KRESZ: teljesen felesleges!

A magyar autósok többsége nem tartja be a KRESZ szabályait - derült ki a Goodyear felméréséből. A veszélyesen előzőktől és az elalvóktól rettegünk.

Honnan kerít pénzt a kormány a 14. havi nyugdíjra?
Mit okoznak a kedvezményes hitelek?
Lesz ítélet az MNB-botrányban a választásokig?

Online Klasszis Klub élőben Simor Andrással!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi jegybankelnököt!

2025. november 12. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A hazai sofőrök nem tartják be a KRESZ szabályait, véli a Goodyear legfrissebb felmérésében részt vett háromszáz, húsz és ötven év közötti, rendszeresen vezető hetven százaléka. A Budapesten és négy megyeszékhelyen végzett kutatásból az is kiderül, hogy a megkérdezettek közel fele szerint a magyarok többsége agresszívan vezet, háromnegyedük úgy látja, a sofőrök türelmetlenek, feszültek és nem vesznek tudomást a többi autósról. A Goodyear korábbi udvariassági felmérése érdekes módon kedvezőbb képet festett a hazai autósokról, hiszen a magyar sofőrök szükség esetén készségesen nyújtottak segítséget.

A nők elefántok, a férfiak gazellák a volán mögött

A mostani felmérésből kiderült, hogy a nők kevesebb közlekedési vétséget követnek el, mert a biztonságos vezetésre törekednek az utakon. A válaszadók fele szerint a férfiak gyorsabban reagálnak a vészhelyzetekben, ezért könnyebben kerülik el a baleseteket. Ennek megfelelően a volán mögé ülő nők nyugodt elefánthoz hasonlítják magukat, mert számukra a kényelem és a biztonság fontos az utakon.

A vezető férfiak jelentős része (42 százalék) fürge gazellának tartja magát, mert reflexeik gyorsak, az erősebbik nem második legnagyobb csoportja (20 százalék) a ravasz rókához hasonlítja magát, aki kitűnően ismeri a surranó utakat. A nemek aránya a válaszolók között nyolcvan : húsz százalék volt a férfiak javára.

A többség fél a veszélyesen előzőktől

Kiderült, hogy mi bosszantja legjobban a magyar sofőröket vezetés közben, és mit tartanak a legnagyobb veszélyforrásnak az utakon. Első helyen a veszélyesen előzőktől (32 százalék) tartanak a válaszadók, és legtöbben ezt ítélték meg a balesetek fő okozójának is (35 százalék), az ORFK baleseti statisztikái szerint azonban ez a veszélyeztető tényező csupán a balesetek öt százalékáért felelős.

A Goodyear-kutatás megkérdezetteit a veszélyes előzések után leginkább az irányjelző használata nélküli előzők vagy sávot váltók hozzák ki a sodrukból. A sort a belső sávban a forgalom tempójánál lassabban haladók folytatják. Legkevésbé az zavarja a sofőröket itthon, ha a mögöttük lévő villog, mert lassúnak ítéli meg sebességüket.

A veszélyes előzés mellett a kérdőív kitöltőinek negyede kiemelt veszélyforrásnak tartja a volánnál elalvó sofőröket, valamint azt, hogy nem adják meg nekik az elsőbbséget (23 százalék). Ez utóbbi az ORFK statisztikája szerint a második leggyakoribb oka a baleseteknek. A Goodyear kutatása szerint a sofőrök ötöde félve gondol arra is, ha a mögötte autózó nem tartja be a megfelelő követési távolságot (20 százalék). A rosszul beállított fényszórók ugyan zavaróak, de a megkérdezettek 42 százaléka nem tartja baleseti kockázatnak.

A jelzőtábla nem utcadísz

A felmérés a leggyakrabban elkövetett közlekedési szabálysértésekre is kitért. A megkérdezettek úgy vélik, a magyar sofőrök leggyakrabban a közúti jelzőtáblákat hagyják figyelmen kívül. A záróvonal átlépése és a forgalomban való cikázás szerintük a második legsűrűbben elkövetett vétség. A harmadik a nem megfelelő követési távolság, illetve az irányjelző használatának elmaradása. A válaszadók a kereszteződésben megálló, a forgalmat akadályozó autókat nem találták gyakori hibának, holott ez az egyik oka a sűrűn előforduló budapesti dugóknak.

A megkérdezettek szerint lenne megoldás arra, hogy a közlekedés biztonságosabb legyen a magyar utakon. A válaszadók közel fele tenné kötelezővé a téli gumi használatát hét celsius fok alatt, húsz százalékuk a mobiltelefon használatához hasonlóan betiltaná a vezetés közbeni evést és dohányzást, tizenkét százalékuk pedig négy óránkénti pihenőt vezetne be hosszú utak alkalmával. A sofőrök tíz százaléka a vezetők udvariasságán változtatna. Szerintük azt kellene kötelezővé tenni, - ami nyugaton szabályozás nélkül is működik - hogy a magyar gépkocsivezetők is álljanak meg a zebránál várakozó gyalogosok előtt.

Zéró tolerancia - maxi korrupció

A Goodyear azt is szerette volna megtudni, miként vélekednek a hazai autósok a januárban bevezetett zéró tolerancia büntetőrendszerről. A válaszadók közel fele úgy véli, hogy ez a szabályozás túl szigorú, és vissza kéne állítani a korábbi méltányossági rendszert. A megkérdezett magyar sofőrök szerint az új szabályozás nem fog változtatni a hazai vezetési morálon, nem fogja csökkenteni a legtöbb balesetet okozó ittas vezetést, csak a korrupció lesz nagyobb általa.

Véleményvezér

A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában

A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában 

A magyar vállalkozók horroráron kapják az áramot.
Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések

Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések 

Halott vidék a felszabadító orosz seregek mögött.
Putyin összes terve romokban

Putyin összes terve romokban 

Putyin nem így tervezte.
Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat

Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat 

Folyik a politikai iszapbirkózás.
Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás 

A magyarok szerint mi kamuzunk a legtöbbet Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo