Környezettudatosan ünnepeltünk!

Az ünnepek alatt majd hétezer vásárlót kérdeztek meg vásárlási szokásairól országszerte az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség (OHÜ) „Zöldlista” programjának keretében. Az OHÜ reméli, hogy egyre többen lesznek olyanok, akik a hétköznapokban is környezettudatosan alakítják bevásárlási szokásaikat, alkalmazzák a környezetkímélő megoldásokat.

Az advent szombatjain és aranyvasárnap országszerte tizenöt Tesco hipermarketben találkoztak a vásárlók az OHÜ „Zöldlista vásárló programjával”. A program munkatársai csaknem hétezer vásárlót kérdeztek vásárlási szokásaikról a helyszíneken.

Terjednek a környezettudatos megoldások
„A kérdőívek összesítéséből kitűnik, hogy egyre többen vagyunk, akik környezettudatosan vásárolunk, többé-kevésbé alkalmazzuk a környezetbarát megoldásokat, fortélyokat” – összegezte a kutatás eredményeit Török Szabolcs, az OHÜ szóvivője. Ilyen megoldás, ha az eldobható műanyag zacskó helyett tartós táskát, kosarat viszünk magunkkal, ha nagyobb kiszerelésű, kevésbé csomagolt terméket vásárolunk, valamint ha a helyben vagy közelben előállított idénytermékeket részesítjük előnyben. „A legtöbb környezettudatos eljárás nem jár extrakiadással, sőt kíméli a pénztárcát, tehát még hoz is a konyhára” – hívja fel a figyelmet a szóvivő.
Tudatosan készülünk a bevásárlásra

A kutatásban megkérdezett vásárlók 65%-a mindig, 24%-uk pedig a nagy bevásárlások alkalmával bevásárlólistát készít, vagyis tudatosan készül a vásárlásra. Tartós táskát, kosarat visz magával a válaszadók 70%-a, eldobható zacskót már csak 19% használ. Az előre csomagolt termékek ugyanakkor még mindig nagyon kelendőek, pedig a többszörösen vagy feleslegesen fóliázott áruval nő a csomagolási hulladék mennyisége, a környezet terhelése  az OHÜ témában kiadott közleménye szerint. 

A fogyasztók előnyben részesítik a hazai és idénytermékeket. A válaszadók mintegy 51%-a mindig a helyi árukat választja, 29%-a pedig akkor, ha olcsóbbak. A szezonális termékek még ennél is népszerűbbek. A megkérdezettek 89%-a idénytermékeket vásárol, közülük 55% mindig, 34%, ha teheti.

Sok kicsi sokra megy...

A megkérdezettek válaszaiból kiderül, hogy kedveltek a nagy kiszerelésű termékek és az utántöltők, főleg a tisztító- és tisztálkodási szerek esetében. Az is látható, hogy a környezettudatosság kicsit háttérbe szorul, ha ajándékok csomagolásáról van szó. A legtöbben (42%) még mindig a hagyományos karácsonyi csomagolást használják. Ugyanakkor vannak már, akik keresik az újrapapírból készült csomagolókat (29%) és a többször is felhasználható papírtasakokat (36%). 

Amikor környezettudatosságról, környezettudatos vásárlásról beszélünk, nem kell nagy dolgokra gondolni, sokszor egy kis odafigyelés is elég. „Sok kicsi sokra megy: apró döntéseinkkel is sokat tehetünk környezetünkért. Az a mintegy hétezer ember, aki a karácsonyi forgatagban is szánt rá időt, hogy megértse és alkalmazza a környezetbarát fortélyokat, sokkal többet tesz Földünk és gyermekeink jövőjéért, mint elsőre gondolnánk” – mondja Török Szabolcs.

Még mindig sok a válogatás nélküli szemét
A lakosság változó hozzáállását mutatja az is, hogy eltérő rendszerességgel, de immár a magyar lakosság 55%-a gyűjti szelektíven az italos kartondoboz hulladékot, noha ennél jóval nagyobb arány, 89% tudja, hogy ez a csomagolási hulladék újrahasznosítható.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo