„Biztosan képesek lennénk repülő autót építeni, nem ez a nehéz. A nehéz az, hogy a repülő autónk tökéletesen biztonságos és nagyon csendes legyen. Ha elbaltázzuk, az emberek csalódottak lesznek.” Elon Musk, a SpaceX és a Tesla vezérigazgatója
Az autógyártók az egyre okosabb járműveknek köszönhetően óriási mennyiségű adattal gazdálkodhatnak, ezek a közlekedési eszközök ugyanis rengeteg különféle információt gyűjtenek és generálnak, a szenzorok által érzékelt körülményektől kezdve a tartózkodási helyeken és gyakori útvonalakon át egészen a sofőrök vezetési szokásaiig. A megfelelő, prediktív analitikával feldolgozva ezek az adatok értékes információval szolgálhatnak több különféle területen.
Az internethez csatlakoztatott autók például már képesek jelentéseket készíteni saját műszaki állapotukról, így előre tudják jelezni az esetleges meghibásodásokat és karbantartási igényeket, ezáltal nagyobb biztonságot garantálhatnak utasaik számára. A vezetési szokások vizsgálata abban is segítheti az autógyárakat, hogy kényelmesebb és biztonságosabb termékeket kínáljanak a vásárlóknak, továbbá az önvezető autók fejlesztéséhez és „tanításához” is hasznos alapanyagot biztosítanak ezek a kutatások. Emellett a szenzorok által összesített adatokat a gyártók értékesíthetik a közlekedéssel foglalkozó szervezetek számára, ezzel is segítve többek között az úthálózatok tervezését és karbantartását.
Lehetőség és veszély egyben
Az okosfunkciókkal felszerelt, internetkapcsolattal rendelkező autók a fogyasztói IoT egyik legfontosabb és leggyorsabban növekvő szegmensét képezik, és várhatóan komoly értéket generálnak a közeljövőben a felhasználók, a vállalatok és teljes iparágak számára. Becslések szerint az autóipari IoT értéke 2022-re megközelíti a 83 milliárd dollárt.
Az adatok biztonságának és bizalmasságának fenntartása azonban komoly kihívás elé állítja az érintett cégeket. A legfrissebb számok alapján a járműipari szereplők ellen intézett kibertámadások száma körülbelül a hatszorosára nőtt a 2014 és 2018 közötti időszakban. Ezek az incidensek a szektor minden szereplőjét érintik a gyártóktól és beszállítóiktól kezdve a flottaüzemeltetőkön és autókölcsönzőkön keresztül egészen a biztosítókig.
ADAT – Az új kincs? Hogyan termel profitot az adat? Március 27. szerda. Budapest.
A Piac & Profit konferencia programjáról és a regisztrációról részletes információk itt találhatók!
Maszkolás: a kecske is jóllakik, a káposzta is megmarad
A Micro Focus szakértői szerint az jelenti a legnagyobb biztonságot, ha az adatokból még azelőtt eltávolítják az érzékeny részeket, mielőtt azok bekerülnének az analitikai platformokra. Hatékony módszer erre például az adatmaszkolás, amely során az információk egy részét véletlenszerű karakterekre cserélik ki. Ennek az az előnye, hogy az adatok formátuma megmarad, így különféle elemzések és statisztikák készítésére továbbra is alkalmasak maradnak. Ha csak a személyes adatokat, illetve a járművekre vonatkozó egyedi információkat maszkolják, akkor a gyártó szakemberei továbbra is felhasználhatják az információhalmazt különféle elemzési célokra.
A mérnökök például képesek a segítségükkel azonosítani a potenciális problémákat az egyes járműcsoportokban, míg az adattudósok akár több ezer különféle jelentést készíthetnek belső kutatási célokra ezek alapján az adatok alapján. Információban pedig nincs hiány: a vállalat becslései szerint az általuk kezelt (és őrzött) adatok mennyisége rövidesen eléri a 20 petabájtot is. A formátummegőrző titkosítás használatával a vállalatok a legfontosabb előírásoknak, köztük a GDPR-nak is eleget tesznek, hiszen a maszkolt adatok nem alkalmasak személyes azonosításra. Ha pedig esetleg ellopnák az adatokat, értéktelenné válnának a támadók kezében a titkosított formában.