Egy etikus cég többet nyújt, mint az elvárt minőség

2019. március 09. szombat - 07:30 / Kriston László
  •    

Egy etikus cég az adásvétel tranzakcionális minimumán túl többet nyújt, mint a hagyományosan elvárt minőség. Folyton win-win helyzetekre törekszik, és a segítségnyújtás van a középpontban, ahogy az épületgépészeti alapanyagokkal kereskedő Cu-Techniknél is.

Édesapja váratlan halála 2009-ben kész helyzet elé állította Bálint Andreát. Úgy érezte, felelősséggel tartozik a tizenöt munkavállaló iránt, akik akkor már legalább öt–tíz éve dolgoztak a cégnél. Nemcsak a cég túlélése, hanem családok megélhetése forgott kockán. Nem kis őrlődés után Bálint Andrea úgy döntött, hazaköltözik, holott jól fizető pénzügyi vezetői állása volt Londonban a Cisco Systemsnél, és előléptetés várta Kaliforniában. A cég akkor már négy hónapja ügyvezető nélkül működött, a gazdasági válság begyűrűzött a hazai piacra, a bank pedig – nem ismerve az új ügyvezetőt és a válságtól tartva – előre hozta a telephely kialakítására felvett kölcsön egyharmadára, mintegy 30 millió forintra vonatkozó visszafizetés határidejét.

– Feltettem magamnak a kérdést: milyen döntés után tudok a tükörbe nézni – emlékezik Bálint Andrea. – Ezután hazajöttem. Azóta eltelt tíz év, és tudom, hogy helyesen döntöttem. Rengeteget tanultam azóta, de bevallom, eleinte nem volt könnyű beleszoknom a hazai üzleti életbe, miután tíz éven át multiknál szocializálódtam Nyugat-Európában. Néha még a mai napig is Don Quijoténak érzem magam, mert amit én alapvető értékeknek érzek, azt mások nem értik.

Bálint Andrea: eleinte nem volt könnyű beleszoknom a hazai üzleti életbe - Kép: Archív

Bálint Andrea: eleinte nem volt könnyű beleszoknom a hazai üzleti életbe – Kép: Archív

Növekedés specializációval

A vállalkozást 1990-ben Andrea édesapja – aki 1982-től eleinte építőmunkásként, majd építésvezetőként ismerkedett meg a nyugati épületgépészeti technológiákkal Bécsben – alapította azzal a céllal, hogy a rézcsöves szerelési módszert Magyarországon megismertesse és széles körben elterjessze. A mai napig a rézből készült épületgépészeti termékek teszik ki a Cu-Technik forgalmának nagy részét, melyet víz-, gáz-, fűtés-, klíma-, szolárrendszerekhez használnak fel. A réz vegyjeléből, Cu, ered a cég neve is. A termékválasztást nagyban meghatározta az, hogy a réz tartós, újrahasznosítható, természetes anyag, amely emellett még antibakteriális hatással is rendelkezik.

– Akkoriban a réz teljesen új technológia volt, elsődlegesen a vascsöveket váltotta ki. Azóta a piac és a kivitelezők elmozdultak más megoldások felé is, mint például a műanyag vagy szénacél rendszerek, mert ezek beszerzése olcsóbb alternatíva, és gyorsabban tudnak velük dolgozni, viszont ezeknél nincs meg a réz számos előnye, a természetesség, az újrahasznosíthatóság vagy az antibakteriális hatás – mondja Bálint Andrea.

A felmerült igények miatt ma már nemcsak rézcsövekkel és réz szerelési anyagokkal kereskednek, viszont az újabb technológiákból olyan termékeket igyekeztek csak felvenni a palettába, amelyek a lehető legtöbb jó paraméterrel rendelkeznek, nem csak az ár vonatkozásában. Mivel hazánkban nem jelentős a nehézipar, az árukészlet jelentős része külföldi gyártmány, így a rézcsövek és szerelési anyagok nagy része is, mint csőszigetelések vagy forraszanyagok.

– Nem úgy képzeltük el a növekedést, hogy mindent értékesítsünk, akár egy nagy barkácsáruház. Nem is tudnánk reálisan azt a szakértelmet mögé rakni, amit a vásárlóink igényelnek. A réztermékek terén piacvezető szakértelmünk van, mert kezdetektől fogva nagy gondot fordítunk arra, hogy kollégáink szakmabeliek és szakmailag képzettek legyenek. A növekedésünket a túl széles termékpaletta helyett inkább a termékspecializációnkra alapoztuk, így nemcsak az építőipart szolgáljuk ki, hanem számos más szegmenst is, amelyek alkatrésznek fel tudják használni a termékeinket.

"A réztermékek terén piacvezető szakértelmünk van" - Kép: Archív

“A réztermékek terén piacvezető szakértelmünk van” – Kép: Archív

Törődés

A cégalapító családfő üzleti tevékenységét az „élni és élni hagyni” elve határozta meg.

– Fontos volt számára – és azóta is ezt az elvet követjük –, hogy üzleti kapcsolatainkban a valós segítségnyújtás legyen a központban, hogy tudjunk egymásra építeni. Ahol lehet, igyekszünk magyar beszállítókkal dolgozni. Sok kezdő épületgépészeti vállalkozásnak segítettünk szakmailag és anyagilag is elindulni, sokan közülük azóta már nagyot nőttek, egymás konkurenciái is lettünk. Úgy vélem, hogy mindannyiunknak megvan a saját erőssége és helye a piacon, így ha mi nem tudunk erős megoldást nyújtani valamiben, akkor átküldjük a vevőt a konkurenciánkhoz. Büszke vagyok arra, hogy a több mint kétszáz viszonteladó és kivitelező közül, akikkel dolgozunk, a többség hasonló hozzáállással működik, mint amit mi nyújtunk számukra – mondja mosolyogva Bálint Andrea.

Vannak olyan gyártók, amelyek évek óta dolgoznak a Cu-Technikkel. A cég kiemelt figyelmet fordít rájuk, figyeli az anyagigényüket, megrendeléseiket, és ennek megfelelően – külön kérés nélkül – alakítja saját készleteit, hogy ne csak a megkívánt vagy szerződött minimumkészlettel rendelkezzen számukra. Időben jelzik az árváltozásokat, hogy fel tudjanak készülni, tartalékokat képeznek, és javaslatot tesznek nekik rendelésre, készletfeltöltésre.

– Sokszor meglepődnek, hogy amikor megjelenik egy nagyobb igényük, rendelésük, tényleg minden van nálunk azonnal raktáron. Ilyen értelemben a Cu-Technik, mint egy kihelyezett beszerzési részleg működik, mert tudjuk, hogy mindenütt túlterheltek a beszerzési munkatársak. Nem elégszünk meg azzal, hogy csak bejön egy ügyfél és kiszolgáljuk. Akkor vagyunk elégedettek, ha tudtunk segíteni partnerünknek a saját munkáját elvégezni, a saját céljait elérni.

Az odafigyelés olyan apróságokban is megjelenik, hogy a cég szaküzletébe betérő ügyfél aprósüteményt és kávét kap.

Pénzügyi odafigyelés

A precizitás Bálint Andrea pénzügyi szakmai múltjából is ered. A vevői kinnlevőségek kezelésénél is résen kell lenni, vallja.

– Nagyon fontosnak tartjuk az előzetes kockázatkezelést. Mielőtt kihelyezzük az árut, vagy egy nagyobb összegű ügyletet bonyolítunk le, minősítjük a vevőt, és ez alapján döntünk az ügyletről és a fizetési módról. A felelősen gazdálkodó ügyvezetőnek legyen hozzáférése integrált céginformációs szolgáltatásokhoz, amelyek összegyűjtik a NAV-tól, a Cégbíróságtól, a piaci szereplőktől és több más forrásból az adatokat, vagyis kirajzolódik a partnerek kockázatossága, árbevételének alakulása és fizetési fegyelme is. A kockázatkezelésünk nemcsak a negatív ügyleteket és cégeket szűri ki, hanem a piacon pozitívan működő cégeket is, és ezeket jutalmazza. Sok ilyen cég nagyon pozitívan értékelte, hogy nálunk akár elsőre megkaptak több százezer forint értékű árut átutalásra – hangsúlyozza Andrea, aki szerint a céges vásárlók számára is egyre fontosabb a vásárlói élmény. – Találkoztam olyan vállalatokkal, amelyeket azért vesztett el korábbi beszállítójuk, mert folyamatosan rossz szájízt okoztak, és időt raboltak el tőle. Nagyon rohanós világban élünk, és a legnagyobb kincs az időnk. Ha egy cég nem tudja gyorsan és rugalmasan kiszolgálni az ügyfeleit, elégedettséget okozni, akkor hosszú távon nem lesz életképes. Ma már nemcsak az ár és a minőség számít, hanem az emberi tényező is. Mert végső soron minden üzlet emberek között köttetik. Ebben pedig az optimális, ahol mindkét fél nyer, és a vevő bőséges cserében van, azaz többet kap a pénzéért, mint amit elvárt.

E nívó fenntartásának és az építőipar szárnyalásának is köszönhető, hogy az elmúlt három évben a Cu-Technik évente közel 20 százalékkal tudta növelni árbevételét.

A jövő

– Már most gondolkodunk azon, hogy milyen lesz az iparág, az épületgépészet a következő években. Gépészeti vonalon, úgy vélem, hogy a fenntartható fejlődés irányvonalaival összhangban a fosszilis energiahordozók vissza fognak szorulni, és a megújuló energiákat hasznosító rendszerek telepítésére helyeződik a hangsúly– mondja Bálint Andrea, és abban bízik, hogy ennek a forrásigényét a kormányzati és bankszektor is támogatni fogja. 

Túl az alapszintű üzletvitelen
  • Csak olyan terméket kínálnak vevőiknek, amelyet saját házukba is beépítenek.
  • Húsz éve vezették be az ISO 9001 rendszert, melyet folyamatosan fejlesztenek, így a legutóbbi ISO 9001:2015 szabványnak is megfelelnek. Minden fő folyamat hatékonyságra szabályozott, dokumentált, minden kockázati pont azonosított, melyeket folyamatosan optimalizálnak, hogy ne forduljon elő az ügyfeleiket negatívan érintő fennakadás vagy hiba.
  • Ha reklamáció fordul elő, azonnal csereterméket nyújtanak az ügyfélnek már a reklamáció kivizsgálása alatt, hogy biztosítsák a folyamatos működésüket.
  • A hibás csődarabokat külön gyűjtik, ezeket újrahasznosítják, vagy igény szerint képzéseket, bemutatókat tartanak ezekkel kapcsolatosan a klienseknek préselésről, forrasztásról.
  • A tulajdonosok legfeljebb a profit feléig vehetnek fel osztalékot, a többit visszaforgatják az üzletbe.
  • Vevőhöz kötik a hűségprogram-kedvezményeket, külön kérés vagy hűségprogramkártya bemutatása nélkül is automatikusan elszámolják vevőiknek a hűségpontokat.
  • Dolgozóikat családtagként kezelik: baleset-, betegség- és életbiztosítást kötöttek számukra, ahol ők és családjaik a kedvezményezettek.
  • Három éve Bisnode tripla A-minősítést birtokolnak pénzügyi stabilitásukért és fizetési fegyelmükért. Ezt a hazai cégek mindössze 0,63 százaléka érdemelte ki.
  • A feleslegessé vált raklapokat, fakalodákat rászorulóknak adományozzák tüzelési célra, emellett számos társadalmi célt támogatnak anyagilag (MikulásGyár, Szemem Fénye Alapítvány).
  • Biztosítják a munka–magánélet egyensúlyát. A cél, hogy a dolgozók elvégezzék a munkát hatékonyan munkaidőben. A munkaidő 7.30-tól 16 óráig tart, hétvégén nincs munkavégzés.

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor