Környezettudatosan ünnepeltünk!

Az ünnepek alatt majd hétezer vásárlót kérdeztek meg vásárlási szokásairól országszerte az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség (OHÜ) „Zöldlista” programjának keretében. Az OHÜ reméli, hogy egyre többen lesznek olyanok, akik a hétköznapokban is környezettudatosan alakítják bevásárlási szokásaikat, alkalmazzák a környezetkímélő megoldásokat.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Az advent szombatjain és aranyvasárnap országszerte tizenöt Tesco hipermarketben találkoztak a vásárlók az OHÜ „Zöldlista vásárló programjával”. A program munkatársai csaknem hétezer vásárlót kérdeztek vásárlási szokásaikról a helyszíneken.

Terjednek a környezettudatos megoldások
„A kérdőívek összesítéséből kitűnik, hogy egyre többen vagyunk, akik környezettudatosan vásárolunk, többé-kevésbé alkalmazzuk a környezetbarát megoldásokat, fortélyokat” – összegezte a kutatás eredményeit Török Szabolcs, az OHÜ szóvivője. Ilyen megoldás, ha az eldobható műanyag zacskó helyett tartós táskát, kosarat viszünk magunkkal, ha nagyobb kiszerelésű, kevésbé csomagolt terméket vásárolunk, valamint ha a helyben vagy közelben előállított idénytermékeket részesítjük előnyben. „A legtöbb környezettudatos eljárás nem jár extrakiadással, sőt kíméli a pénztárcát, tehát még hoz is a konyhára” – hívja fel a figyelmet a szóvivő.
Tudatosan készülünk a bevásárlásra

A kutatásban megkérdezett vásárlók 65%-a mindig, 24%-uk pedig a nagy bevásárlások alkalmával bevásárlólistát készít, vagyis tudatosan készül a vásárlásra. Tartós táskát, kosarat visz magával a válaszadók 70%-a, eldobható zacskót már csak 19% használ. Az előre csomagolt termékek ugyanakkor még mindig nagyon kelendőek, pedig a többszörösen vagy feleslegesen fóliázott áruval nő a csomagolási hulladék mennyisége, a környezet terhelése  az OHÜ témában kiadott közleménye szerint. 

A fogyasztók előnyben részesítik a hazai és idénytermékeket. A válaszadók mintegy 51%-a mindig a helyi árukat választja, 29%-a pedig akkor, ha olcsóbbak. A szezonális termékek még ennél is népszerűbbek. A megkérdezettek 89%-a idénytermékeket vásárol, közülük 55% mindig, 34%, ha teheti.

Sok kicsi sokra megy...

A megkérdezettek válaszaiból kiderül, hogy kedveltek a nagy kiszerelésű termékek és az utántöltők, főleg a tisztító- és tisztálkodási szerek esetében. Az is látható, hogy a környezettudatosság kicsit háttérbe szorul, ha ajándékok csomagolásáról van szó. A legtöbben (42%) még mindig a hagyományos karácsonyi csomagolást használják. Ugyanakkor vannak már, akik keresik az újrapapírból készült csomagolókat (29%) és a többször is felhasználható papírtasakokat (36%). 

Amikor környezettudatosságról, környezettudatos vásárlásról beszélünk, nem kell nagy dolgokra gondolni, sokszor egy kis odafigyelés is elég. „Sok kicsi sokra megy: apró döntéseinkkel is sokat tehetünk környezetünkért. Az a mintegy hétezer ember, aki a karácsonyi forgatagban is szánt rá időt, hogy megértse és alkalmazza a környezetbarát fortélyokat, sokkal többet tesz Földünk és gyermekeink jövőjéért, mint elsőre gondolnánk” – mondja Török Szabolcs.

Még mindig sok a válogatás nélküli szemét
A lakosság változó hozzáállását mutatja az is, hogy eltérő rendszerességgel, de immár a magyar lakosság 55%-a gyűjti szelektíven az italos kartondoboz hulladékot, noha ennél jóval nagyobb arány, 89% tudja, hogy ez a csomagolási hulladék újrahasznosítható.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo