Több könyv, mint mozi

Világszerte legtöbbek fő érdeklődésének középpontjában a zene áll - a többség legalább hetente zenét hallgat, illetve újságot olvas. Moziba, múzeumba és művészeti kiállításokra, valamint sportrendezvényekre ritkábban, inkább havi rendszerességgel látogatunk - derül ki a globális fogyasztói trendeket vizsgáló és a globális fogyasztó életmódjába, attitűdjeibe, értékeinek világába és viselkedésébe bepillantást engedő GfK Roper Jelentésből.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A világ több mint 30 országában mintegy 30.000 megkérdezésre kapott válaszokat összegző GfK Roper Jelentés eredményei azt mutatják, hogy világszerte legtöbben a zenében találják örömüket: közel minden második megkérdezett (46 százalék) a zene iránt érdeklődik leginkább. A főbb kulturális érdeklődési körök sorában második helyen a mozi és filmek állnak (35 százalék), amivel közel annyian szeretik tölteni idejüket, mint olvasással (34 százalék). Kikapcsolódásként a válaszadók több mint negyede, ha teheti a sportműsorok nézését választja, ám sportolni ennél már lényegesen kevesebben, csupán 14 százalék szeret. A művészetek és kultúra - így tánc és színház - zárja a sort: e témakör csak egy szűk kör, a válaszadók 13 százalékának kifejezett érdeklődésére tarthat számot.


forrás: Gfk

A globális - és nyugat-európai - rangsortól egy picit eltérően alakul a felmérésben Csehországot, Lengyelországot, Magyarországot és Oroszországot magába foglaló kelet- és közép-európai régióban jellemző sorrend. Itt minden második megkérdezett (51 százalék) a mozi és filmek iránt érdeklődik leginkább, a zene tízből négy válaszadó (42 százalék) érdeklődésének áll a középpontjában. A megkérdezetteknek csupán harmada (33 százalék) szeret olvasni, 26 százalék néz szabadidejében szívesen sportműsorokat, mérkőzéseket. Szűkebb régiónkban azonban - a kontinens nyugati felétől eltérően - az aktív testedzés szorult a lista végére (10 százalék), ennél többen (13 százalék) érdeklődnek a művészetek és kultúra iránt.

Hazánkban a legnagyobb érdeklődésre szintén a zene tart számot (51 százalék). A megkérdezettek válaszai alapján második helyen az olvasás (43 százalék), harmadik helyen pedig a mozi és filmek állnak, melyek iránt a válaszadók 38 százaléka érdeklődik kifejezetten.


forrás: Gfk

A hetente, vagy ennél gyakrabban végzett tevékenységek világszerte jellemzően a zenehallgatás és újságolvasás, de nincs ez másként Európa nyugati és keleti felét vizsgálva sem, bár a heti újságolvasásnak Kelet- és Közép-Európában némiképp kevesebben (66 százalék) hódolnak, mint a nyugati régióban (72 százalék). Magazinokat legalább hetente mintegy minden második megkérdezett vesz kezébe Nyugat-Európában - különösen igaz ez a németekre (63 százalék), a svédekre (59 százalék) és a franciákra (57 százalék). Kelet- és Közép-Európában ez az arány 43 százalék, mely érték legmagasabb a Cseh Köztársaságban, ahol a válaszadók közel 70 százaléka olvas valamilyen magazint legalább heti rendszerességgel - Magyarországon minden második megkérdezett nyilatkozott hasonlóképpen. Könyvolvasásra globálisan a válaszadók 37 százaléka adja a fejét ugyanilyen gyakran és e téren, ha hajszálnyival is, de jobb eredményt mondhat magáénak a kelet- és közép-európai (38 százalék), mint a nyugat-európai régió (37 százalék). Legnagyobb arányban a svédek (46 százalék), a britek (44 százalék), az oroszok (42 százalék) és mi, magyarok (41 százalék) olvasunk legalább hetente egy alkalommal könyvet.

A kutatásról
A GfK NOP Roper Jelentése 1997 óta évente mintegy 30 országban készül és 30.000, a 13 éves és ennél idősebb korosztály körében végzett személyes interjú eredményét összegzi. A tanulmány átfogóan elemzi a globális fogyasztói trendeket és bepillantást enged a globális fogyasztó életmódjába, attitűdjeibe, értékeinek világába és viselkedésébe.
Az interjúk 2006 novembere és 2007 januárja között készültek az egyes országokban reprezentatív mintavétellel. Magyarországon a városi lakosságot reprezentáló mintán készült a felmérés.
A GfK Roper Jelentés adatai szerint mozik, múzeumok és kiállítások látogatása, illetőleg sportrendezvények helyszíni megtekintése ritkábban, inkább havi rendszerességgel jellemző. Moziba a megkérdezettek közel negyede jár havonta egyszer: így nyilatkozott Nyugat-Európában a válaszadók 24 százaléka, illetőleg Kelet- és Közép-Európában 18 százalékuk. Sportrendezvényeket is nagyobb arányban látogatnak a kontinens nyugati felén élők, mint szűkebb régiónk lakosai: míg ott tízből ketten legalább havonta a helyszínen kísérik figyelemmel egy-egy sportmérkőzés, vagy verseny alakulását, addig a négy kelet- és közép-európai országban ez az arány mindösszesen 14 százalék. Múzeumba és művészeti kiállításokra a válaszadók 8 százaléka látogat el legalább havonta egyszer - e téren legaktívabbak a spanyolok (15 százalék), őket a második helyen osztozva a franciák és honfitársaink követik (12-12 százalék).

Véleményvezér

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.
Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát

Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát 

Nagyot lehet külföldön nyerni, ha jól figyeljük az árakat.
A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek

A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek 

Újabb fekélyes terület az egészségügy területén.
A magyarok többsége nem bízik saját állama szavahihetőségében

A magyarok többsége nem bízik saját állama szavahihetőségében 

Szomorú társadalmi látlelet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo