Már bizakodik és vásárolni megy a magyar

A GKI fogyasztói bizalmi index értéke 2008-ban az első kéthavi stagnálás, majd a háromhavi visszaesést követően növekedésnek indult, s júliusban kétéves csúcsra jutott - áll a GKI Gazdaságkutató Zrt.-nek az Európai Unió támogatásával készített felmérésében.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A GKI konjunktúra-index szezonális hatásoktól megtisztított értéke, a fogyasztói várakozások erőteljes és az üzleti várakozások csekély mértékű javulása mellett, mínusz 19,4 százalékról mínusz 17,0 százalékra változott júliusban. Egy évvel korábban, tavaly júliusban a konjunktúra-index mínusz 16,9 százalékot tett ki. A fogyasztói bizalmi index júliusban mínusz 42,9, egy hónappal ezelőtt mínusz 46,1, tavaly júliusban pedig mínusz 47,7 százalék volt. Az üzleti bizalmi index a tavalyi mínusz 5,3 százalék és a júniusi mínusz 10 százalék után az idén júliusban mínusz 8,1 százalék.

Júliusban az idei legmagasabb értékét érte el a GKI konjunktúra-index szezonális hatásoktól megtisztított értéke. A felmérés szerint ez főleg a fogyasztói várakozások javulásának következménye, amelyek - bár továbbra is nagyon pesszimisták - két éves csúcson vannak. Júniushoz képest az üzleti várakozások is javultak, de a változás mértéke nem jelentős.

Lassuló növekedés az üzleti életben

Az üzleti szektoron belül valamennyi ágazat bizalmi indexe emelkedett. Az iparban a mostani emelkedés szerény, és a trend - az európai tendenciáknak megfelelően, de annál kevésbé - romló. Júliusban mind az elmúlt, mind a következő időszak várható termelésének megítélése kissé rosszabb lett júniushoz képest, és a foglalkoztatási szándék is romlott. A rendelésállományról alkotott vélemény kissé javult, de ezen belül az exportrendeléseké kedvezőtlenebb lett.

Az ipari bizalmi index emelkedésében a saját termelésű készletek csökkenése játszotta a legfontosabb szerepet. A kapacitáskihasználás és a szerződéssel lefedett időszak viszont javult az előző negyedévhez képest.

Az építőipari bizalmi index, ha lassan is, de hónapok óta emelkedik, s júliusban egy éves csúcsra jutott, miközben még mindig nagyon alacsony. A termelési helyzet megítélése javult, a rendelésállományé viszont határozottan romlott. Erősödött viszont a foglalkoztatási szándék.

Csúcs és hullámzás

A kereskedelmi bizalmi index értéke 2008-ban trendjében emelkedő, s júliusban jelentős ugrással ugyancsak éves csúcsot ért el. Az eladási pozíció megítélése enyhén, a rendelések várható alakulására vonatkozó várakozások számottevően javultak a megelőző hónaphoz képest, a készletszint megítélése azonban kissé romlott.

A szolgáltatói bizalmi index a júniusi visszaesést követően júliusban ismét kissé emelkedett, de ez nem változtatott a két év óta tapasztalható trend nélküli hullámzáson. Az elmúlt három hónap üzletmenetének megítélése romlott, a következő három hónapban várható forgalomra vonatkozó várakozás nem változott, a foglalkoztatási kilátások viszont javultak az előző hónaphoz képest.

Van kiút...

A magyar gazdaság kilátásainak megítélése az áprilisi - a feltehetőleg a kormánykoalíció felbomlásával is összefüggő - mélypont óta minden ágazatban és a lakosság körében is folyamatosan javul, de továbbra is a pesszimisták vannak jelentős többségben. Az áremelési szándék az iparban és az építőiparban erősödött, a kereskedelemben és a szolgáltatói szférában enyhült, a fogyasztók inflációs várakozása pedig nem változott júniushoz képest.

A GKI fogyasztói bizalmi index értéke 2008-ban az első kéthavi stagnálás, majd a háromhavi visszaesést követően májusban növekedésnek indult, s júliusban kétéves csúcsra jutott. Ezzel immár kissé kedvezőbb a 2006. júniusi értéknél is, amikor - a 2006. évi választások idején elért csúcsponthoz képest, a várható megszorítások hírére - drámaian zuhant. Júliusban a lakosság saját várható pénzügyi helyzetére, rövid távú megtakarítási képességére és a várható munkanélküliségre vonatkozó várakozása egyaránt érezhetően javult. Kedvezőbbek lettek a megélhetési költségekre és a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek vásárlási lehetőségére vonatkozó vélemények is.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo