Ötből négy munkavállaló gondolkodott már pályaváltáson

A munkavállalók majdnem felével előfordult már, hogy konkrét célokat fogalmazott meg egy új karrierrel kapcsolatban, vagy már pályát is váltott. A legtöbb esetben úgy érzik, hogy kénytelenek megtenni a lépést, de szívesen is gondolnak az új és izgalmasabb feladatokra. Tízből hatan nem csak a munkakört, de a területet is lecserélnék, amiben dolgoznak.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

1000 internetező bevonásával készített kutatást a profession.hu, arról, hogy terveznek-e, vagy tervezték-e már korábban, hogy új karrierbe kezdenek és más területen próbálják ki magukat. A válaszadók 82 százalékának megfordult már a fejében a váltás, ráadásul az esetek többségében radikális: egy teljesen új szektorban és munkakörben szerettek volna elhelyezkedni.

Kép:EU

A tényleges pályaváltást is meglepően sokan meg merték lépni: a válaszadók 17 százalék már teljesen új területen dolgozik, 22 százalék pedig a végleges döntés előtt áll, konkrét célokkal. Az ok a legtöbb esetben valamilyen kényszerűség, 26 százalék anyagi okok miatt váltana, míg kiemelkedően sokan érzik úgy, hogy teljesen ellehetetlenültek a munkavégzés feltételei a mostani szakmájában - olvasható a profession.hu közleményében.

Korrupció és háború nyomasztja a fiatalokat
Mára a fiatal munkaerő kevésbé hajlamos elhagyni a munkahely nyújtotta biztonságot, de jobban aggasztja őket a geopolitikai és országos konfliktusokból adódó bizonytalanság, miközben – különösen a fejlett országokban – borúlátóbbak is a jövőbeli kilátásaikat illetően. Azonban tenni is hajlandóak egy jobb világért és a kirekesztettekért, és a döntéshozóktól is elvárják ezt: túlnyomó részük szerint a valódi üzleti teljesítmény megítélésében nem kizárólag a pénzügyi mutatókra kellene hagyatkozni – derül ki a Deloitte Y generációsok körében végzett felméréséből.
A fiatalabbak és a férfiak bátrabban váltanak

Azok közül, akik jelenleg is alkalmazásban állnak, a férfiak nyitottabbak a változásra (férfiak: 89százalék, nők: 82százalék), a munkanélküliek között viszont meglepő mód az idősebbek rugalmasabbak: a 18-39 éves korosztályban csak 70 százalék váltana, szemben a 40-59 év közöttiek 88 százalékával.

Jellemzően az izgalmasabb feladatok jelentik a legerősebb motivációt, a diplomások 51 százaléka vágyik emiatt más munkakörre. A nem dolgozók viszont inkább a jobb munkafeltételeket találják vonzóbbnak egy esetleges másik szektorban.

A döntést már meghozó válaszadók 75 százaléka legalább egy évig gondolkodott egy új karrieren, a jelenlegi munkakeresők jellemzően maximum fél évig tervezgetnek (45 százalék). Utóbbiak közül 93 százalékuk érzi úgy, hogy jó döntést hozott, 43 százalékuk pedig úgy nyilatkozott, hogy több kollégájuk is követte őket a döntést követően.

Legtöbbeknek barát, család vagy ismerős nyújtott követendő példát, de a személyes aspektusok inkább a nőkre jellemzőek - a férfiakat az üzleti célok motiválják. Összességében elmondható, hogy a többség nem kap segítséget a pályaváltáshoz.

Csak tízből négy ember indítana saját vállalkozást

A válaszadók 4 százalékának van már, 36 százalékuk pedig tervezi, hogy saját vállalkozást indít. A diplomások körében magasabb a vállalkozói kedv, közülük 44 százalék indítana, 8 százalék pedig rendelkezik vállalkozással. A nők közül 32 százalék, a férfiak között 39 százalék tervezi, hogy a jövőben vállalkozást indít.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo