Kétezer forint az átlagos vásárlás

A GfK Hungária Kereskedelmi Analízisek tanulmánya szerint egy háztartás egy-egy vásárlás alkalmával átlagosan 1799 forintot hagyott a kasszánál az idei január-júniusi időszakban. A pénteki és a szombati vásárlások nagyobb értékűek. Jelentősen megnőtt a kártyás fizetések növekedésének üteme az előző évekhez képest.

A legforróbb, legaktuálisabb téma az üzleti életben!
Fenntarthatóság 2024 – ESG: a szabályozási kihívástól az üzleti lehetőségig

Jöjjön el és hallgassa meg a legjobb szakértőket,
ismerje meg a vállalatok és a pénzügyi szektor legjobb gyakorlatait!

2024. október 1. Budapest

Részletek és jelentkezés

A GfK Hungária 2008 első félévére vonatkozó, Kereskedelmi Analízisek című tanulmánya szerint az elmúlt években a modern kereskedelmi csatornák erősödésével egyre általánosabb lett az a tendencia, miszerint a nagy alapterületű, széles választékkal rendelkező üzletek léptek elő a nagyobb, felhalmozó jellegű bevásárlások helyszínévé, míg a gyalogosan is könnyen megközelíthető kisboltokban a fogyasztók jellemzően a napi bevásárlásokat végzik.

A magyar háztartások 2008 első félévében is a kisboltokat keresték fel leggyakrabban (átlagosan heti rendszerességgel), legritkábban pedig a C&C üzleteket látogatták (évente 6 alkalommal). Egy vásárló háztartás vásárlásonként átlagosan 1799 forintot költött, ami 4 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban. A gyakoribb, kisebb értékű bevásárlások eredményeképpen az átlagos tranzakcióméret a független kisboltok és a kisbolt-láncok esetén a legkisebb (1022, valamint 1380 forintra tehető) és a cash&carry-kben a legnagyobb (7153 forint).

A hétvégi vásárlások súlyának növekedése töretlen az elmúlt néhány évben. A hét utolsó három napján - főként pénteken és szombaton - zajlik a bevásárlások közel fele (46 százalék). Számottevő vasárnapi vásárlás a hipermarketek és a cash&carry-k mellett a diszkontokban figyelhető meg. 

A vasárnapi vásárlási alkalmak arányának alakulása az egyes értékesítési csatornákban a hét többi napjához képest, 2008. I. félév

Hasonlóan a pénteki és szombati vásárlásokhoz, a háztartások vasárnap is az átlagosnál nagyobb összegeket hagynak a pénztáraknál egy vásárlás alkalmával. A hipermarketekben és a cash&carry üzletekben az érték alapon számolt forgalom 10 százaléka, míg a diszkontokban a forgalom 7 százaléka realizálódik a hét utolsó napján.


A vásárlások 67 százaléka gyalogosan történik, de ezek a vásárlások az értékbeli forgalomnak csak kevesebb, mint felét, 47 százalékát adják.

A vásárlások számának megoszlása az üzlet megközelítésének módja szerint, 2008. január-június

2008. első félév

Autóval

21

Gyalogosan

67

Tömegközlekedéssel

12

Az autós vásárlások aránya folyamatosan növekszik az elmúlt években, főként a lakóhelytől messzebb található üzletek elérése, illetve a nagy bevásárlások lebonyolítása céljából ülnek autóba a fogyasztók. Ennek megfelelően az autós vásárlások aránya a cash&carry és a hipermarket csatorna esetében a legmagasabb, a vásárlási alkalmak 83, illetve 60 százalékát adják. A diszkont csatornában a Lidl és az Aldi estében magas az autós vásárlások aránya, a többi diszkontlánc esetben a gyalogos vásárlások dominálnak több mint 60 százalékos aránnyal.

A kártyás fizetések hányada még viszonylag alacsonynak mondható, viszont jelentős a fejlődés üteme az előző évekkel összehasonlítva. Bankkártyával 2008 első félévében a vásárlásaik 7 százalékának ellenértékét egyenlítették ki a háztartások. Mivel bankkártyával jellemzően nagyobb értékű vásárlásokért fizetünk, ezért nem meglepő, hogy értékben kétszer akkora arányt képvisel ez a készpénzkímélő fizetési mód.

A kereskedelmi csatornák közül a hipermarketekben és a cash&carry-kben fizetünk legnagyobb arányban kártyával, mindkét csatorna esetében a forgalom egyötöde bonyolódik kártyás fizetéssel. Bár egyre több kisbolt-lánc estében válik lehetővé a kártyás fizetés, mégis elenyésző a plasztikkártyás beszerzések aránya, mi több, a független kisboltok esetében szinte nem is létezik. A felmérést a GfK Hungária Piackutató Intézet készítette.

Véleményvezér

Orbán Viktor szerint Orbán Balázs hibázott

Orbán Viktor szerint Orbán Balázs hibázott 

Orbán Balázs méretes ostobaságot mondott, de nem csak egyet.
1660 forint/gombóc fagylaltáron dorbézoltak közpénzből egészségügyi dolgozók

1660 forint/gombóc fagylaltáron dorbézoltak közpénzből egészségügyi dolgozók 

Nincs jobb egy finom fagyinál horroráron közpénzből.
Magyar Péter lopással vádolja az Orbán-klánt

Magyar Péter lopással vádolja az Orbán-klánt 

A lopás mértéke akkora, hogy abból számos közszolgáltatást rendbe lehetne hozni.
Egy nagyváros, ahol új szabályokkal egyszerre csökkentették az albérletek árait és a hajléktalanok számát

Egy nagyváros, ahol új szabályokkal egyszerre csökkentették az albérletek árait és a hajléktalanok számát 

A nagyvárosok túlszabályozottsága gátolja a fejlődést.
Közeleg a megújuló ingyenáram korszaka

Közeleg a megújuló ingyenáram korszaka 

Az atomlobbi nem örül a lehetőségnek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo