A Škoda Octavia harmadik generációja 2013-ban mutatkozott be. Idén év elején ráncfelvarrásnak vetették alá, melynek célja a slágermodell karakteresebbé tétele és műszaki tartalmának az aktuális konszernmodellekéhez igazítása volt. Nos, míg az utóbbi csak az autóba beülve egyértelmű, addig az előbbi az új orrkiképzésen azonnal megmutatkozik. A dizájnerek egy merész húzással tagolttá tették a fényszórókat, „dupla szeművé” formálva az autót. Az Octavia így kevésbé hétköznapi, bár szépnek nem mondható, megosztja a közönséget.
Az új front a sportos Škoda Octavia RS modellek esetében valamivel jobban működik, bizonyos szögből egészen jól mutat, de azért az előző fizimiska egyértelműen harmonikusabb volt. Más kérdés, hogy az egymástól elválasztott sarkos fényforrások jobban világítják meg az utat, ugyanis immár LED-ek is világíthatnak bennük. A faron is történtek változások: alulra fekete kötényt szereltek fel, amelyet piros fényvisszaverő csík szegélyez. S az első LED-es fényszórókhoz igazodva a hátsó lámpák is diódásak lettek, akárcsak a rendszámtábla-világítás. Itt láthatóak az RS modellek legfőbb megkülönböztető jegyei is, a trapéz alakú kipufogóvégek, amelyek azonban csalódásként most is csak díszek. Azt, hogy RS modellt látunk magunk előtt, a legjobban mégis a speciális kék fényezés és a nagyméretű, 18 colos könnyűfém kerekek, illetve a nagyméretű féktárcsák és pirosra festett féknyergek árulják el.
A belső tér mindegyik RS modellben fekete, határozott oldaltartást adó, integrált fejtámlás bőr/szövet sportülésekkel, amelyek piros szegélyvarrást és RS logókat kaptak. A multifunkciós sportkormány perforált bőrkarimát kapott, emellett a váltó és a kézifékkar zsákja is bőr. A pedálok taposórésze alumínium. Az Octaviára is jellemző az, ami a többi Škodára, az övvonal fölött kellemes tapintású, míg az alatt gyengébb minőségű anyagokkal találkozunk benne, ám az általános minőség magas, az összeszerelés pedig precíz, tisztességes.
A főbb kezelőszervek, a kormánykerék, a bajuszkapcsolók, a klímapanel és az érintőképernyő más konszernmodellekből érkeztek, csupán a főműszerek jellegzetesen skodás stílusúak. A letisztult műszerfalon minden kézre esik, és ott található, ahol keressük. A tesztautóba a létező legnagyobb és legkorszerűbb, 23 centiméteres érintőképernyővel rendelkező Columbus infotainment rendszert szerelték, amely a legfejlettebb konnektivitási megoldásokat kínálja. Szolgáltatása teljes körű, menüje jól felépített, és könnyen megtanulható, talán egyetlen hátránya, hogy bármit is szeretnénk állítani, a képernyőhöz kell nyúlni. Combi RS-ünk asszisztens rendszerekből is a legkorszerűbbeket kapta, közülük a ráfutásgátlónak, a holttérfigyelőnek és a mögöttes forgalomra figyelmeztető rendszernek nagy hasznát vettük.
A Škoda Octavia RS változatban is azon a területen nyújt a legkiemelkedőbbet, ahol a normál modellek. Olyan hatalmas hely van benne, hogy azt még az eggyel nagyobb, középkategóriás kocsik is megirigyelhetik. Minden irányban tágas, lábtere csakúgy, mint csomagtere – amely az előző generációs Superb rakterével megegyező térfogatú –, óriási. A szabályos alakú és mély csomagtartó ránézésre mindent elnyel, 610 literes, a támlák lehajtásával pedig 1740 literesre bővíthető. Az első kagylóülések remekbe szabottak, a hátsó pad azonban a hosszú lábúaknak nem annyira kényelmes, kissé alacsony.
Az Octavia RS 2 literes turbós benzines vagy dízelmotorral vásárolható meg, tesztautónkban az utóbbi dolgozott, 184 lóerős teljesítménnyel és 380 newtonméteres nyomatékkal. Utóbbi már 1750-es fordulatszámon megjelenik, és majdnem a hasznos tartomány végéig, 3250-ig fennmarad, így minden helyzetben ugrásra kész az autó, és ha kell, izomból végrehajtja az előzéseket. A 225 milliméter széles első gumik egy-egy nagyobb gázadásnál menthetetlenül kipörögnek; különösen sport üzemmódban vehemensek a gyorsítások. A négyhengeres dízel hangja egész lelkesítő, morgós és nem kerregős. Nagyon jól húz a motor, és visszafogottan is fogyaszt, mi 7 litert mértünk a forszírozott etapokkal tarkított tesztidőszak végén.
A motor és a hozzá kapcsolt, príma, hatfokozatú, dupla kuplungos váltómű karaktere a pilóta szándékai szerint változtatható a lassú és ráérőstől az éles, „hirtelen haragú” tartományig. Ugyanez igaz az adaptív lengéscsillapítókkal szerelt futóműre is, amely a viszonylag kényelmestől a sportosan feszesig állítható. Az eleve picit keményebb karakterű futómű és a 18 colos felnikre húzott peres gumik azért éreztetik a hatásukat, a Škoda keményebben halad át az úthibákon, és nagyobbakat döccen, de nem okoz kellemetlen élményt.
A Škoda Octavia RS modellek világszerte nagyon kedveltek, eddig 200 ezer darabot adtak el belőlük. Megértjük, mi is szívesen fuvaroznánk a családot egy ilyennel. Sajnos, azonban minimum 10 millió forintot kell elkülöníteni rá, ami bárhogy nézzük, igen jelentős összeg.
- Méretek (h., sz., m., ttáv): 4689/1814/1452/2680 mm
- Hengerűrtartalom: 1968 cm3
- Teljesítmény: 135 kW/184 LE 3500–4000 ford./percnél
- Nyomaték: 380 Nm 1750–3250 ford./percnél
- Gyorsulás 0–100 km/órára: 8 mp
- Csúcssebesség: 228 km/óra
- Fogyasztás (város/városon kívül/vegyes): 5,8/4,4/4,9 l/100 km
- Tesztfogyasztás: 6,6 l/100 km
- Üzemanyag: 50 liter
- Menetkész tömeg: 1487 kg
- Csomagtér: 610/1740 liter
- Alapár: 10 072 750 forint