki Kis Annamária, az Intrum üzletfejlesztési és értékesítési igazgatója.

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.