A Ford Focus 1998-ban lépett piacra, és azonnal sikeres lett, még ma is sokat látni az első generációs modellből. Nem mondhatjuk, hogy a modellnek rövid életciklusai lennének, tavaly még csak a negyedik generáció debütált. A Focus új nemzedéke teljesen új padlólemezre épül, merőben új dizájnt és továbbfejlesztett hajtásláncokat kapott. Utastere is tágasabb, és tömve van a legkorszerűbb berendezésekkel.
Orvosolták a hibát
A vadonatúj Focus a Ford formanyelvének továbbfejlesztésével készült. Lendületes kiállású, a homorú és domború felületek váltakozása teszi dinamikussá. Az A oszlopot hátrébb tolták, így hosszabb lett a motorháztető, és hangsúlyosabb formát kapott az első sárvédő, mindehhez pedig az övvonal kevésbé éles kialakítása társul. Az orr-részt a láthatóan nagyobb hűtőrács uralja, a fényszórókat pedig a lehető leginkább kitolták a karosszéria sarkaiba. Természetesen minden fényforrás LED-es, a fényszórók egyedi mintával világítanak nappal és este is. Az egyes modellváltozatok, a Vignale, ST-Line, Active és Titanium külsőleg látványosan eltérnek egymástól. Titanium felszereltségű tesztautónk egyedi kialakítású fényszórókat, lökhárítókat, könnyűfém felniket és díszítőelemeket viselt.
Az új Focus egyik legfontosabb jellemzője, hogy a tengelytávolsága 53 milliméterrel haladja meg az elődmodellét, amivel a Fordnak sikerült kijavítania a típus legtöbbet kritizált pontját, a szűkös hátsó helykínálatot. Most nemcsak elöl, hanem hátul is bőséges hely áll rendelkezésre. Örvendetesen nagyvonalú a lábtér, magas sofőr mögött sem ütköznek neki a hátul ülők térdei az üléstámlának, és az üléspozíció is kényelmes. A nyújtott motorháztető és a hátratolt kabin egyetlen hátulütője, hogy a csomagtér mérete átlag alatti, igaz, szabályos formája miatt remekül pakolható.
Az általános minőség és használhatóság is rengeteget fejlődött. A mérnökök jól átlátható, funkcionális pultot terveztek, ahol minden a megfelelő helyen van. A minőségi hatás is meggyőző; a felületek látható rések nélkül illeszkednek egymáshoz, és sok a puha felület. Találkozunk ugyan kemény műanyagokkal, főleg az ajtópaneleken, de ezek sem ridegek. A Focusban remek a vezetési pozíció, nagyon jó a kormány fogása, és példás a kezelhetőség. A SYNC multimédiás rendszer kezelése is magától értetődő. Újdonság a forgókapcsolós váltóvezérlés és az elektronikus parkolófék.
Tökéletes biztonsági asszisztensek
Magas felszereltségű tesztautónkban az összes elérhető biztonsági asszisztensrendszer is benne volt, és meg kellett állapítanunk, hogy az autonóm vezetésre is képes rendszerek a kategóriában alighanem a Focusban működnek a legjobban. Az adaptív tempomatot és a sávközép funkciót aktiválva az autó tökéletesen a sáv közepén képes haladni, még viszonylag nagyobb kanyarban is tartani tudja az ívet. A kocsi követi az előttünk haladó tempóját, ha az megáll, mi is megállunk, majd újra elindulunk. Teljesen automatikusan. Este a fantasztikusan világító adaptív fényszórórendszer fokozza a biztonságot.
A Focus legendásan jó futóművét és vezethetőségét is átmentették az új generációba, a vadonatúj modellben ehhez a teljesen új tervezésű futómű és a pontos, érzékletes kormányzás adta az alapot. Most első ízben választható menetmódok is megjelentek az autóban, amelyek a felfüggesztésre is hatnak. Menet közben nemcsak a stabil útfogásra és a precíz kormányzásra leszünk figyelmesek, hanem a csendes és merev karosszériára is.
A Focus jelenleg kizárólag háromhengeres benzinmotorokkal és négyhengeres dízelmotorokkal érhető el, mi a 120 lóerős, 1,5 literes EcoBlue turbódízellel próbáltuk. A kulturáltan járó, tiszta üzemű, gázolajos egység tökéletesen elegendő menettulajdonságokat biztosít a mindennapokban, 10,2 másodperc alatt gyorsít százra, és 193 kilométer/órás csúcssebességet tesz lehetővé. A biztonságos előzéseket az 1750-es fordulatszámtól elérhető 300 newtonméteres nyomaték szavatolja. A motorhoz a tesztautóban új fejlesztésű bolygóműves, nyolcfokozatú automata váltó kapcsolódott, ami csaknem a dupla kuplungos szerkezetek simaságával dolgozott.
A Ford Focus az elődök hagyományos erősségeire építve az egyik legjobb kompakt modell. Jól néz ki, tágas, a messzemenőkig testre szabható, hajtáslánc-kínálata pedig minden igényt kielégít. Mindennek azonban megkérik az árát, egy gazdagon felszerelt modell 8-9 millió forint.
- Méretek (h., sz., m., ttáv): 4378/1825/1471/2700 mm
- Lökettérfogat: 1500 cm3
- Teljesítmény: 88 kW/120 LE 3600 ford./percnél
- Nyomaték: 300 Nm 1750–2250 ford./percnél
- Gyorsulás 0–100 km/órára: 10,2 mp
- Csúcssebesség: 193 km/óra
- Fogyasztás (város/városon kívül/vegyes): 4,8/4/4,3 l/100 km
- Tesztfogyasztás: 5,8 l/100 km
- Üzemanyag: 47 liter
- Csomagtér: 375/1354 liter
- Menetkész tömeg: 1394 kg
- Alapár (1,5 TDCi 120 LE A8): 7 730 000 forint
- Tesztautó ára: 9 758 000 forint