A MOL megkezdte a tervezését annak, hogy le tudjon válni az orosz olajról

Gyakorlatilag a MOL felel Magyarország energiaellátásának és biztonságának egy jelentős részéért. Kicsit megkésve talán, de logikus lépés, hogy elkezdték tervezni az orosz olaj alternatíváját.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A Financial Times (FT) arról számol be, az ország legnagyobb energiacsoportja megerősítette, megkezdődött a tervezés annak érdekében, hogy finomítóik más kőolajat is fel tudjanak dolgozni, mint az orosz. A lap ezt úgy értékeli, hogy Magyarország hetekig tartó ellenállás után az orosz nyersolaj embargója mellé állhat. A három közép- és kelet-európai olajfinomítóval rendelkező MOL arra kérte mérnökeit, hogy készítsék el a terveket, miként üzemeltethetőek orosz olaj nélkül – mondta Huff Zsolt, a társaság downstream termelési igazgatója.

A nagy átalakítás legalább fejben elkezdődött (Fotó: depositphotos)

Újjá kell építeni a gépet repülés közben. Ez az a folyamat, amelyet most pontosan meg kell terveznünk. A legrosszabb forgatókönyvre kell felkészülnünk, amikor csak tengeri, könnyű nyersolajat tudunk feldolgozni.
15 előkészítés alatt álló elképzelést mutatnak be, körülbelül két hónapon belül az igazgatótanácsnak. Amit jóváhagynak, annak elkezdődhet a megvalósítása - mondta Huff. A cég még az idén akar dönteni beruházásairól, de eddig nem volt meg a teljes összhang a változtatás mellett – tette hozzá.

Az FT szerint Magyarország eddig blokkolta az EU embargót az összes orosz olajszállításra, legyen az akár csővezetéken, akár tartályhajón szállítva. Mint korábban beszámoltunk róla ez a magyar álláspont május 11-én módosult némileg, Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnökének budapesti látogatását követően. Ez alapján már nem kifogásolja Magyarország a teljes embargót, kizárólag a csővezetéken szállított nyersanyag blokkolását utasítja el.

Az FT idézi Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminisztert, aki szerint akár 18 milliárd euróba is kerülhet Magyarország olajinfrastruktúrájának átalakítása a máshonnan származó nyersolaj kezelésére, hozzátéve, hogy az EU-nak segítenie kell Budapestet ennek az összegnek a kifizetésében.

Az FT arról számol be, az Európai Bizottság eltökélt szándéka, hogy csökkentse az EU orosz fosszilis tüzelőanyagoktól való függőségét Vlagyimir Putyin elnök ukrajnai inváziójára adott válaszként, de jóval kevesebb támogatást ajánlott fel, mint amennyit Magyarország szeretne. Mintegy 2 milliárd eurót különítettek el arra, hogy segítsék Magyarországot és más tengerparttal nem rendelkező államokat az átállásban. A bizottság és Budapest közötti tárgyalások azonban lassan haladnak, ezért egyes tisztségviselők azt feltételezik, hogy az ügyet vezetői szinten is megvitathatják a hónap végén sorra kerülő ülésén az Európai Tanácsnak.

Az FT szerint a MOL évtizedeket és dollármilliárdokat költött arra, hogy infrastruktúrája alkalmas legyen az orosz Ural típusú kőolaj feldolgozására. Ez piaci előnyhöz juttatta, mert nőtt az árkülönbség az orosz olaj és a drágább Brent kőolaj között. A társaság becslései szerint a százhalombattai finomító korszerűsítése, hogy különböző olajfajtákat tudjon használni, akár 700 millió euróba is kerülhet, és több évig eltarthat. A különböző kőolajfajtákra való átállással kapcsolatos projektek egy része már elkezdődött – mondta Zsótér Csaba, a MOL ellátási és kereskedelmi igazgatója.

170 millió dollárt fektettünk be az elmúlt nyolc évben, hogy 30-35 százalékot feldolgozzunk nem orosz nyersolajból, de a 100 százalék egy egészen más labdamenet.
A MOL két - Budapest és Pozsony melletti - finomítója összesen évi 14 millió tonna kapacitással rendelkezik, de az egyetlen alternatív szállítási vezeték, amely Horvátországon keresztül fut, mindössze 11 millió tonnát tud szállítani. A bővítés körülbelül 210 millió euróba kerülne – mondta Szollár Domokos, a MOL szóvivője az FT szerint.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo