Nincs Wi-Fi? Oda nem is megyünk

A magyarok 65%-a rendkívül hasznos eszköznek tekinti az internetet az üdülés megtervezésében és a nyaralás során 87% csatlakozik fel a világhálóra. A Wi-Fi elérés a magyar utazók 48%-a számára fontos szempont a szálláshely kiválasztásakor, míg a lengyelek a mosógépet tartják szem előtt, a görögök pedig a városközpontban szeretnek lakni.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Idén nyáron a közép- és kelet-európai országokban a legtöbben júliusban, vagy augusztusban terveztek-terveznek szabadságra menni. Átlagosan a megkérdezettek 9%-a utazott szabadságra az év első felében, 11%-a pedig megvárja a szeptemberi kedvezményeket. Az utóbbi időszak különösen népszerű Lengyelországban. Idén a tavalyi évhez hasonlóan alakul azoknak a száma, akik egyáltalán nem terveznek nyaralást  (Magyarországon 15%, Csehországban 16%, Görögországban 24%, Lengyelországban 15%) – derült ki a PayPal és a GfK  legfrissebb kutatásából.

Így is takarékoskodhatunk a külföldi nyaralás alatt
Előrelátó tervezéssel számos apróságnak látszó, de fontos dolgon lehet pénzt spórolni a külföldi nyaralás alatt. Még akkor is, ha egy utazási irodán keresztül foglalunk csoportos utazást busszal vagy repülővel. Adunk pár jó tippet!
Hotel, kemping, a rokonok nyaralója, vagy apartman?

A modern utazó számos szállástípus közül választhat. Ezen a téren a közép- és kelet-európai országok eltérő preferenciákkal rendelkeznek. A hagyományos hoteleket Görögországban választják a legtöbben (74%). Ezzel szemben a magyarok és a lengyelek között népszerűek a különálló apartmanok és házak. A magyarok 33%-a és a lengyelek 34%-a választja az ezek kínálta előnyöket. Magyarországon a rokonoknál, barátoknál történő elszállásolás gyakorisága a tavalyi adatoknak megfelelően alakul.

A PayPal tavalyi kutatása szerint a magyarok 23%-a választotta ezt a lehetőséget, idén ez az arány 26%. A célpont kiválasztásában számos szempont szerepet játszik, de a legtöbb országban az ár a legfontosabb tényező. Ez a legfontosabb szempont a magyarok 61, a lengyelek 55, a csehek 47, és a görögök 64%-a számára. A magyarok 28%-a ugyancsak figyelembe veszi a barátok véleményét, a turisztikai látványosságok távolságát (30%), vagy hogy mennyire népszerű a hely más turisták körében (8%).

Kép: PayPal

Családbarát? Kutyabarát? Na, és mosógép van?

Az kiválasztott szálláshely elhelyezkedése és a megbízhatósága mellett a magyarok a helyszínen elérhető egyéb lehetőségeket is alaposan áttekintik. A magyarok 24%-a gyerekekkel utazik, ezért nagyon fontosnak tartja megnézni, hogy az adott szálláshely milyen családbarát szolgáltatásokat biztosít, 14% pedig a házikedvencét is magával vinné, tehát ellenőrzi, hogy állatbarát helyről van-e szó.

A közép- és kelet-európai nemzetek közül a lengyelek ragaszkodnak leginkább az olyan eszközökhöz mint a tévékészülék, vasaló, mosógép/tisztitó szolgáltatás, stb. Az utazók 24%-a tartja ezeket fontos tényezőnek. A görögök szeretnek a városközpont közelében megszállni (23%). Minden országban jellemző, hogy a turisták foglalás előtt ellenőrzik, hogy tudnak-e majd csatlakozni az internetre. Az, hogy a szállásadó rendelkezik-e Wi-Fi szolgáltatással a magyarok 48%-a, a lengyelek 52%-a, a csehek 36%-a, a görögök 55%-a számára fontos szempont a szállás kiválasztásakor.

Két hét szabi

A közép- és kelet-európaiak jelentős része nyaralás céljára két hét szabadságot vesz ki (magyarok 24%, lengyelek 44%, csehek 24%, görögök 24%) az idén. Ezzel szemben a magyarok 14%-a, a lengyelek 25%-a, a csehek 14%-a, és a görögök 36%-a csak egy hét szabadsággal tervez. Érdekesség, hogy éves szinten a magyarok fele 14 napnál többet tölt szabadságon, míg például a görögök 22%-a kevesebb, mint 7 egymást követő napot vesz csak ki.

A költségvetés tekintetében a legtöbben igyekszünk kerülni a túlzott költekezést. A magyarok ebben a tekintetben a legóvatosabbak, 51%-unk tervez maximum 250 eurót költeni nyaralásra. További 35% költ 250-500 eurót, 11% 500 és 1000 euró között a nyaralással kapcsolatos kiadásokra. A magyarok mindössze 3%-a tervezi túllépni az 1000 eurós összeghatárt.

Nyaralás etikusan? Mutatjuk, hova menjen!
Sok fejlődő ország harcol a turisták kegyeiért, nehéz eldönteni, melyek azok az úti célok, ahol a felelősen gondolkodó utazó úgy érezheti, a pénze tényleg jó helyre ment.
A nyaralás során a fizetés legtöbb alkalommal továbbra is készpénzben történik. A magyarok 70%-a, a lengyelek 68%-a, a csehek 63%-a és a görögök 79%-a továbbra is ezt a fizetési formát részesíti előnyben. A magyar utazók egyre gyakrabban fizetnek kártyával, vagy banki átutalással, és tovább nőtt az online fizetési rendszerek népszerűsége. Azok száma, akik a nyaralás során felmerülő költségek többségét online szeretnék fizetni a tavalyi évhez képest megduplázódott. Ez minden kutatásban résztvevő országra  igaz. Sőt, a magyarok 12%-a (tavaly még 10 százalék), a lengyelek 30%-a (azonos volt 2015-ben), a csehek 10%-a (2015-ben 7 százalék), a görögök 28%-a használt online fizetési szolgáltatást a legutóbbi nyaralás alkalmával.

A lehető leggyorsabban oda akarunk érni

A turisták ma már ezernyi online megoldás közül válogathatnak, hogy összehasonlíthassák és kiválaszthassák a számukra legmegfelelőbb üdülési ajánlatot. Az interneres eszközöket gyakran használjuk az utazás megtervezéséhez: a magyarok 65%-a, a lengyelek 56%-a, a csehek 42%-a, és a görögök 39%-a nagyon hasznosnak találta ezeket a lehetőségeket. A magyarok 35%-a keresőmotorokkal, vagy az utazási oldalakon (22%) keres ajánlatokat, de sokan ezeket használjuk az úticélról való információk összegyűjtésére is (25%).

Az utazás tervezésekor ugyancsak fontos lépés, hogy megtaláljuk a leggyorsabb és legbiztonságosabb közlekedési eszközt, amellyel eljuthatunk a szálláshelyre. A közép- és kelet-európai utazók között a legnépszerűbb közlekedési eszköz autó. A magyarok 69%-a, a csehek 58%-a, a görögök 49%-a és a lengyelek 58%-a választja az utazás ezen formáját. A magyar turisták 12%-a utazik repülővel és 14%-a vonattal. Az internet nagy szerepet kap a repülővel történő utazás során is. A légitársaság kiválasztásában a magyarok 62%-ának a legfontosabb szempont az ár. A második legfontosabb tényező, hogy mennyire kedvező egy légitársaság poggyászkezelési politikája (27%), míg a választás szempontjából a magyarok 21%-a találta fontosnak a légitársaságok ajánlatai között kereső oldalakat és az online értékeléseket.

A net a legjobb barátunk

Az internet a legjobb barátunk nem csak az nyaralás megkezdése előtt, hanem az ott-tartózkodás idején is. A magyarok 87%-a, a lengyelek és a görögök 95%-a, a cseheknek pedig 83%-a használja az internetet az utazás során. A nyaralás alatt is szeretjük megnézni a közösségi média oldalakat (a magyarok 48%-a, a görögök 60%-a, a lengyelek 63%-a, a csehek 39%-a), de térképekre (a magyarok 71%-a), munkával kapcsolatos kérdésekre (ezt a görögök teszik meg a leggyakrabban – 33%) is gyakran rákeresünk, továbbá vásárolunk is. A vásárlás a magyaroknál a negyedik legfontosabb kategória (22%).

"Az turizmus az egyike azoknak az iparágaknak, ahol az internetnek köszönhetően a legtöbb új megoldás született. Néhány évvel ezelőtt fogtuk a térképet, kiszámoltuk a távolságot, és gyakran a barátaink tóparti, vagy hegyekben lévő nyaralójában töltöttük a szabadságunkat. Ma a geolokációk kereshetőségével a lehetőségek végtelen tárháza áll rendelkezésünkre. A helyszínen készült fotók alapján például összehasonlíthatjuk az adott helyet a brosúrákban található, gyakran feljavított képekkel. Az Airbnb segítségével lefoglalhatjuk a megfelelő szálláshelyet és a repülőjegyet is a lehető legjobb áron tudjuk megvásárolni - mondta el Matt Komorowski, a PayPal közép- és kelet-európai régióért felelős ügyvezető igazgatója. „Az internet segítségével annyira gyorsan vásárolhatunk, vagy foglalhatunk, hogy akár az utazás közben is könnyedén megváltoztathatjuk terveinket” – hangsúlyozta a szakember.

Miért tűnik el a reptéren a bőrönd?
Ha nyár, akkor utazás. Persze nemcsak ilyenkor hatalmas a forgalom a repülőtereken: 2015-ben 3,5 milliárd utast számoltak össze világszerte. Nem csoda, hogy ennyi poggyász viszonylatában előfordul, hogy a bőrönd sérül, késik vagy elveszik: az elkeveredett poggyászok száma tavaly elérte a 23,1 milliót.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo