Felkínáljuk magunkat a tolvajoknak, aztán csodálkozunk

2019. május 16. csütörtök - 18:09 / piacesprofit.hu
  •    

Az online térben, a rövid távú haszon érdekében felelőtlenül megosztott adatok sokkal védtelenebbé teszik a felhasználókat, mint gondolnák – derül ki a Kaspersky Lab új kutatásából.

A számos adatmegosztási botrány körüli felháborodás és aggodalom ellenére az internetfelhasználók több mint fele úgy érzi, hogy a modern digitális világban lehetetlen a teljes adatvédelem. Ehelyett sokan a kiárusítás mellett döntenek, amikor az adataik sértetlenségéről és online személyiségük megóvásáról van szó – ezzel potenciálisan nagy költségeket és komoly következményeket vállalnak.

fotó: flickr/japanexperterna.se

Fotó: Flickr/japanexperterna.se

Annak ellenére, hogy a személyes adatokkal való visszaélés vagy azok rossz kezekbe kerülése igen komoly következményekkel járhat, minden ötödik ember örömmel feláldozza adatainak biztonságát, és adja meg személyes adatait, ha mindezért valamit ingyen kap. A felhasználók több mint harmada pedig pénzért cserébe teljes hozzáférést adna személyes adataihoz egy idegennek. Ez a rövid távú szemlélet hosszú távú károkhoz vezethet.

Az ’utca embere’ számára is egyre gyakoribb, hogy a munkáltatók vagy a potenciális munkáltatók átböngészik a Facebook, az Instagram, a LinkedIn stb. közösségimédia-platformokat. Ellenőrzik a személyzet és a jelöltek jó hírnevét, illetve hogy az alkalmazottak nem keltik-e a cég rossz hírét. Ugyanakkor a munkavállalóknak is óvatosnak kell lenniük, hogy mit mutatnak magukról és a munkájukról a közösségi médiában. A Carrier Builder álláskereső portál adatai szerint például a munkáltatók 57 százaléka talált olyan tartalmat a közösségi médiában, amiért nem vett fel egy jelöltet, több mint harmaduk pedig figyelmeztetésben részesítette, esetleg el is bocsátotta alkalmazottját emiatt.

Akár nyilvánosan, akár zárt körben osztunk meg valamit, ha az információ rossz

Milliós bírság fenyegeti a hanyag cégeket
A GDPR mellett kevesebb figyelem hárul az egy éve hatályba lépett uniós kiberbiztonsági irányelvre, amely a hálózatok, infrastruktúrák védelmével kapcsolatban ír elő kötelezettségeket bizonyos szolgáltatóknak. Az EY tapasztalatai szerint eddig kevés érintett cég felel meg az előírásoknak. A felkészülés elmulasztása jelentős összegű bírsággal járhat.

kezekbe kerül, komoly következményei lehetnek. A Kaspersky Lab kutatása szerint az emberek negyedének személyes adataihoz hozzáfért valaki a hozzájárulásuk nélkül, és ennek közel harmada a 16–24 évesek közül került ki. Körülbelül minden ötödik (21%) személyt ért pénzügyi veszteség, negyedüket pedig spamekkel és reklámokkal zaklatták.

Mindez annak ellenére következik be, hogy sokan tesznek lépéseket az információk titokban tartásáért, illetve annak megakadályozására, hogy mások is hozzáférjenek személyes és bizalmas adataikhoz. A kiberbűnözők megjelenésével leginkább attól tartanak, hogy azok hozzáférhetnek személyes adataikhoz.

A kutatásban részt vevők 62 százaléka jelszóval védi eszközeit és az azon tárolt információkat. Harmaduk rendszeresen ellenőrzi és változtatja adatvédelmi beállításait az eszközein, a szolgáltatásokban és az applikációiban.

Marina Titova, a Kaspersky Lab fogyasztói termékmarketing-vezetője elmondta: „Nem kell messzire menni ahhoz, hogy lássuk, hogyan lehet az adatokkal visszaélni, vagy a legkülönbözőbb módokon és indítékokkal azokat a fogyasztók ellen felhasználni. Láthattuk a Marriott adatainak 2018-as feltörését, amely 500 millió felhasználót érintett, és sokan személyazonossági csalás áldozatává váltak, valamint azt is, amikor a Forever 21 kiskereskedőjének pénztártermináljai kiadták az ügyfelek hitelkártya-adatait. Szintén jó példa egy zenész közelmúltbeli esete, akinek az akkori barátnője arra használta fel a zenész e-mail-fiókját, hogy leállítsa zenei ösztöndíját, ezzel pedig megakadályozza Montrealból való elköltözését. 

Az alábbi, néhány egyszerű lépés betartása segíthet mindenki számára, abban,

Túl sok az adat, túl kevés a szakember
Az ön cégét érte kibertámadás tavaly? Ha nem, akkor a szerencsés 22 százalékba tartozik. A nagyvállalatok egyre több fenyegetéssel szembesülnek, a védekezést pedig hátráltatja a szakemberhiány és az óriási mennyiségű, elemzésre váró adat.

hogy megőrizhesse online világának titkosságát, és megakadályozhassa, hogy adatlopás áldozatává váljon:

Kétszer is gondold át, mielőtt bármelyik közösségimédia-felületre posztolsz. Jelentős következményekkel járhat véleményed vagy az általad közölt információ nyilvánosságra hozatala? A tartalmat felhasználhatják ellened, vagy károkat okozhat most, vagy a jövőben?

Ne oszd meg online fiókjaid jelszavait sem családtagokkal, sem barátokkal. Jó ötletnek és kényelmes megoldásnak tűnhet a fiókok megosztása a szeretteiddel, de növeli az esélyét annak, hogy a csalók felfedezik a jelszavakat. Tartsd meg saját magadnak, és védd személyes adataidat, arra az esetre is gondolva, ha a kapcsolat esetleg megromlana.

Vedd komolyan az online adatbiztonságodat, és ne oszd meg vagy adj hozzáférést az adataidhoz harmadik személynek, ha csak nem feltétlenül szükséges. Ezzel csökkentheted annak az esélyét, hogy rossz kezekbe kerüljenek.

Csak jogtiszta applikációkat tölts le, és védd érzékeny adataidat – például a Kaspersky Password Managerrel –, így az információk biztonságban maradnak a potenciális veszélyekkel szemben.

Az átfogó védelem érdekében a személyes adatok kompromittálását célzó, széles körű fenyegetések ellen használj olyan megbízható biztonsági megoldásokat, mint a Kaspersky Security Cloud vagy a Kaspersky Internet Security.

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor