Újabb gyógyszerekről derült ki, hogy hatástalanok

Összesen 3 millió forint bírságot szabott ki két vállalkozásra a fogyasztók megtévesztése miatt a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A Naturlife System Kft. és a Max-Immun Kft. egyaránt gyógyhatást ígérő reklámokkal hirdette termékeit, ám állításaikat nem tudták igazolni.

A Naturlife Kft. ellen az idén februárban indított vizsgálatot a GVH, mert a vállalkozás reklámjaiban az általa forgalmazott termékeknek (Naturlife cseppek, Flavan Naturlife, Flavokid, Falavonoid, Flavion, Flavorex étrend kiegészítőknek stb.) kedvező élettani, betegségmegelőző és gyógyító hatást tulajdonított. A vizsgálat megállapította, hogy a vállalkozás:

  • bizonyítékokkal alá nem támasztott tájékoztatást adott a fogyasztók számára a készítmények összetételére, hatóanyagainak tulajdonságaira vonatkozóan,
  • annak ellenére, hogy az érintett készítmények egyike sem rendelkezik az Országos Gyógyszerészeti Intézet (OGYI) engedélyével, a cég állította, hogy az eljárásban érintett termékek betegséget megelőző hatásúak,
  • annak ellenére, hogy a vizsgálatban érintett készítmények egyike sem rendelkezik OGYI engedéllyel, állította, hogy az eljárásban érintett termékek gyógyító hatásúak,
  • annak ellenére, hogy a vizsgálatban érintett készítmények egyike sem rendelkezik OGYI engedéllyel, állította, hogy az eljárásban érintett termékek csökkentik a sugárterápia és kemoterápia mellékhatásait.

A GVH véleménye szerint a Naturlife Kft. hirdetései alapján az egészséges fogyasztók a hirdetések alapján az remélik, hogy egyrészt bizonyos betegségekben nem fognak megbetegedni, másrészt általában egészségesek maradnak, ha szedik az adott terméket. A beteg fogyasztók pedig a termékek fogyasztásától sokféle betegségükből való teljes meggyógyulásukat remélik. Csakhogy a Naturlife a reklámozott termékek tekintetében tudományosan nem igazolta az egészségmegőrző hatást, csak azok egyes összetevőire vonatkozóan csatolt két tanulmányt, illetőleg állította az összetevők kedvező hatásának közismert voltát.

Ezzel a vállalkozás a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást folytatott, ami miatt a GVH 2 millió forint bírságot szabott ki. Súlyosbító körülményként merült fel, hogy a cég reklámtevékenysége sérülékeny fogyasztói kört érintett és a jogsértő hirdetések hosszú időn keresztül elérhetőek voltak. A bírság összegét csökkentette viszont, hogy a Naturlife piaci részesedése csekély mértékű, a társaság pedig önként kifejezte azt a szándékát, hogy a jövőben jogkövető magatartást folytat.

Klinikai kísérletek nélkül

Ugyancsak ezév februárban indult eljárás a Max-Immun kft. ellen, mivel a cég vitanaX és vitanaX PX4 termékeit sajtóhirdetésekben, szórólapokon, több honlapon szakmailag nem kellően megalapozott módon hirdette. A két termékről a vállalkozás azt állította, hogy azok kedvezően befolyásolják az emberi egészséget, a rákos és egyéb betegségeket pedig gyógyítják.

A GVH vizsgálata feltárta, hogy egyik termékkel sem végeztek klinikai kísérletet. Így aztán például a Max-Immun Kft. a reklámokban használt felsőfokú jelzők (legerősebb természetes immunerősítő, legerősebb rákellenes hatóanyag stb.) valóságtartalmát nem tudta igazolni. De nem sikerült bizonyítékokkal alátámasztania a hirdetésekben több helyen szereplő túlzó állításokat (az élet védelmezője, eddig soha nem látott hatékonyságú eszköz stb.) sem. Mivel a megfelelő tudományos bizonyítékokkal kellően nem alátámasztott állítások alkalmasak a fogyasztók megtévesztésére, a GVH a Max-Immun Kft-t egymillió forintra bírságolta. Jelképes bírságról van szó, mivel a cég az eljárás kezdeti szakaszában önként változtatott hirdetési gyakorlatán.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo