A szabadidő-autók eladásai világszerte töretlenül emelkednek, egyedül a kompakt osztályban húsz százalékkal nőtt a SUV-jellegű autók részaránya az utóbbi hét évben. A SEAT – a Škodához hasonlóan – későn szállt fel a „SUV-vonatra”, csak mostanában küldte piacra első városi terepjáróját. Az új modellek azonban rögtön pozitív visszhangra leltek, s jelentősen megdobták a márkák eladásait.
De lássuk, milyen autó is az Ateca! Első ránézésre SEAT, de le sem tagadhatná, hogy a Volkswagen konszern terméke. A korszerű MQB padlólemezre épül, szoros rokonság fűzi például testvérmodelljéhez, a Volkswagen Tiguanhoz. Trapéz alakú hűtőrácsa és nappali menetfény-világítási képe tipikus SEAT-os stílusjegyek, miként a sarkos, szögletes formák is. Fara alapján lehetne Škoda vagy akár Audi: a LED-es lámpák és az azok alatti mélyítés emlékeztet más Volkswagen csoportos autókra. Sebaj, remekül mutat, kifejezetten dögös kocsi, pláne élénkpiros fényezéssel.
Az autó mindössze 4,36 méter hosszú, de utastere nagyon tágas. A trükk a remek beosztású utastér és a magas, kissé teherautós üléshelyzet, aminek köszönhetően nem kell annyira hátratolni az első üléseket. A panoráma napfénytető ellenére a fejtér is fejedelmi, s a lábtér is nagyvonalú. Én 186 centiméteres magasságommal úgy ültem magam mögött, hogy térdem nem érintette az üléstámlát. Ráadásul nem is kényelmetlen a hátsó pad, kellőképpen magas az ülőfelület, és jó szögben állnak a támlák. Újabb meglepetés a szegmensben nagynak számító 510 literes csomagtartó, amely felárért elektromosan, akár láblendítéssel is nyitható.
Az Ateca a német iskolát követi, masszív, példásan összerakott autó, remekül áttekinthető és funkcionális belső térrel. A szép, Alcantara kárpitos ülések kemény tömésűek, és mindenféle testalkathoz megfelelnek, az ergonómia és a kezelhetőség példás. A kezelőszervek csoportokba rendezve állnak kézre, a kijelzők, mint például az akár 8 col képátlójú infotainment képernyő, könnyen leolvashatók. A műszerpult gusztusos és modern, ég és föld a korábbi kopár és kemény SEAT műszerfalakhoz képest. Öröm, hogy valóban minden kezelőszerv karnyújtásnyira van, s mindent ott találunk, ahol lennie kell.
Az Ateca sofőrrel körülbelül 1360 kilogrammot nyom, a 150 lóerős benzinmotor így 8,5 másodperc alatt gyorsítja százra. Normál üzemmódban ezt nem hisszük el neki, sport beállításnál azonban fordul a kocka. Táltos módjára viszi az autót! Mi 7,5 literes fogyasztást mértünk, de odafigyelve, illetve javarészt országúton haladva 7 liter alá vihető az étvágya. Két henger azonnal leválasztódik a hajtásból, amint lelépünk a gázpedálról, illetve ha adott sebességgel haladunk, ami drámaian javíthatja az átlagot.
A SEAT Ateca a márka filozófiájának megfelelően élénk, kommunikatív, jól vezethető autó, 1,4-es motorral is élményt nyújt. Felfüggesztése feszes beállítású – rossz útra tévedve meg tudjuk számolni a keresztbordákat és fugákat –, de azért zavaró ütéseket nem kapunk a gerincünkre. Emellett remekül irányítható, pontos és gazdag visszajelzésekkel szolgál a kormánya, s ennek tetejébe még kiválóan fékez is.
A SEAT Ateca ár–érték arányával is vonzó, a megfelelő dinamikát nyújtó 1 literes háromhengeres motorral már 5,5 milliótól megvásárolható. Természetesen összkerékhajtással, DSG-váltóval és erős dízelmotorral is kínálják, de egy fronthajtású, kézi váltós, 1,4-es benzines verzió az átlagos felhasználónak tökéletesen megfelel.