Ön milyen városlakónak számít?

A ma megszülető átlagos városlakó 20 évesen már 250 ezer e-mailen, 5 ezer óra videojátékon és 10 ezer órányi mobil üzenetváltáson van túl. A hamburgi TrendBüro társadalmi trendkutató intézet a prémium kávéiról ismert Nespresso megbízásából a városi életmóddal kapcsolatos legfrissebb megatrendeket vizsgálta.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A globalizáció és a digitalizáció jelentős változást hoztak a mai városlakók életébe. Az elmúlt évtizedek változásai globális trendekben csúcsosodnak ki, amelyek áthatják mindennapjainkat. A kutatás öt dimenzió (kapcsolatok, szabadidő, fogyasztás, munka, lakás) mentén határozta meg az urbanizáció legfrissebb trendjeit: kreatív város, természet a városban, teljesítményorientált városlakó, közösség a városban és kulturális élmények. Az egyedülálló életre való berendezkedés, a szociális kapcsolatok meglazulása, a csökkenő születési ráta, a korosodó társadalom mára egymást erősítő, tömegméretű folyamattá váltak. A munkaerőpiac globálissá vált, a munkahelyváltás a karrier része. A 20 év múlva munkába álló generáció élete során 19 alkalommal vált majd munkahelyet. A Föld ma már nem országok, hanem városok hálózata. A népesség 18 %-a a világ 40 nagyvárosában él, és a gazdasági tevékenység 2/3-át termeli meg. Soha nem választhattuk meg ennyire szabadon, hogy hol szeretnénk élni, és ez a döntés határozza meg a munkákat, az emberi kapcsolatainkat. A város, ahol élünk, önazonosságunk részévé válik.

Digitális vs. zöld

A „Kreatív város" megatrend a város produktív potenciálját képezi le. Tipikus képviselői a digitális bohémek, akik kreatív és fantáziadús emberek, munkavégzésük helyét és idejét maguk választják; számukra a város a fő inspirációforrás. Céljuk a kreatív kiteljesedés, rutinosan használják a digitális eszközöket, elengedhetetlen kellékük a laptop, a WiFi, és a kávé. Mindennapi életük a városban telik, utcán, nyilvános találkozóhelyeken, kávézókban, ami egyben irodájukként is működik.

A növekvő urbanizáció ugyanakkor felerősíti bennünk a természet iránti vágyódást. A zöld városlakók mindennél jobban vágynak a „Természet a városban" érzésre és az egyszerű szépség közelségére, felértékelődik számukra egy park, a madárcsicsergés vagy az előkertben elfogyasztott kávé élménye. A kávézás számukra lehetőség a kikapcsolódásra a rohanó városi tempóból. Fontos nekik a mobilitás, de ez egyfajta egyéni szabadságot, például a kerékpáros közlekedést jelenti. Tipikus példa Brooklyn felértékelődése, ahova egyre több család költözik a modern városrészekből. A zöld városlakók preferálják az organikus élelmiszereket, előnyben részesítik a társadalmilag felelős márkákat. Szívesen sportolnak, a fizikai aktivitással az élet intenzívebb átélésének élményét is keresik. Németországban 2007-ben például már 177 maratoni futóversenyt rendeztek, szemben a 10 évvel korábbi 71-gyel.

Teljesítményhajsza, közösségkeresés és kultúra

A „Teljesítményorientált városlakók" a lehető legtöbbet szeretnék kihozni a nap 24 órájából, maximalisták, mindig úton vannak. Számukra a város a karrier és a győzelem terepéül szolgál. Modern, minimalista otthonaikban igyekeznek professzionális berendezésekkel körülvenni magukat, amelyekben mélyhűtött és félkész termékeket tárolnak és készítenek el. (Pl. 2008-ban az Egyesült Királyságban élők 69%-a fogyasztott készételeket.) A kávé számukra alapvető táplálékot jelent, kényelmes módja az energiával való feltöltődésnek, hogy mindig a maximumon teljesítsenek. Ők rendszerint útközben kávéznak, de csak magas minőségű márkákat fogyasztanak termo poharukból. Rengeteget használják gyors kommunikációt lehetővé tévő digitális eszközeiket. A trend egybecseng a prognózissal: 2012-re a mobil adatforgalom a 2007-es mennyiség 20-szorosa lesz.

A városlakók leginkább virtuális platformokon és hálózatok segítségével kommunikálnak ismerőseikkel, de az individualizálódással párhuzamosan ismét felértékelődik a kapcsolatok személyes kontaktus útján való ápolása. Újfajta „Közösség a városban" formálódik, amelyben az online és offline kapcsolatok együtt teszik bensőséges, ismerős hellyé a várost. Az online közösségeknek napjainkban 50 millió tagja van, 2011-re ez a szám eléri a 174 milliót. A közösségi oldalak felhasználóinak 71 % tartja nagyon fontosnak virtuális közösségét az életében. Az Egyesült Államokban a felhasználók 55 %-ának az online közösség ugyanolyan fontos, mint a személyes. Az online kapcsolatápolás gyakran a személyes kapcsolatok alapjául szolgál, jó példája ennek a randi oldalak és a swap-home site-ok. Az emberek vágynak a valahova tartozás érzésére, amire jó példa a tömegrendezvények látogatása, vagy a flashmobokban (Villámcsődület, emberek előre szervezett csoportosulása; hirtelen jön létre valamely nyilvános helyen, a résztvevők valami szokatlant csinálnak, majd a csoportosulás ugyanolyan hirtelen fel is oszlik. )való részvétel. Ezen kör számára a kávézás is közösségi esemény, baráti vacsorák, első randevúk helyszíne. A „Fussunk össze egy kávéra" a trend egyik szlogenjévé vált.

A „Kulturális élmények" érzéki, egzotikus és inspiráló kizökkenést jelentenek a városi mindennapokból. A multikulturális városban keverednek nációk, ízek, stílusok, hagyományok. A kozmopolita városlakó szereti „megfűszerezni" mindennapjait: bruschetta-t reggelizik, ebédidőben Ayurveda masszázsra megy, délután capoeira a barátokkal, este pedig ázsiai vacsorát fogyaszt. A tökéletes kávéélmény is mindig más kulturális élmény számukra: a bárpultnál elfogyasztott espresso macchiato teljesen más, mint a színes párnákon elkortyolgatott török kávé.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo