Már bizakodik és vásárolni megy a magyar

A GKI fogyasztói bizalmi index értéke 2008-ban az első kéthavi stagnálás, majd a háromhavi visszaesést követően növekedésnek indult, s júliusban kétéves csúcsra jutott - áll a GKI Gazdaságkutató Zrt.-nek az Európai Unió támogatásával készített felmérésében.

A GKI konjunktúra-index szezonális hatásoktól megtisztított értéke, a fogyasztói várakozások erőteljes és az üzleti várakozások csekély mértékű javulása mellett, mínusz 19,4 százalékról mínusz 17,0 százalékra változott júliusban. Egy évvel korábban, tavaly júliusban a konjunktúra-index mínusz 16,9 százalékot tett ki. A fogyasztói bizalmi index júliusban mínusz 42,9, egy hónappal ezelőtt mínusz 46,1, tavaly júliusban pedig mínusz 47,7 százalék volt. Az üzleti bizalmi index a tavalyi mínusz 5,3 százalék és a júniusi mínusz 10 százalék után az idén júliusban mínusz 8,1 százalék.

Júliusban az idei legmagasabb értékét érte el a GKI konjunktúra-index szezonális hatásoktól megtisztított értéke. A felmérés szerint ez főleg a fogyasztói várakozások javulásának következménye, amelyek - bár továbbra is nagyon pesszimisták - két éves csúcson vannak. Júniushoz képest az üzleti várakozások is javultak, de a változás mértéke nem jelentős.

Lassuló növekedés az üzleti életben

Az üzleti szektoron belül valamennyi ágazat bizalmi indexe emelkedett. Az iparban a mostani emelkedés szerény, és a trend - az európai tendenciáknak megfelelően, de annál kevésbé - romló. Júliusban mind az elmúlt, mind a következő időszak várható termelésének megítélése kissé rosszabb lett júniushoz képest, és a foglalkoztatási szándék is romlott. A rendelésállományról alkotott vélemény kissé javult, de ezen belül az exportrendeléseké kedvezőtlenebb lett.

Az ipari bizalmi index emelkedésében a saját termelésű készletek csökkenése játszotta a legfontosabb szerepet. A kapacitáskihasználás és a szerződéssel lefedett időszak viszont javult az előző negyedévhez képest.

Az építőipari bizalmi index, ha lassan is, de hónapok óta emelkedik, s júliusban egy éves csúcsra jutott, miközben még mindig nagyon alacsony. A termelési helyzet megítélése javult, a rendelésállományé viszont határozottan romlott. Erősödött viszont a foglalkoztatási szándék.

Csúcs és hullámzás

A kereskedelmi bizalmi index értéke 2008-ban trendjében emelkedő, s júliusban jelentős ugrással ugyancsak éves csúcsot ért el. Az eladási pozíció megítélése enyhén, a rendelések várható alakulására vonatkozó várakozások számottevően javultak a megelőző hónaphoz képest, a készletszint megítélése azonban kissé romlott.

A szolgáltatói bizalmi index a júniusi visszaesést követően júliusban ismét kissé emelkedett, de ez nem változtatott a két év óta tapasztalható trend nélküli hullámzáson. Az elmúlt három hónap üzletmenetének megítélése romlott, a következő három hónapban várható forgalomra vonatkozó várakozás nem változott, a foglalkoztatási kilátások viszont javultak az előző hónaphoz képest.

Van kiút...

A magyar gazdaság kilátásainak megítélése az áprilisi - a feltehetőleg a kormánykoalíció felbomlásával is összefüggő - mélypont óta minden ágazatban és a lakosság körében is folyamatosan javul, de továbbra is a pesszimisták vannak jelentős többségben. Az áremelési szándék az iparban és az építőiparban erősödött, a kereskedelemben és a szolgáltatói szférában enyhült, a fogyasztók inflációs várakozása pedig nem változott júniushoz képest.

A GKI fogyasztói bizalmi index értéke 2008-ban az első kéthavi stagnálás, majd a háromhavi visszaesést követően májusban növekedésnek indult, s júliusban kétéves csúcsra jutott. Ezzel immár kissé kedvezőbb a 2006. júniusi értéknél is, amikor - a 2006. évi választások idején elért csúcsponthoz képest, a várható megszorítások hírére - drámaian zuhant. Júliusban a lakosság saját várható pénzügyi helyzetére, rövid távú megtakarítási képességére és a várható munkanélküliségre vonatkozó várakozása egyaránt érezhetően javult. Kedvezőbbek lettek a megélhetési költségekre és a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek vásárlási lehetőségére vonatkozó vélemények is.

Véleményvezér

A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában

A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában 

A magyar vállalkozók horroráron kapják az áramot.
Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések

Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések 

Halott vidék a felszabadító orosz seregek mögött.
Putyin összes terve romokban

Putyin összes terve romokban 

Putyin nem így tervezte.
Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat

Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat 

Folyik a politikai iszapbirkózás.
Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás 

A magyarok szerint mi kamuzunk a legtöbbet Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo