Több könyv, mint mozi

Világszerte legtöbbek fő érdeklődésének középpontjában a zene áll - a többség legalább hetente zenét hallgat, illetve újságot olvas. Moziba, múzeumba és művészeti kiállításokra, valamint sportrendezvényekre ritkábban, inkább havi rendszerességgel látogatunk - derül ki a globális fogyasztói trendeket vizsgáló és a globális fogyasztó életmódjába, attitűdjeibe, értékeinek világába és viselkedésébe bepillantást engedő GfK Roper Jelentésből.

A világ több mint 30 országában mintegy 30.000 megkérdezésre kapott válaszokat összegző GfK Roper Jelentés eredményei azt mutatják, hogy világszerte legtöbben a zenében találják örömüket: közel minden második megkérdezett (46 százalék) a zene iránt érdeklődik leginkább. A főbb kulturális érdeklődési körök sorában második helyen a mozi és filmek állnak (35 százalék), amivel közel annyian szeretik tölteni idejüket, mint olvasással (34 százalék). Kikapcsolódásként a válaszadók több mint negyede, ha teheti a sportműsorok nézését választja, ám sportolni ennél már lényegesen kevesebben, csupán 14 százalék szeret. A művészetek és kultúra - így tánc és színház - zárja a sort: e témakör csak egy szűk kör, a válaszadók 13 százalékának kifejezett érdeklődésére tarthat számot.


forrás: Gfk

A globális - és nyugat-európai - rangsortól egy picit eltérően alakul a felmérésben Csehországot, Lengyelországot, Magyarországot és Oroszországot magába foglaló kelet- és közép-európai régióban jellemző sorrend. Itt minden második megkérdezett (51 százalék) a mozi és filmek iránt érdeklődik leginkább, a zene tízből négy válaszadó (42 százalék) érdeklődésének áll a középpontjában. A megkérdezetteknek csupán harmada (33 százalék) szeret olvasni, 26 százalék néz szabadidejében szívesen sportműsorokat, mérkőzéseket. Szűkebb régiónkban azonban - a kontinens nyugati felétől eltérően - az aktív testedzés szorult a lista végére (10 százalék), ennél többen (13 százalék) érdeklődnek a művészetek és kultúra iránt.

Hazánkban a legnagyobb érdeklődésre szintén a zene tart számot (51 százalék). A megkérdezettek válaszai alapján második helyen az olvasás (43 százalék), harmadik helyen pedig a mozi és filmek állnak, melyek iránt a válaszadók 38 százaléka érdeklődik kifejezetten.


forrás: Gfk

A hetente, vagy ennél gyakrabban végzett tevékenységek világszerte jellemzően a zenehallgatás és újságolvasás, de nincs ez másként Európa nyugati és keleti felét vizsgálva sem, bár a heti újságolvasásnak Kelet- és Közép-Európában némiképp kevesebben (66 százalék) hódolnak, mint a nyugati régióban (72 százalék). Magazinokat legalább hetente mintegy minden második megkérdezett vesz kezébe Nyugat-Európában - különösen igaz ez a németekre (63 százalék), a svédekre (59 százalék) és a franciákra (57 százalék). Kelet- és Közép-Európában ez az arány 43 százalék, mely érték legmagasabb a Cseh Köztársaságban, ahol a válaszadók közel 70 százaléka olvas valamilyen magazint legalább heti rendszerességgel - Magyarországon minden második megkérdezett nyilatkozott hasonlóképpen. Könyvolvasásra globálisan a válaszadók 37 százaléka adja a fejét ugyanilyen gyakran és e téren, ha hajszálnyival is, de jobb eredményt mondhat magáénak a kelet- és közép-európai (38 százalék), mint a nyugat-európai régió (37 százalék). Legnagyobb arányban a svédek (46 százalék), a britek (44 százalék), az oroszok (42 százalék) és mi, magyarok (41 százalék) olvasunk legalább hetente egy alkalommal könyvet.

A kutatásról
A GfK NOP Roper Jelentése 1997 óta évente mintegy 30 országban készül és 30.000, a 13 éves és ennél idősebb korosztály körében végzett személyes interjú eredményét összegzi. A tanulmány átfogóan elemzi a globális fogyasztói trendeket és bepillantást enged a globális fogyasztó életmódjába, attitűdjeibe, értékeinek világába és viselkedésébe.
Az interjúk 2006 novembere és 2007 januárja között készültek az egyes országokban reprezentatív mintavétellel. Magyarországon a városi lakosságot reprezentáló mintán készült a felmérés.
A GfK Roper Jelentés adatai szerint mozik, múzeumok és kiállítások látogatása, illetőleg sportrendezvények helyszíni megtekintése ritkábban, inkább havi rendszerességgel jellemző. Moziba a megkérdezettek közel negyede jár havonta egyszer: így nyilatkozott Nyugat-Európában a válaszadók 24 százaléka, illetőleg Kelet- és Közép-Európában 18 százalékuk. Sportrendezvényeket is nagyobb arányban látogatnak a kontinens nyugati felén élők, mint szűkebb régiónk lakosai: míg ott tízből ketten legalább havonta a helyszínen kísérik figyelemmel egy-egy sportmérkőzés, vagy verseny alakulását, addig a négy kelet- és közép-európai országban ez az arány mindösszesen 14 százalék. Múzeumba és művészeti kiállításokra a válaszadók 8 százaléka látogat el legalább havonta egyszer - e téren legaktívabbak a spanyolok (15 százalék), őket a második helyen osztozva a franciák és honfitársaink követik (12-12 százalék).

Véleményvezér

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.
Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.
Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.
Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét

Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét 

Nem kívánatos a könyvelő a Harcosok Klubjában.
Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő

Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő 

Oksabb lett volna, ha Hoppál Péter csendben marad.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo