A Nissan Qashqai helye garantált az autóipar történelemkönyvében. Életre hívta a kompakt szabadidőautó-szegmenst, és azóta is élen jár abban, hiába jelent meg közben több mint húsz versenytársa. A Qashqai a Nissan európai történelmének legsikeresebb modellje: a 2007-es első változat bemutatása óta több mint 2,3 millió darab kelt el belőle. A modell még mindig csak a második generációjánál tart, bár tavaly kapott egy alapos ráncfelvarrást, amely egy picit változtatott a karakterén, pozitív irányba. Formája például immár végképp meggyőző, megkockáztatom, hogy az egyik legjobb kinézetű crossover a piacon.
A legmélyebb benyomást a teljesen átdolgozott frontrész gyakorolja az emberre. Elképesztően jól mutat. Minden változaton új első lökhárító díszeleg, amelyen sokkal hangsúlyosabban jelenik meg az autó karosszériájának színe, a műanyag elemek pedig fényes felületűek. A lökhárító két szélén látható vízszintes betétek is újak; magasabb felszereltségi szinteken szaténezüst színűek. Ezt – mint a tesztautónknál is – szaténezüst tükörházak és tetőlécek egészítik ki. Remekül érvényesülnek a gesztenyebarna külső szín mellett, ami újdonság a Qashqai palettáján.
Az orr-rész középpontjában a krómozott, V alakú hűtőrács áll, amelyet új lámpatestek foglalnak keretbe. Ezek a bumeráng alakú nappali fényekkel, különösen a LED-es kivitelben nagyon szépek. Véleményem szerint elölről ma nincsen ütősebb crossover a piacon a Qashqainál. Persze oldal- és hátulnézetből sem panaszkodhat, sziluettje látványos és dinamikus, pláne az óriási, 19 colos kerekekkel. Hátsója az átrajzolt lámpatestek és lökhárító miatt izgalmasabb.
Az új Qashqai továbbra is a kompakt szegmens legnépesebb szeletében versenyez, néhány milliméter híján 4,4 méter hosszú, magassága pedig csaknem eléri az 1,6 métert. Tengelytávja közel 265 centiméter, így egy kompakt autó helykínálatát nyújtja. Elöl már-már teherautós az üléshelyzet, magaslesen ülünk, a pedálokat inkább lefelé nyomjuk. A hátsó pad is magasan van, ami megkönnyíti a beszállást, a lábtér viszont passzentos, egyes konkurensek ennél nagyobbat kínálnak. A csomagtér 410 literes, és dupla padlójú, így az üléstámlákat ledöntve teljesen sík padló alakítható ki.
Tesztautónk Tekna+ felszereltségű volt, ami mostantól a legmagasabb szintet jelenti, és gyakorlatilag hiánytalan, csupán a metálfényezés nincsen benne. Ennek megfelelően autónkban átdolgozott ülésekkel és exkluzív nappa bőr kárpitozással találkoztunk. A 3D párnázású ülések szépek, és jól megtámasztják a testet, de csúszós felületűek, s elöl nem mindenkinek kényelmesek, deréktájban kissé nyomnak. A minőségérzet a Qashqaiban határozottan javult, és kellemes meglepetés a GT-R modellből átkerült, alul lapos kormánykerék, amelyet nagyon jó fogni. Alaposan teleszórták gombokkal is, de nem nehéz az embernek kiismernie magát közöttük. A mérnökök csiszoltak az infotainment rendszeren is, amely továbbra is egyszerűen kezelhető, viszont a kijelzője még mindig kicsi és gyenge grafikájú. Az újdonságként a típusban bevezetett körkamerás rendszer képe sem a legszebb, rossz időben pedig szinte semmit sem lehet látni a monitoron.
A Qashqaihoz remek választás a nagyobbik, 1,6 literes, 130 lóerős és 320 Nm nyomatékú turbódízel motor, amellyel a nagyobb távolságok leküzdése is kényelmesebb. Az aggregát élénk menetteljesítményeket mutat fel, minden helyzetben megnyugtató erő van benne, ráadásul prímán fogyaszt, az esetek többségében városban sem eszik többet 6,5 liternél. Az autó alatt teljesen átfésült futómű dolgozik, ami nem az a billegős fajta; inkább feszes hangolású, a tempósan vett kanyarokat is stabilan tűrő szerkezet. Sportolni azonban az érzéketlen kormány miatt nem fogunk vele.
Az új Nissan Qashqai kedvezményes áron 5,2 millió forinttól megvásárolható, a népszerű Tekna ellátmányos modell 7,4 milliótól szerezhető be. A „mindent bele” Tekna+ csomag további 820 ezer forint felárat jelent.
- Méretek (h., sz., m., ttáv): 4394/1806/1595/2646 mm
- Hengerűrtartalom: 1598 cm3
- Teljesítmény: 96 kW/130 LE 4000 ford./percnél
- Nyomaték: 320 Nm 1750 ford./percnél
- Gyorsulás 0–100 km/órára: 10,5 mp
- Csúcssebesség: 190 km/óra
- Fogyasztás (város/városon kívül/vegyes): 5,7/4,5/4,9 l/100 km
- Tesztfogyasztás: 6,3 l/100 km
- Üzemanyag: 65 liter
- Csomagtér: 410/860 liter
- Önsúly: 1614 kg
- Alapár (kedvezményes): 10 405 000 forint
- Tesztautó ára: 10 540 000 forint