A szigorításra azért volt szükség, mert az eddig hatályban lévő büntetőpontrendszernek nem volt elég nagy a visszatartó ereje, mivel - bár félmillió embernek volt legalább egy büntetőpontja - mégis mindössze 350 jogosítványt vettek el azért, mert a tulajdonosa elérte a 18 pontot. Ezért közlekedési bűncselekményért a jövőben 9 pontot kapnak a normaszegő járművezetők, a mintegy 30 szabálysértésért pedig 1-5 pont között.
A jog azonban nem mindenható, így javítani kell az oktatás-képzés feltételrendszerét, fontos a szisztematikus rendőri jelentét és a folyamatos sebességmérés is - vélte Kondorosi Ferenc kormánybiztos. Ez vezethet ahhoz, hogy - ahogyan Franciaországban - 42 százalékkal csökkenjen a balesetek száma. Mint mondta, kiemelt fontosságú az utánképzési rendszer is.
Májustól lép életbe
Úgy becsülik, hogy ha nem változik a közlekedési morál, akkor 3500-5000 jogosítvány elvétele prognosztizálható a szigorúbb pontrendszer hatásaként. Várakozásai szerint július-augusztustól várható ugrásszerű változás a közlekedési morálban, miután visszavonták az első jogosítványokat. A jelenleg már kiosztott büntetőpontok életben maradnak, az elévülési idő pedig kettőről három évre nő.
A szabályszegők május 1-jéig, az úgynevezett felkészülési szakaszban csak értesítést kapnak arról, hogy ha már "élesben" alkalmaznák a jogszabályt, milyen joghátránnyal kellene szembesülniük. (83 településen javul a közlekedésbiztonság az úthasználati díj kiterjesztésének köszönhetően.)