Milyen a jó weboldal?

Minden weboldalhoz szükség van egy jó ötletre, egy domain névre és egy webtárhelyre, de mi kell ahhoz, hogy jó honlapunk legyen? Szakértőnk, Csapó Gergely tanácsai következnek, hogy mit vegyünk figyelembe a tartalom és a design kialakításánál.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ha regisztráltunk egy domain nevet és igénybe vettünk egy tárhely szolgáltatást, akkor tulajdonképpen már minden megvan a saját weboldalhoz, ami szükséges. Mitől is lesz jó egy honlap? Bízhatjuk profira az elkészítését vagy csinálhatjuk magunk is, akár sablonok segítségével. Bármelyik utat is választjuk, nekünk kell eldöntenünk, hogy milyen legyen a honlap: Hogyan nézzen ki és gyakorlatilag mi legyen rajta?

A jó weboldal tartalmilag és design-ban is egyaránt megfelel céljainknak és célközönségünknek.

Út a céges weboldalhoz: most jön a lényeg
A weboldal készítést bízhatjuk profi csapatra, vagy megoldhatjuk magunk is. Csapó Gergely informatikai szakértőnk, a Rackhost Zrt. vezérigazgatója szerint bárhogy is döntünk, a legfontosabb, hogy pontosan tudjuk, milyen oldalt, milyen célra szeretnénk.
Tartalom

Tartalom alatt főként a szövegezést és az átadni kívánt információk együttesét értjük. Tegyük fel, hogy már többé-kevésbé pontosan eldöntöttük, mit szeretnénk megjeleníteni a honlapon, a feladat ezután az, hogy mindezt a megfelelő formában tálaljuk.

Számos fontos kritériumot kell szem alőtt tartanunk, mikor az oldalunk szövegezését készítjük. Többek között legyen a tartalom érthető, és átlátható!

A célközönség ismeretében könnyen meg tudjuk határozni, hogy milyen stílusban kommunikáljuk. Gondolunk itt a magázódás/tegeződés közötti választásra, vagy a szakszavak használatára, esetleg nélkülözésére. Akkor lesz az oldalunk érthető a látogatók számára, ha passzol hozzájuk, azonosulni tudnak a szöveggel és nem utolsó sorban pont azt kapják, amit kerestek. Továbbá kerüljük a felesleges információkat, próbáljunk minél inkább lényegretörően fogalmazni, ami az érthetőséget és olvashatóságot egyaránt javítja.

Az átláthatóságot különböző módszerekkel tudjuk fokozni, többek között azzal, ha tagoljuk szövegünket címekkel, alcímekkel, bekezdésekkel, felsorolással. Általában az emberek pár másodperc alatt futnak végig egy szöveget, és döntik el, hogy hasznos-e számukra az adott honlap. Ha átlátható a szövegünk, nagyobb valószínűséggel találják meg a látogatók, amit kerestek.

Lehet, hogy megfogalmaztuk a megfelelő szövegeket, de az oldalt sohasem tekinthetjük késznek, hiszen folyamatosan frissíteni kell! Mindig legyenek aktuálisak az információk, melyeket megosztunk!

Önmagában azonban a megfelelő tartalom sem elég a jó honlaphoz, összhangban kell lennie a design elemekkel is a legjobb hatás érdekében.

Design

A design alatt nem csupán a külső megjelenést értjük. Fontos, hogy ne csak jól nézzen ki a weboldal, hanem megfelelően és hatékonyan használható is legyen! Mindehhez sok tényezőre érdemes odafigyelnünk.

Kép: Pixabay

A honlap stílusát elsősorban a használt színek és tipográfia határozzák meg. A legtöbb esetben sem a túl sok és harsány szín, sem a számtalan különböző betűtípus használata nem kelt esztétikus hatást. A cég mondanivalójával és tevékenységi körével összhangban kell kiválasztanunk a fő színeket, mintákat, betűtípusokat, és következetesen alkalmazni őket minden céges megjelenésnél.

Ezekhez alkalmazkodva döntsük el, hogy milyen képeket, esetleg videókat töltünk fel a honlapra, hiszen ezek is a design részét képezik, stílusukban, kivitelezésükben passzolniuk kell az összes többi elemhez.

Az átláthatóság itt is ugyanolyan fontos, mint a szövegezésnél. Megfelelően válasszuk ki a menüpontok számát, elrendezését, oldalsávokat, lenyíló füleket stb.! Nyugodtan hagyjunk üres területeket, nem kell mindenáron mindenhová képet, szöveget vagy egyéb funkciót tenni. Ne felejtsük el, hogy elsősorban a könnyű használhatóság a cél, a design elemek nem mehetnek a felhasználói élmény rovására!

Extra tényezők

A fent felsorolt tippek betartása mit sem ér, ha a legfontosabbakra nem figyelünk oda.

Lehet oldalunk esztétikus és könnyen kezelhető, sőt a tartalom is lehet hasznos és meggyőző, ha a várt látogatók meg sem nyitják oldalunkat.

Mire figyeljünk tehát?

  • Keresőoptimalizálás
A látogatók akkor fognak ránk találni, ha egy bizonyos kifejezésre keresve megjelenik előttük honlapunk. A keresőkben történő előkelő hely megszerzéséhez pedig nélkülözhetetlen, hogy keresőoptimalizált legyen a weboldal. Ezt már a tartalom írásakor figyelembe kell venni, ezen kritériumok alapján állítsuk össze az egész oldalt!
  • Mobilra optimalizálás
Manapság az emberek nagy része okostelefonról internetezik, elkerülhetetlen, hogy onnan is megpróbálnak weboldalunkra jutni. Azonban ha nem figyelünk a mobilra történő optimalizálásra, értékes látogatókat fogunk elveszíteni!
  • Gyorsaság
Mind a keresőrobotok, mind a látogatók számára fontos, hogy egy weboldal gyorsan betöltődjön. Ha ez nincs így, a robotok hátrébb sorolják az oldalt, a látogatók pedig meg sem várják, míg betöltődik, hanem tovább keresnek és előfordul, hogy a konkurenciához kerülnek. Ne hagyjuk!

Szerző:

Csapó Gergely

Rackhost Zrt. alapítója és vezérigazgatója

Szerzőnkről:
Csapó Gergely 17 éve sikeres sorozatvállalkozó. Közgazdász végzettséggel, programozói és IT projektmenedzseri tapasztalatokkal rendelkezik, több IT vonatkozású céggel a háta mögött. Jelenleg többek között a Rackhost Zrt. online infrastruktúra-szolgáltató alapítója és vezérigazgatója, mely a domain- és tárhely-szolgáltatói szektor egyik meghatározó szereplője. Gergely a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Karán vállalkozásfejlesztés témájú kurzusokat tart, továbbá elnöke a Dél-alföldi Startup Egyesületnek, és ötletgazdája a SzegedTech és SzegedBoost technológiai, illetve startup vállalkozások létrejöttét ösztönző rendezvénysorozatoknak.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo