Hogyan lesz a munkáltató márka mindenki szívügye?

Az employer branding egy nagyon felkapott témává vált az elmúlt években. Manapság már elvárás, hogy egy vállalat tudatos munkáltatói arculattal rendelkezzen, mérettől függetlenül. Miért lényeges, hogy a munkáltatói márka mindenki az ügyévé váljon egy szervezetben? Hogyan válik az employer branding egy cég alapvető üzleti értékteremtő eszközévé? Hogyan lehet a munkáltatói értékeket és a munkavállalói élményt fejleszteni?

Első lépésként lépjünk hátrébb és nézzük meg mi is ez az őrület a munkaerő piacon?

Az elmúlt években nagyon sok minden megváltozott körülöttünk a világban.

Egyrészt jelentősen átrendeződött a munkaerőpiaci környezet. Korábban még a jelöltek álltak sorba azért, hogy bekerülhessenek egy céghez. Ez azonban megváltozott. Mára a cégek állnak sorba a jelöltekért: pozícionálniuk kell magukat és tudatosan felépíteni azt, hogy hogyan fogják a megfelelő mennyiségű és minőségű munkaerőt rövid, közép- és hosszú távon magukhoz vonzani, elkötelezni és megtartani.

Employer Branding: 5 másolható trend a világ élvonalából
A hazai cégeknek nem érdemes egyben lemásolnia a nagy nemzetközi cégek employer branding gyakorlatait, de ezekből leszűrhető néhány olyan stratégiai fontosságú tipp, amelyet érdemes átvenni.
Másik fontos aspektus az idő. Ami nincs. Sokan gyakorlatilag tegnapra szeretnék visszapótolni a kiesett munkaerőt, vagy pedig a növekedéshez az újabb munkatársakat felvenni. Kevesebb ember van a munkaerőpiacon, mégis folyamatos elvárás a kiválasztási folyamat hosszúságának a csökkentése – mindez növekvő fluktuáció és a költségcsökkentés igénye mellett. Az üzleti működés fenntarthatóságának és nyereségességének az igénye egyszerre van jelen a cégeknél. Sokszor hallom mégis, hogy a vállalati növekedésnek az akadálya a nem megfelelő mennyiségű és minőségű munkaerő. Ez egy jelentős aspektus, ami egyben azt is jelzi, hogy az üzleti stratégiának lényeges része a munkáltatói márkaépítésre való tudatos odafigyelés.

Ugyancsak fontos, hogy napjainkban digitális világában az, ami nincs online, az gyakorlatilag nem létezik. Nagyon sok cég szembesül azzal, hogy próbálja magához vonzani a tehetségeket, azonban mégsem jár sikerrel. Ennek az egyik fő oka lehet az, hogy mondjuk a célcsoport az online világban van jelen, miközben a vállalat nem fér hozzá ezekhez a platformokhoz, nincs jóváhagyás arra, hogy online felületen keresztül kapcsolatot létesítsen.

Kép: Fotolia

Ezek azok a kihívások szinte minden cég számára ott szerepelnek a megoldandó feladatok közt. A vállalatok próbálnak választ keresni a felmerülő problémákra és így jutnak el arra a pontra, hogy elkezdenek employer branding stratégiát építeni.

Ehhez könnyű lenne számos kreatív megjelenést alkotni, amivel sikerülne bevonzani a potenciális tehetségeket. Ez viszont így nem működőképes, a munkáltatói márkaépítés kampányok helyett munkahelyi értékekre és élményre való tudatos építkezést jelent.

Hogyan építs érték alapú employer branding stratégiát?

Az employer branding három egyszerű cél - bevonzás, elkötelezés és megtartás - köré felépített komplex rendszer. Egy szervezet, munkahely napról napra formálódik az értékrendszerek és a márka köré. A márka, ahogy a munkáltatói márka is értékekkel van felruházva, azaz valamilyen értéket képvisel a felhasználói számára. Ezek az értékek munkáltatóként alapos odafigyelést és fejlesztést igényelnek nap mint nap. Ezt az értékcsomagot hívjuk úgy, hogy EVP, Employer Value Proposition, azaz munkáltatói értékígéret.

Ez az, ami miatt egy munkavállaló úgy dönt, hogy a cégnél kezd dolgozni, és aztán ott is marad. Az értékcsomag minden esetben fontos, hogy hiteles, a mindennapi élmény részeként megtapasztalt legyen.

Szerzőnkről:
Zvezdovics Anita, a Brandfizz társalapítója, Magyarország legkeresettebb employer branding szakembereként rendezvények népszerű előadója, cikkek szerzője, az Employer Brand Akadémia létrehozója és a Zukunft Personal Hungary Employer Branding Szakértője. Az első hazai munkáltatói márka vezető, akinek munkáját nemzetközi szinten is jegyzik, elismerik, díjazzák. Nap mint nap azon dolgozik, hogy jobb legyen az emberek számára a munkahelyen eltöltött idő, és ennek üzleti értéke a vezetők számára láthatóvá váljon. Az elmúlt években projektjeivel több, mint 10 000 munkavállaló munkahelyi élményére volt hatással, és közel 5000 pozíció betöltésében támogatta partnereit.
Az EVP tehát az alap, amire az employer branding stratégia eszközeit, ötleteit, csatornáit életre hívva építkezünk. Az employer branding eszközeivel a munkáltatói értékeket fordítjuk le kreatív üzenet struktúrává, vizuális megjelenésekké, üzenet csomagokká és akciókká az egész munkavállalói élményciklus mentén integrálva. A munkavállalói élmény pedig ott kezdődik, hogy egy potenciális kolléga először hall a cégről és azután is tart, ha valaki már felmondott és elment a vállalattól.

Ahhoz, hogy releváns és hiteles munkáltatói értékcsomagot, EVP-t határozzon meg egy cég, ahhoz a munkavállalói szükségleteket és a cégben megtapasztalt munkavállalói élményt kell először összevetni. Megvizsgálni, mire van szüksége a munkavállalóknak, és ebből mi az, amit a cégnél meg is tapasztalnak.

Íme 5 hasznos tipp az érték alapú employer branding stratégia alkotáshoz.

  1. Végezz munkavállalói élményre alapozott employer branding kutatást, ami a munkavállalói szükségletek és a valós munkahelyi élmény feltérképezésévé feltárja a cégben rejlő, valós munkáltatói értékeket, EVP-ket.
  2. A stratégiába integrálj játékosított employer branding eszközöket, hogy felrázd a szervezetet és megtapasztalhatóvá tedd az EVP-ket.
  3. Építs munkáltatói márka nagykövetekre EVP Story Telling révén: vond be a vezetőket és kollégákat, és érd el, hogy az értékeket a személyes történeteiken keresztül keltsék életre.
  4. Az értékek és a munkahelyi élmény fejlesztésére Integrált Employer Branding Stratégiát építs: minden munkavállalói élménypontban az ezt erősítő employer branding eszközöket, csatornákat építs be, a vezetők és kollégák bevonásával.
  5. Monitorozd az érték és élmény alapú employer branding stratégia hatékonyságát és megtörülését. A munkavállalói élménypontokhoz mérőszámokat rendelj hozzá.
A munkavállalói érték és élmény alapú employer branding stratégiával marketing kampányok helyett belülről építkezhetsz, stabil alapokra. Így nem kell majd egy állásbörze előtt összehívni a kollégákat, hogy megtanulják, mit mondjanak el a cégről. A toborzási hatékonyság növeléshez a kollégák gyakorlatilag csupán életre keltik azt a munkáltatói márkát: a megélt munkahelyi értékek mentén a saját történeteiken keresztül vonzzák a cég köré a jelentkezőket.

Így tudsz kézzel fogható sikereket elérni érték és élmény alapú, Integrált Employer Branding stratégia révén.

Szerző:

Zvezdovics Anita,

Brandfizz, Partner & Chief Fizz Officer

Zukunft Personal Hungary Employer Branding szakértője

 

 

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo