Beszélő színek: ne hagyjuk figyelmen kívül a lélektani hatást

2018. július 03. kedd - 07:30 / piacesprofit.hu
  •    

A színek érzéseket generálnak. Az érzések cselekvést. A cselekvésekre ösztönzés pedig bevételt növelhet. Melyek ezek a színek, amelyekről elmondhatjuk, hogy vásárlásra ösztönző cselekvést generálhatunk? Milyen színeket válasszunk, ha a nyomtatás után vevőmágnesként működő kiadványt akarunk a kezünkbe kapni? Szakértőnk segítségével elmélyedünk a nyomdai munkákban, kiadványoknál szórólapoknál használt színek világában.

Színes világban élünk. A színek némelyike élénkítően, míg a másik nyugtatóan hat ránk. Az üzleti tárgyalásra való felöltözés, az iroda, különösen a tárgyaló berendezése és persze a különféle arculati és kreatív anyagok készítése során érdemes figyelembe venni a színek pszichológiai és akár élettani hatását.

Milyen érzéseket, gondolatokat társítunk a nyomdai színekhez? Milyen fizikai érzelmek társíthatóak a színekhez?

Fizikai megjelenésük szerint a színek lehetnek:

  • tiszták (sárga, vörös, kék)
  • egyirányúak (fehér és fekete)
  • többirányúak (tarka szín)
  • telítettek (egy adott szín legtisztább színű képviselője)
  • tompítottak (a szín feketével való sötétítése)
  • másodlagosak (valamely két tiszta szín keveredéséből létrejövő színek, úgymint narancs, zöld, viola)
  • derítettek (a telített szín fehérrel világosítva)
  • tört színűek (két tarka szín keveredéséből keletkező harmadik szín)
Kép: Pixabay

Kép: Pixabay

Párosított érzések

Már az ókor óta párosítunk érzéseket a színekhez. Hippokratész az ember vérmérsékletét a következőképpen párosította a színekkel:

  • szangvinikus – vörös
  • kolerikus – sárga
  • melankolikus – fekete
  • flegmatikus – fehér.

A címerek a következőként használják a színeket:

  • bátorság – vörös,
  • őszinteség – kék,
  • tisztelet és hűség – sárga,
  • állhatatosság – narancs,
  • méltóság – bíbor,
  • kötelességtudás – fehér,
  • termékenység, remény – zöld.

Hangulati hatás szerint megkülönböztetjük a következőket:

  • hideg (kék és árnyalatai) színnel történő nyomtatást
  • meleg (vörös és árnyalatai – narancs, barna stb.) színnel történő nyomtatást
  • semleges (a meleg és hideg határán helyezkednek el, de leginkább a szürke és árnyalatai) színnel történő nyomtatást.
Szerzőnkről:
KocsiszoltankisTöbb mint 30 éve foglalkozik nyomdai grafikai kivitelezéssel. Pályafutása során több mint 1200 cégnek volt segítségére, arculati elemeiknek megalkotásával. Legnagyobb szakmai elismerését 2013-ban kapta, amikor Ferenc pápa megválasztása alkalmából a Köztársasági elnök az általa tervezett, bőrkötéses Szent Pál levelei könyvet adta át ajándékul a katolikus egyházfőnek. Grafikusként hiszi, hogy a jó grafikai kivitelezésnek üzletteremtő ereje van. Elhivatott, hogy a hazai kkv-k eljussanak arra a szintre, amikor a brandjüknek megfelelő arculatot építhetnek fel. Vevőszerző szóróanyagokat, katalógusokat alkothassanak.

Barna:

Kulcsszavak: földszín, anyaság, termékenység, szorgalom, gondoskodás

Az ókorban az egyszerűség, a vezeklés, alázat szimbóluma volt. A középkorban már a megvetésre, szegénységre, hallgatagságra utalt. Itt gondolhatunk a ferences rend barátainak öltözékére. Ma megbízhatóságot sugall.

Piros:

Kulcsszavak: tűz, vér, szerelem, veszély, háború

A piros szín hatására megemelkedik az adrenalinszint, ösztönzi a gyors döntéseket. A piros sötét árnyalatai dühöt, erőt és bátorságot is kifejeznek.Figyelemfelkeltő, cselekvésre ösztönző a szórólap-készítésnél, vagy izgalmas témát sejtet.

Narancssárga:

Kulcsszavak: vidámság, kreativitás, siker, öröm jelképe

Élénkítő hatással bír a szellemi tevékenységre. Tibetben és az őket megszálló Kínában a buddhista szerzetesek ruhájának a színe, mely az arany, és megvilágosodott gondolkodásra utal. Nyomtatásnál akkor használjuk, ha vidám témát vezetünk fel szórólap-készítésnél, plakátnyomtatásnál.

Amatőr logóval a cég is amatőrnek látszik
Sok cégvezető a költséghatékonyság jegyében olyasmin is spórol, amin nem kellene. Az egyik ilyen az arculat és logó megtervezése és elkészítése, márpedig ezen a területen drágán ráfizethetünk a spórolásra – figyelmeztet Kocsis Zoltán kreatív ügynökségi igazgató.

Sárga:

Kulcsszavak: öröm, boldogság, hatalom érzetét keltő, meleg szín

Figyelemfelkeltő szín, de ha túl sokáig jelen van, zavaróvá válhat. A világos sárga a jóság, a hit színe, ha narancsosabb, akkor a Nap és a melegség szimbóluma.

A zöldessárgát az irigységhez kapcsolják. Ha sötétebb árnyalatú a sárga, az már nem jelent jót, betegséget, visszaesést, magányosságot kapcsolunk hozzá.

Ha élénk sárga színt használunk a nyomtatás során, és sötét színű környezetben jelenítjük meg, feltűnő nyomdai terméket hozunk létre.

Lila:

Kulcsszavak: bölcsesség, intelligencia, fájdalom, bűnbánat

Egyensúly az értelem és a vágy, a bölcsesség és érzelmi világ között. Az intelligencia, alázat, fájdalom, bűnbánat jelképe. A kereszténységben a böjt, áhítat, a szomorúság, várakozás, igazság kifejezője.

A lila színt jellemzően azok a cégek kérik, amelyek személyiségfejlesztéssel foglalkoznak, vagy személyes, közvetlen kapcsolatot szeretnének partnereikkel.

Zöld:

Kulcsszavak: harmónia, termékenység, természet, fejlődés, fiatalság

A fiatalság mellett lehet a tapasztalatlanság, az éretlenség, naivság jelképe is. Kellemes, pihentető szín az ember számára. A kereszténységben a halhatatlanság, feltámadás színe. A sötétzöld pénzt jelent és anyagiasságot, de kapcsolják a méreghez is. A zöld ellentéte a piros színnek, gondoljunk a jelzőlámpára. Piros – tilos, zöld – szabad.

Kiadványban legyél maximalista
A kiadványok, prospektusok még ma is a leghatékonyabb marketingeszközök közé tartoznak, de csak akkor tudod eljuttatni a célközönségedhez az üzenetedet, csak akkor lesznek elkészült kiadványaid vevőszerző kiadványok, ha jól kommunikálható és figyelemfelkeltő képek és tipográfiai elemek jelennek meg benne – figyelmeztet szakértőnk, Kocsis Zoltán, aki öt plusz egy tippet ad a vállalkozásoknak, hogy mire ügyeljenek nyomtatványaik megálmodásánál.

Kék:

Kulcsszavak: megfoghatatlanság, végtelenség, remény, hűség, bölcsesség, intelligencia, bizalom, igazság

Gyakran használjuk a tisztaság, a levegő és a víz jelképeként is. A világi uralkodók színe volt, ami az égi származásra utal. Inkább a férfiak színe, mint a nőké. A szín árnyalatainak is van jelentése, például a sötétkék a bölcsességet, tudást, egyensúlyt szimbolizálja.

A kék szín nyomtatását olyan nyomdai termékek készítésénél használjuk, ahol hivatalosak szeretnénk maradni. Ilyen egy beszámoló vagy jelentés, céges prospektus, levélpapír vagy névjegy nyomtatása.

Szürke:

Kulcsszavak: semlegesség, hétköznapiasság, szomorúság, melankólia, fásultság, egyhangúság és unalom

A szürke szín utal minden érzésre, ami távol kerül, passzivitásba merül. A szürke színt a hivatalos megkeresések esetén használjuk, a leggyakrabban levélpapír, jegyzettömbnyomtatás, űrlapok készítése esetén.

Fehér:

Kulcsszavak: tisztaság, ártatlanság, egyszerűség, jóság, tökéletesség, szüzesség

A fekete és a fehér szembeállításában a fehér pozitív töltéssel bír. A fehér a frissességet is jelenti, gondoljunk a leesett friss hó színére. A fehér szín kapcsolatban áll a halállal (halotti lepel, gyertya, szellem) is. Az égi istenek állatainak a színe is fehér. A fehér virág gyermekáldást jelent. A kereszténységben a feltámadás, az öröm, vigasság, béke és jóakarat kifejezője.

Fehér színt nyomda nem használ, mert a papírok eleve fehérek, így fehérrel történő nyomtatás fehér papírra értelmetlen lenne. Megjegyzendő azonban, hogy más nyomdai iparágakban (szita- vagy flexonyomtatás) viszont jól használható anyagában színezett papíroknál, például amikor barna nátronpapír alapú meghívóra vagy dobozra fehérrel nyomtatnak.

Fekete:

Kulcsszavak: halál, gonoszság, betegség, mélység, de az eleganciát is jelöli.

A kereszténységben a fekete a bűn, bűnhődés, gyász jelképe. Világtól, élettől való elfordulást, titokzatosságot, káoszt jelent. Az élet ellentéte. Fekete ruhát öltünk ünnepi és különleges alkalmakkor. Ez az a szín, amely az összes többi szín ellentéte. Fekete nyomtatás főleg szövegek esetében történik, így bármilyen meghívó, könyv, 1-2 színes plakát vagy szórólap, űrlapok, nyomtatványok vagy egyéb nyomdai termékek esetén használjuk.

Mindenkinek világossá válhatott, hogy milyen jelentős szerepe van a kiválasztott színnek, előző tudásanyagunkban pedig azt is jeleztük, hogy ennek a színnek mindig ugyanolyannak kell lennie, legyen szó névjegyről, levélpapírról, borítékról.

Szerző:

Kocsis Zoltán

Kreatív Ügynökségi igazgató

Idea Fontana Kft.

 

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Feliratkozom a(z) Piac & marketing téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek