Kádár alatt minden jobb volt?

A GfK Hungária legutóbbi megkérdezésének eredményei szerint hazánkban tízből hat felnőtt véli úgy 2008-ban, hogy a második világháború és a rendszerváltás közötti időszak volt a legboldogabb. Az 50 éves és idősebb korosztályban az e véleményt osztók aránya egyenesen 80 százalék körül alakul.

A GfK Hungária Piackutató Intézet megkérdezést folytatott ezer 15 éves és idősebb állampolgár körében arról, hogy az elmúlt évtizedekre visszagondolva véleményük szerint Magyarországon az emberek mikor voltak a legboldogabbak.

Az adatok tanúsága szerint két, egymástól független vizsgálati időszakban - 2001-ben és 2008-ban - is a többség azt vallotta, hogy szerinte a legboldogabb időszak a rendszerváltást megelőző időszak volt. Míg 2001-ben a válaszadók 53 százaléka vélekedett így, addig hét évvel később már 62 százalék osztotta ezt a nézetet. (A mai fiatalok sem érzik jobban magukat: Passzivitás, a virtuális kapcsolatok túlsúlya, önbizalomhiány, irreális jövőkép jellemzi leginkább a 13-19 éves magyar tinédzsereket.)

Ma csak minden 7. magyar boldog

A megkérdezettek 17 százaléka gondolta úgy 2001-ben, hogy a rendszerváltás utáni időszak volt a legboldogabb - arányuk 2008-ban 14 százalékra apadt. Hét évvel ezelőtt 14 százaléka a válaszadóknak azt mondta, szerinte a magyarok a második világháború előtt voltak a legboldogabbak, ma már azonban mindössze 11 százalék vélekedik ugyanígy.

Az elmúlt évtizedekről alkotott véleményekben számottevő különbségek figyelhetők meg az életkor, az iskolázottsági szint, illetve a válaszadók lakóhelye szerint.

Talán nem meglepő, hogy az 1945 és a rendszerváltás közötti időszakot legboldogabbnak tekintők aránya az idősebb korosztályokban a legmagasabb és ez a kor előrehaladtával növekszik. Míg a rendszerváltást jellemzően iskolás-, illetve fiatal felnőtt fejjel megélő 30-39 éves korosztályban 55 százalék gondolja úgy, hogy ez volt a legboldogabb korszak hazánkban, addig a 40-49 évesek közel háromnegyede (72 százalék), az 50 évnél idősebb korosztályban pedig már tízből nyolcan osztják ezt az álláspontot. A legfiatalabb korosztály az, amely legnagyobb arányban a rendszerváltástól napjainkig eltelt időszakban véli felfedezni a boldogság lehetőségét (15-29 éves korosztályban: 24 százalék.)


forrás: GfK Hungária

A II. világháború előtt

Az iskolázottsági szint emelkedésével csökken, ám még így is meglepően alacsony a II. világháború és a rendszerváltás közötti időszakot legboldogabbnak tartók aránya. Míg a 8 általánost, illetve szakmunkásképzőt végzettek körében 62, illetve 67 százalék vélekedik így, addig az érettségivel rendelkező válaszadók 58, a főiskolai-egyetemi tanulmányaikat sikeresen zárók körében 54 százalék osztja e meglátást.

A második világháború előtti idők iránt nosztalgikus érzéssel legnagyobb arányban a budapestiek viseltetnek (16 százalék), a rendszerváltás előtti időszakot pedig főleg a kisebb településeken (2000-5000 lakosú) élők emlegetik nosztalgiával. A rendszerváltás utáni időszak is a fővárosiak szívéhez áll legközelebb.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo