Ilyen időben a defekt is veszélyesebb

A téli időszakban nagyobb közlekedésbiztonsági kockázatot jelent a defekt, mint nyáron. A Bridgestone statisztikái szerint a defektek 23 százaléka sötétedés után következik be, 50 százaléka pedig lakott területen kívül, sötét, nehezen belátható útszakaszokon éri az autósokat, ami a lecsökkent látótávolság és a hosszabb esték miatt télen fokozott veszélyforrást jelent a vezetők számára.

Az autósok körében ma már közismert, hogy a téli abroncsok jobb tapadó képességgel rendelkeznek, mivel lágyabb gumikeverékből készülnek, így alacsonyabb hőmérsékleten is megőrzik rugalmasságukat.  „A biztonságos téli autózás érdekében a régi téli abroncsunkat akkor kell újra cserélni, ha az abroncs profilmélysége 4 mm alá csökken. Ilyenkor ugyanis jelentősen veszít tapadó képességéből az abroncs, a gépjármű pedig nehezebben irányítható, mert az abroncs nem tudja elvezetni a vizet, a havat, vagy a hókását a kerék alól” – mondta Hunyadi Szabolcs, a Bridgestone Magyarország Kft. személyabroncs-üzletág vezetője. „A téli abroncsok előnyei ma már széles körben ismertek, de a defektek által jelentett közlekedésbiztonsági kockázatoknak még csak kevés autós van tudatában” – teszi hozzá a szakember.

Az autósok többsége kötelezővé tenné a téli gumit
A gépjármű vezetők 75 százaléka kötelezővé tenné a téli gumiabroncs használatát – derül ki az Apollo Vredestein Kft. felméréséből. A nyári gumiabroncsot használókat a közlekedési hatóságok szakemberei ugyan tájékoztatják péntekig a csere időszerűségéről, azonban büntetést nem szabhatnak ki rájuk, miközben az kérdőívre válaszolók negyede akár ilyen jellegű szankciókat is támogatna.
A defekt rosszkor történik rossz helyen

A Bridgestone statisztikái szerint élete során minden vezető átlagosan 6 defektet kap. A defektek 23%-a sötétedés után következik be, 50%-a pedig lakott területen kívül, nehezen belátható és megközelíthető útszakaszokon éri az autósokat. A defektek során ráadásul majdnem minden harmadik esetben az autós valamely családtagja is a gépjárműben tartózkodik. Egy-egy defekt javítása és a kerékcsere akár 1 órát is igénybe vehet, ami rendkívül veszélyes lehet az autópályákon vagy országutakon. Télen ez fokozott kockázatot jelent, hiszen míg nyáron csak este 8 óra után, addig télen már délután 4 órakor sötétedik, ezért többet autózunk rossz látási és láthatósági körülmények között.

A hideg idő beálltával a mintegy 3 millió magyar autótulajdonos közül minden évben 300.000 autós cseréli le régi téli abroncsait újakra.  A magyar autótulajdonosok egy abroncs készlettel akár 50.000 km-t is megtesznek, amely futásteljesítményre legalább egy defekt esik. Mivel defekt esetén a női autótulajdonosok kétharmada nem saját maga cserél kereket, a férfiak 50 százaléka pedig – különösen télen – nem tartja biztonságosnak a mankókereket, új téli abroncsok vásárlásakor érdemes megfontolni az emelt szintű biztonságot kínáló defekttűrő abroncsok használatát.

Drágább lesz az abroncscsere annak, aki nem siet

Habár a hazai abroncsgyártó vállalatok nem, vagy csak alig emelték áraikat, az idei téli szezonban az autósok 3-5 százalékkal drágábban tudnak majd téli gumit vásárolni.

Ennek oka az, hogy egyre több hazai gumiszerviz küzd munkaerőhiánnyal, ami miatt kénytelen bért emelni alkalmazottainak. Magasabb árakat tapasztalhatnak az autósok akkor is, ha webáruházak oldalain keresztül vásárolnak új téli abroncsokat. Ennek hátterében pedig az abroncsokat kiszállító logisztikai szolgáltatók áremelése érhető tetten.

Hasznos vezetési tanácsok a téli utakra!

Váltson mielőbb téli abroncsokra!

A téli abroncsok fokozott biztonságot és teljesítményt nyújtanak téli körülmények között is. Amikor a hőmérséklet csökkenni kezd, ideje nyári abroncsait télire cserélni!

Ellenőrizze a tapadást!

Mivel az útviszonyok gyorsan és drasztikusan változhatnak, fontos, hogy rendszeresen ellenőrizze kerekek tapadását és azt, hogy mennyi járműve féktávolsága hirtelen fékezés esetén.

Jeges, havas úton óvatosan fékezzen!

Blokkolt kerékkel csúszós úton az esetek többségében nem tudjuk irányítani az autót. Ezért, ha nincs ABS rendszerünk, akkor óvatosan és szakaszosan fékezzünk, hogy elkerüljük a kerekek blokkolását és a megállásig irányítani tudjuk az autót.

Elinduláskor és kigyorsításkor szintén legyünk óvatosak!

Ha nagy gázzal indulunk, az abroncs kipörög és elveszti a tapadását. Induljunk tehát lassan és kis gázzal, így a téli abroncs valamennyi éle és mintablokkja maximális mennyiségű havat vesz fel a futófelületre, így biztosítva a megfelelő tapadást az útfelszínnel.

Kanyarodás, gáz és fék: az útviszonyoknak megfelelően!

Kanyarodásnál nagyon fontos, hogy ne fékezzünk erősen és próbáljuk meg minél kisebb ívben bevenni a kanyart. Különösen szélsőséges viszonyok mellett – pl. amikor jég borítja az utat – az is veszélyes lehet, ha levesszük a lábukat a gázpedálról.  Amikor a hátsó kerekek (túlkormányzás) vagy az első kerekek (alulkormányzás) kipörögnek a havas úton, óvatosan hozzuk egyenesbe a kerekeket és lassítsunk, amint visszanyertük a tapadást.

 

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo